ViewSonic VG1921wm - širokoúhlých 19 palců
14.2.2007, Pavel Kovač, recenze
Pokud toužíte po širokoúhlém monitoru a zkrátka na velký panel nemáte peníze, možná právě pro vás je zde tento 19" ViewSonic VG1921wm. Je vybaven technologií TN s dobou odezvy 5ms a kontrastem 700:1. Navíc ViewSonic zvolil vcelku zajímavý design.
Kapitoly článku:
- ViewSonic VG1921wm - širokoúhlých 19 palců
- Pod kapotou a OSD menu
- Testy - Odezva, inputlag, video, hry a stabilita kontrastu
- Testy - pozorovací úhly, barvy a podsvícení
- Testy - interpolace a regulace a jasu
- Celkové hodnocení a závěr
Odezva
Výrobce uvádí odezvy 5ms (on-off-on) což je dost atypické a upřímně tomu ani moc nevěřím. Nejspíš někde marketingové oddělení udělalo chybku a místo gtg napsalo on-off-on. Protože odezva 5ms on-off-on by znamenala cca 2ms gtg a tím by se jistě chlubili víc. Vše ostatně prozradí naše testy, takže směle na ně.
V prvé řadě dobře vidíme neuvěřitelně krátkou odezvu fall. Ta se drží na hodnotě 0,8ms a pouze v posledních dvou měření se vyšplhala na 1ms. Pokud by byla takto krátká odezva i u rise, tak by byl monitor rychlejší než CRT (ano i CRT má nějakou odezvu, respektive dosvit). Bohužel odezva rise je na tom podstatně hůř. Začíná na hodnotě 17,2ms a končí na 26ms. Průměrná odezva rise činí 21,1ms. To je hodně a 5ms on-off-on to skutečně neodpovídá. Z toho lze usuzovat, že skutečně jde o omyl na stránkách výrobce a má jít o 5ms gtg.
Odezva v závislosti na změně
Trošičku horší je to se samotným průběhem. OverDrive se sice snaží, ale příliš mu to nejde. Všimněte si schodů při rise, Ve své podstatě tyto schody znamenají problém hlavně s barvami u rychlých scén. Při práci v operačním systému to vadit vůbec nemusí, ale u HD videa nebo her to může mít drastické následky v barevném podání. Ovšem to se uvidí až u praktických testů. Nyní jsme konstatovali pouze fakta a praxe se ukáže až za chvilku. Odezva rise činí 26ms a fall 0,8ms.
Odezva 0-175-0 (20ms/dílek)
U odezvy typu šedá-šedá se schody objevují jak u rise tak i u fall. Je to trošku mrzuté, protože tím se výrazně zhorší podání i tmavých odstínů. Hodnoty rise=19,2ms a fall 10,4ms.
Odezva typu šedá-šedá (20ms/dílek)
Inputlag
Jistě jste zvědaví jak si monitor poradil s neduhem zvaný inputlag. Ihned po přiložení sondy na CRT a LCD obrazovku bylo jasné, že inputlagem toto LCD netrpí. Pokud chcete přesnou hodnotu inputlagu (samozřejmě nějaký tu je, ale tak malý, že nemáte šanci si ho všimnout), tak dosahuje 1,4ms. To je hodnota vskutku velice krátká a vzhledem k průměrné odezvě rise, která činí 21,1ms, je inputlag zcela zanedbatelný. Zpoždění obrazu (inputlag + průměrná odezva rise) je slušných 22,5ms. V praxi si však tohoto zpoždění vůbec nevšimnete.
Inputlag
Sledování videa
Monitor díky poměru stran 16:10 je převážně určen pro sledování filmů. Pro klasickou práci se totiž hodí více klasický poměr stran (u této úhlopříčky), a tak jste jistě nedočkaví, jak to s tímto panelem dopadne. Nejdřív jsem si pustil klasické DVD video, kde je vše v naprostém pořádku. Poté však přišlo na řadu HD (v tomto případě 720p) a zde je již trošku znatelná barevná degradace při pohybu. To je právě způsobeno těmi "schody" v odezvě. Pokud budete video sledovat poprvé (nevíte přesně, jak má vypadat), tak je vše v pořádku, ovšem pokud ho znáte jak své boty, jistě si něčeho všimnete. Trošku je to také vidět, pokud si jednu scénu alespoň dvakrát, třikrát zhlédnete a poté si v nějakém okamžiku obraz zastavíte. Statický obraz je trošku jiný než při pohybu. Ale jak říkám, je to pouze v případě, že daný film znáte velice dobře, a tak stále hodnotím tento monitor velice kladně. Navíc podání tmavých tónů je více než dobré. Kontrast také dostačuje, a tak se není čeho bát.
Hraní her
U hraní her jsem si odezvy prakticky nevšimnul, Je to dáno tím, že se kvůli "schodům", zobrazí jiná barva (toho si nevšimnete), ale odezva je k této nesprávné barvě velice dobrá. Hraní her je tedy velice dobré, tedy pokud hra podporuje rozlišení 1440x900. A proč to říkám? Inu protože monitor neumí zachovávat poměr stran, takže zkrátka musíte spoléhat na ovladače grafické karty a samotnou hru. Naštěstí v dnešní době již není problém nastavit prakticky kdekoli širokoúhlé rozlišení, a tak se není čeho bát. Dokonce ani u hry Half-Life 2 nedochází k rozdvojování hran, mazání textur apod. Ostatní hry jsou na tom podobně a nemusíte se vůbec ničeho bát.
Stabilita kontrastu
Protože lze regulovat jas pomocí podsvětlovacích trubic, tak kontrast by neměl tolik klesat, v praxi se to také potvrdilo a kontrast tedy klesne pouze k 61%.