Velký test 10x GeForce 6600: testy a srovnání
12.4.2005, Zdeněk Kabát, recenze
Po včerejším díle s popisy karet se teď podíváme na vzájemné srovnání. Budeme posuzovat hlavně hlučnost a účinnost chlazení, příslušenství a software, multimediální schopnosti a samozřejmě i cena karet. V testech jsme se zaměřili nejvíce na přetaktování karet.
Kapitoly článku:
Výsledky testů
Zde uvádím pro orientaci několik grafů s výkonem GeForce 6600. Detailní srovnání jsem nevybral za prvé kvůli tomu, že čtenáři tohoto pravděpodobně vědí, do čeho jdou, a za druhé proto, že výkon GeForce 6600 na základní frekvenci není díky možnostem přetaktování až tak důležitý. Vybraná karta pro testy je Leadtek s takty 300/275MHz.
Použité ovladače pro nVidii jsou poslední oficiální ForceWare 71.84, pro ATi pak předposlední Catalyst 5.2 s Catalyst Control Center. Základní deska obsahovala poslední update BIOSu a ovladačů čipsetu. Testovací sestava je následující:
Testovací sestava | |
Základní deska | Intel D925XCV (čipset 925X + ICH5) |
Procesor | Intel Pentium 4 XE 3,40GHz (Gallatin, 200MHz FSB, LGA775) |
Paměti | 2x 512MB Samsung DDR2-533 (CAS 4, 533MHz) |
Grafická karta | ASUS eXtreme N5900 (GeForce PCX 5900, 128MB, 375/350) |
MSI NX6200-TD128E (GeForce 6200, 128MB, 300/225) | |
Leadtek WinFast PX6600TD (GeForce 6600, 128MB, 300/275) | |
ASUS eXtreme N6600GT (GeForce 6600GT, 128MB, 500/500) | |
Sapphire Radeon X600XT (Radeon X600XT, 128MB, 500/370) | |
Sapphire Toxic X700Pro (Radeon X700Pro, 128MB, 425/432) | |
Pevný disk | Maxtor D740X 6L040J2 (UltraDMA/133, 40GB, 7200 ot./min) |
Zdroj | Fortron FSP350-60PN(PF) (ATX12V v1.0, 350W) |
Operační systém | Windows XP Professional Service Pack 2 CZ + DirectX 9.0c |
Ovladače | nVidia ForceWare 71.84 WHQL (oficiální) |
ATi Catalyst 5.2 s Catalyst Control Center (oficiální) |
Pro testování jsme ve většině případů použili software Bench'emAll, který dokáže spustit většinou současných herních testů v libovolném rozlišení a s různou úrovní detailů. Call of Duty se nejlépe měří s utilitou CoDbench. Kromě UT2004 a Call of Duty uvádím výsledky bez FSAA, které jsou pro srovnání praktičtější (drží si přijatelný framerate).
Snímky za sekundu, které jsou hlavním artiklem grafů, jsou hlavním parametrem pro testování. V našem případě to znamená, kolik průměrně za celou dobu nahraného dema dokáže grafická karta vykreslit snímků každou sekundu a tedy i jak je hra plynulá. Použitá timedema by měla představovat průměrnou náročnost celé hry, takže naměřené výsledky reprezentují i hratelnost.
Ideální tedy je, když rychlost překročí 60 snímků za sekundu, a podle toho byste měli nastavovat i detaily a rozlišení her. Pokud máte nějakou extrémně výkonnou grafickou kartu od ATi, která i při zapnutém FSAA dává výsledky přes 100 fps, doporučuji zapnout Temporal AA, který za oběť poloviční rychlosti zdvojnásobí úroveň vyhlazování. |
Teoretické testy - 3DMark03 a 05
Nejprve se pojďme podívat na teoretické testy od Futuremarku, které toho sice o výkonu tolik neřeknou, ale každý si s nimi může porovnat svoje vlastní výsledky.
V 3DMarku03 se ještě GeForce 6600 umisťuje o několik málo bodíků za PCX 5900, a to dokonce i v testu DirectX 9, který by měl být na GF6 teoreticky výkonnější. Ztráta na GeForce 6600GT je ukrutných 3200 bodů.
V novější verzi již vidíte, že GeForce FX nemá na nové karty nárok. GeForce 6600 zde překonává 2100 bodů, což není nejhorší, ale stále musíme brát v úvahu taktovací potenciál. Zde jsou ještě dílčí výsledky z 3DMarku05:
Nic nového pod sluncem.