Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Tváří v tvář: Radeon 9800XT a GeForceFX 5950Ultra

4.11.2003, Martin Štěpánek, recenze
Tváří v tvář: Radeon 9800XT a GeForceFX 5950Ultra
4.11.2003, 8:00: Takto nějak by se dal charakterizovat souboj mezi GeForceFX 5950Ultra a Radeonem 9800XT. Je mi velmi líto, že jsem nemohl přinést vám čtenářům tuto recenzi již včera. Tato karta dostala velmi stručný, ale o to náročnější úkol. A to odrazit nástup nové vlajkové lodi firmy ATI. Pojdme se podívat jak si proti ní stojí.
Nová NV38 (takové je kódové číslo GeForceFX 5950Ultra) přichází právě v čas, aby odrazila hlavní nápor, který v poslední době ATI stupňuje.

Hlavní očekávání, které asi většina lidí do této karty vkládala, je lepší implementace DirectX 9 a především pak zlepšení výkonu Pixel shaderů, který jak jsme si včera ukázali, byl velice nízký.


Ikona Odkaz na databázi
ATi Radeon 9800XT
nVidia GeForce FX 5900 Ultra
nVidia GeForce FX 5950 Ultra
Grafické jádro
R360
NV35
NV38
Výrobní proces
0,15 mikronu
0,13 mikronu
0,13 mikronu
Počet tranzistorů
107 milionů
125 milionů
125 milionů
Frekvence jádra
412MHz
450MHz
475MHz
Velikost paměti
256MB
256MB
256MB
Frekvence paměti
365MHz (730MHz DDR)
425MHz (850MHz DDR)
475MHz (950MHz DDR)
Paměťová sběrnice
256-bit DDR-I/II
256-bit DDR
256-bit DDR
Propustnost pamětí
23,4 GB/s
27,2 GB/s
30,4 GB/s
Pixel fillrate
3,04 Gpixel/sek.
1,8Gpixel/s 3,6Gpixel/s*
1,9Gpixel/s 3,8Gpixel/s*
Transformace trojúhelníků
412 MT/sek.
315 MT/sek.
356 MT/sek.
Počet pixel pipeline
8
8
8
TMU na pipeline
1
1
1
Textur na TMU
8
16
16
Podpora DirectX
9.0
9.0+
9.0+
Pixel shader
2.0
2.0+
2.0+
Pixel instrukce
nekonečno
1024
1024
Vertex enginy
4
FP Array
FP Array
Vertex shader
2.0
2.0+
2.0+
Způsob FSAA
6x MultiSampling
8x MultiSampling
8x MultiSampling
Úspora šířky pásma
HyperZ III+
LMA II Optimized
LMA II Optimized
Barevná komprese
6:1
4:1
4:1
Z-komprese
4:1 (24:1 při 6x FSAA)
4:1
4:1
Optimalizace obrazu
SmoothVision 2.1
IntelliSample HCT
IntelliSample HCT


Hlavním rysem nové GeForceFX 5950Ultra má být zvýšená paměťová propustnost (bandwitch) na 30,4GB/s (oproti GeForceFX 5900Ultra, která měla pouze 27,2GB/s). Také ve srovnání s radonem 9800XT je tato hodnota obrovská (propustnost u Radeonu je téměř o 30% nižší). A samozřejmě, vyšší bandwitch byl dán zvýšením frekvence jádra i pamětí.

Při porovnání frekvencí s Radeonem 9800XT, GeForceFX 5950Ultra působí jako Formule 1. Ale jak se již několikrát dříve ukázalo, frekvence není vše, benchmarky nám ukáží pravou tvář.

Co do vlastností je GeForceFX 5950Ultra identická se starší GeForceFX 5900Ultra, proto pokud máte zájem o bližší popis technologií, najdete jej ZDE.

Kvalita zobrazení - ForceWare 52.16

Kvalita obrazu je u dnešních, supervýkonných karet stejně důležitá jako výkon. Proto se na GeForceFX podíváme trochu blíže. Aby jsme mohli detailně porovnat GeForce s Radeonem, použijeme utilitu D3D AF tester.



(klikněte pro zvětšení)

Prakticky se jedná o tunel se zvýrazněnými mip-mapami, tak aby byl patrný rozdíl mezi typy filtrování.

Pokud si obrázek otevřete, na první pohled je vidět rozdíl mezi oběmi kartami. U Radeonu 9800XT můžeme vidět klasický příklad trilineárního filtrování. U nVidie tomu je jinak. To vysvětlují následující obrázky:



U bilinearního filtrování jsou ostré hrany



Naopak trilinearní filtrování se snaží vytvářet plynulé přechody




zde je takzvané "brilinearní" filtrování, které využívá plynulých přechodů pouze na některých místech, ostatní jsou bilinearní.

Právě "brilineární" filtrování je případ karet nVidia GeForceFX. Nejedná se o vlastnost pouze té nejnovější, ale je to charakteristické pro karty NV3x. Tento problém je nejvíce viditelný pokud použije nastavení "aplication preference". S použitím anisotropního filtrování tento fakt přestává být tolik markantní.
Doporučujeme náš velký přehled desktopových grafických čipů.