Tváří v tvář: Radeon 9800XT a GeForceFX 5950Ultra
4.11.2003, Martin Štěpánek, recenze
4.11.2003, 8:00: Takto nějak by se dal charakterizovat souboj mezi GeForceFX 5950Ultra a Radeonem 9800XT. Je mi velmi líto, že jsem nemohl přinést vám čtenářům tuto recenzi již včera. Tato karta dostala velmi stručný, ale o to náročnější úkol. A to odrazit nástup nové vlajkové lodi firmy ATI. Pojdme se podívat jak si proti ní stojí.
Kapitoly článku:
- Tváří v tvář: Radeon 9800XT a GeForceFX 5950Ultra
- Leadtek A380 Ultra THD
- Popis pokračuje
- Přetaktování
- Testy - 1.část
- Testy - 2.část
- Testy - 3.část (UT2003)
- Testy - závěr
- Závěr
Nová NV38 (takové je kódové číslo GeForceFX 5950Ultra) přichází právě v čas, aby odrazila hlavní nápor, který v poslední době ATI stupňuje.
Hlavní očekávání, které asi většina lidí do této karty vkládala, je lepší implementace DirectX 9 a především pak zlepšení výkonu Pixel shaderů, který jak jsme si včera ukázali, byl velice nízký.
Hlavním rysem nové GeForceFX 5950Ultra má být zvýšená paměťová propustnost (bandwitch) na 30,4GB/s (oproti GeForceFX 5900Ultra, která měla pouze 27,2GB/s). Také ve srovnání s radonem 9800XT je tato hodnota obrovská (propustnost u Radeonu je téměř o 30% nižší). A samozřejmě, vyšší bandwitch byl dán zvýšením frekvence jádra i pamětí.
Při porovnání frekvencí s Radeonem 9800XT, GeForceFX 5950Ultra působí jako Formule 1. Ale jak se již několikrát dříve ukázalo, frekvence není vše, benchmarky nám ukáží pravou tvář.
Co do vlastností je GeForceFX 5950Ultra identická se starší GeForceFX 5900Ultra, proto pokud máte zájem o bližší popis technologií, najdete jej ZDE.
Kvalita zobrazení - ForceWare 52.16
Kvalita obrazu je u dnešních, supervýkonných karet stejně důležitá jako výkon. Proto se na GeForceFX podíváme trochu blíže. Aby jsme mohli detailně porovnat GeForce s Radeonem, použijeme utilitu D3D AF tester.
Prakticky se jedná o tunel se zvýrazněnými mip-mapami, tak aby byl patrný rozdíl mezi typy filtrování.
Pokud si obrázek otevřete, na první pohled je vidět rozdíl mezi oběmi kartami. U Radeonu 9800XT můžeme vidět klasický příklad trilineárního filtrování. U nVidie tomu je jinak. To vysvětlují následující obrázky:
U bilinearního filtrování jsou ostré hrany
Naopak trilinearní filtrování se snaží vytvářet plynulé přechody
zde je takzvané "brilinearní" filtrování, které využívá plynulých přechodů pouze na některých místech, ostatní jsou bilinearní.
Právě "brilineární" filtrování je případ karet nVidia GeForceFX. Nejedná se o vlastnost pouze té nejnovější, ale je to charakteristické pro karty NV3x. Tento problém je nejvíce viditelný pokud použije nastavení "aplication preference". S použitím anisotropního filtrování tento fakt přestává být tolik markantní.
Hlavní očekávání, které asi většina lidí do této karty vkládala, je lepší implementace DirectX 9 a především pak zlepšení výkonu Pixel shaderů, který jak jsme si včera ukázali, byl velice nízký.
