Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Volant, pedály, PC a jedééém !

19.4.1999, Zdeněk Michálek, recenze
Volant, pedály, PC a jedééém !
Jak dopadla zatěžkávací zkouška volantu a pedálů od Dexxy ukázaly závody aut Need for speed III.
Když jsem zahlédl na stole vyhraženém pro věci k testování komplet pro automobilové simulátory od firmy DEXXA, nezaváhal jsem ani na chviličku a okamžitě si jej zabavil pro sebe. Můj oblíbenec poslední doby je totiž automobilový simulátor Need For Speed III od Electronic Arts a už jsem se viděl, jak přijdu domů, přežiju spílání manželky ve smyslu "jen přijdeš domů, už zas sedíš u té bedny", strčím konektor do díry pro veselý klacek a pokořím ty ostatní máčky.

Hmm, zlatý voči. Díky své skleróze jsem nechal v práci kabel, propojující volant s pedály a v domnění že "to přece nemůže vadit, dyť spousta programů nic neví o nějakých pedálech" jsem připojil ke game portu jen volant a pak postupně rozebral půlku počítače (včetně příslušných driverů), než jsem to vzdal a počkal si na další den, kdy jsem si na kýžený káblík konečně vzpomněl a vzal ho domů. Pak ještě trochu uvažování, jak joystick definovat - manuál doporučuje pro W98 Pákový ovládač, 2 osy, 4 tlačítka, ale to by zkalibroval jen kouzelník, takže nakonec zvítězil Thrustmaster Formula T1/T2 (který je ostatně v manuálu uveden jako kompatibilní) - a testování mohlo začít.


Dexxa Steering Wheel


Design volantu je příjemný - žádné futuristické vylomeniny, poměrně těžký a s kvalitními přísavkami, takže na hladkém stole drží (a je možno jej ukotvit dodávanými šroubovacími příchytkami, kterým by vůbec neuškodilo robustnější provedení). Problém je na stole dřevěném, kterých je asi většina - přes uchycení se zadní část volantu občas "odlepí" od podložky a je třeba ji patřičným přitlačením opět ukáznit. Věnec volantu je tlustý "tak akorát" a klade přiměřený odpor. Trochu lépe mohlo být vyřešeno jeho dynamické utlumení - při puštění volantu z krajní polohy se 5x "kývne", než se ustálí ve středové poloze. Příjemná je i řadicí páka vpravo od volantu - s ní se konečně dá řadit tak, že auto s manuální převodovkou je rychlejší než s automatem, a to většinou bez sundání ruky z volantu. Uvnitř věnce volantu jsou dvě další tlačítka pro univerzální použití.

Pedály (plynu i brzdový) mají na můj vkus příliš dlouhý chod a na rozdíl od volantu jsou příliš lehké, takže je neustále nutné je patou nohy přidržovat. Obojí to způsobuje prodloužení reakční doby a rychlejší únavu. Zapomeňte také na návyk z běžného auta, kdy se pravá noha přesunuje z plynu na brzdu a naopak; tady je třeba mít na pedálu brzdy levou nohu a na plynu nohu pravou. Tento nedostatek však není příliš kritický - dá se na to zvyknout.

Zážitek z jízdy s testovaným kompletem je neporovnatelný s ovládáním tlačítky - přesnost ovládání je o poznání vyšší a pocit z jízdy je (zvlášť máte-li na uších sluchátka a slušně vybavený počítač) hodně blízký reálným závodům na okruhu. Samozřejmě záleží na konkrétní implementaci fyzikálního modelu automobilu (která je u NFS III vcelku slušná). Jediným výraznějším nedostatkem (kromě již zmíněných pedálů) je absence zpětné vazby, simulující přejezdy nerovností, odpor volantu závislý na rychlosti jízdy atd., ale to už bychom se dostali na úplně jinou cenu kompletu.

Závěrem je tedy možné říci, že podaří-li se udržet předpokládanou příznivou cenu kompletu, mohl by se Sttering Wheel od Dexxy stát velmi dobře prodejným artiklem.


K testování zapůjčil: LEVI International