ATi Radeon 9800XT | nVidia GeForce FX 5900 Ultra | nVidia GeForce FX 5950 Ultra | |
Grafické jádro | R360 | NV35 | NV38 |
Výrobní proces | 0,15 mikronu | 0,13 mikronu | 0,13 mikronu |
Počet tranzistorů | 107 milionů | 125 milionů | 125 milionů |
Frekvence jádra | 412MHz | 450MHz | 475MHz |
Velikost paměti | 256MB | 256MB | 256MB |
Frekvence paměti | 365MHz (730MHz DDR) | 425MHz (850MHz DDR) | 475MHz (950MHz DDR) |
Paměťová sběrnice | 256-bit DDR-I/II | 256-bit DDR | 256-bit DDR |
Propustnost pamětí | 23,4 GB/s | 27,2 GB/s | 30,4 GB/s |
Pixel fillrate | 3,04 Gpixel/sek. | 1,8Gpixel/s 3,6Gpixel/s* | 1,9Gpixel/s 3,8Gpixel/s* |
Transformace trojúhelníků | 412 MT/sek. | 315 MT/sek. | 356 MT/sek. |
Počet pixel pipeline | 8 | 8 | 8 |
TMU na pipeline | 1 | 1 | 1 |
Textur na TMU | 8 | 16 | 16 |
Podpora DirectX | 9.0 | 9.0+ | 9.0+ |
Pixel shader | 2.0 | 2.0+ | 2.0+ |
Pixel instrukce | nekonečno | 1024 | 1024 |
Vertex enginy | 4 | FP Array | FP Array |
Vertex shader | 2.0 | 2.0+ | 2.0+ |
Způsob FSAA | 6x MultiSampling | 8x MultiSampling | 8x MultiSampling |
Úspora šířky pásma | HyperZ III+ | LMA II Optimized | LMA II Optimized |
Barevná komprese | 6:1 | 4:1 | 4:1 |
Z-komprese | 4:1 (24:1 při 6x FSAA) | 4:1 | 4:1 |
Optimalizace obrazu | SmoothVision 2.1 | IntelliSample HCT | IntelliSample HCT |
Hlavním rysem nové GeForceFX 5950Ultra má být zvýšená paměťová propustnost (bandwitch) na 30,4GB/s (oproti GeForceFX 5900Ultra, která měla pouze 27,2GB/s). Také ve srovnání s radonem 9800XT je tato hodnota obrovská (propustnost u Radeonu je téměř o 30% nižší). A samozřejmě, vyšší bandwitch byl dán zvýšením frekvence jádra i pamětí.
Při porovnání frekvencí s Radeonem 9800XT, GeForceFX 5950Ultra působí jako Formule 1. Ale jak se již několikrát dříve ukázalo, frekvence není vše, benchmarky nám ukáží pravou tvář.
Co do vlastností je GeForceFX 5950Ultra identická se starší GeForceFX 5900Ultra, proto pokud máte zájem o bližší popis technologií, najdete jej ZDE.
Kvalita zobrazení - ForceWare 52.16
Kvalita obrazu je u dnešních, supervýkonných karet stejně důležitá jako výkon. Proto se na GeForceFX podíváme trochu blíže. Aby jsme mohli detailně porovnat GeForce s Radeonem, použijeme utilitu D3D AF tester.
Prakticky se jedná o tunel se zvýrazněnými mip-mapami, tak aby byl patrný rozdíl mezi typy filtrování.
Pokud si obrázek otevřete, na první pohled je vidět rozdíl mezi oběmi kartami. U Radeonu 9800XT můžeme vidět klasický příklad trilineárního filtrování. U nVidie tomu je jinak. To vysvětlují následující obrázky:
U bilinearního filtrování jsou ostré hrany
Naopak trilinearní filtrování se snaží vytvářet plynulé přechody
zde je takzvané "brilinearní" filtrování, které využívá plynulých přechodů pouze na některých místech, ostatní jsou bilinearní.
Právě "brilineární" filtrování je případ karet nVidia GeForceFX. Nejedná se o vlastnost pouze té nejnovější, ale je to charakteristické pro karty NV3x. Tento problém je nejvíce viditelný pokud použije nastavení "aplication preference". S použitím anisotropního filtrování tento fakt přestává být tolik markantní.