Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Výkon 31 grafických karet, část III. - high-end a SLI

20.10.2005, Zdeněk Kabát, recenze
Výkon 31 grafických karet, část III. - high-end a SLI
Posledních 12 grafických karet z našeho výběru, konkrétně 8 karet a 4 SLI konfigurace, jsou objektem testování tohoto dílu. Výsledky jsou v některých hrách opravdu drtivé, protože kombinace dvou GeForce 7800GTX je velmi mocná. Do srovnání jsme zahrnuli i nový Radeon X1800XL s jádrem R520 od ATi!
High-end. Tato různě zkomolovaná zkratka znamená jediné - grafické karty z "vysokého konce", čili ty nejvýkonnější modely na trhu. V tomto článku, který uzavírá dílčí testy grafických karet na Světu Hardware, najdete všechny karty s 16 a více pixel pipelines, jejichž cena se pohybuje v rozmezí zhruba 8 až 32 tisíc Kč. Máte pravdu, mezi 7 a 8 tisíci mám menší bublinu, ale ono se v ní prakticky nic nenachází.

Odkazy na předchozí články srovnání:

Hi-end buduje značku



Všichni ví, že nejvíce se prodávají karty mainstreamu. Ovšem hi-endové karty mají naprosto nezastupitelnou roli pro ATi i nVidii, a to hned z několika důvodů. Za prvé uvádějí nové technologie a architekturu, která je následně "okleštěna" a použita do levnějších karet. Když uvedu příklad z dneška, tak nová R520 je základem pro low-endový Radeon X1300Pro a na technologii dosud neuvedené R580 již dnes staví Radeon X1600XT.

Druhou věcí je v nadpisu zmíněné budování značky. V praxi to vypadá tak, že se mezi lidmi rozkřikne informace o skóre 12 tisíc bodů GeForce 7800GTX SLI v 3DMarku05 a karta se tak i s technologií SLI dostane do podvědomí lidí. Nikoho již nezajímá, že si tuto konfiguraci za 30 tisíc Kč v praxi nikdo nepořídí, ovšem tak to prostě funguje (viz tento test).




Za třetí bod bych označil to, že si prodejem hi-endových karet firmy nechají zaplatit dlouhodobý vývoj architektury, který není zrovna nejlevnějším parametrem v účetnictví. Kdybyste se totiž zajímali o skutečnou cenu grafického čipu, došli byste k číslu, které není v dolarech trojciferná, ale jeho hodnota je pod částkou $100.

Většina hi-endových karet v tomto testu vsází na hrubou sílu a objevuje se u nich velký paralelismus. Karet s 16 pixel pipelines je ještě hodně a patří mezi ně i Radeon X1800XL nebo GeForce 6600GT v SLI módu. Nové GeForce 7 již mají pixel pipelines 20, resp. 24 a po zapojení dvou karet do systému se dostáváme až k neuvěřitelným 48 jednotkám.

Velké čipy hodně hřejí



Problém, se kterým se musí náruživí hráči smířit, je horko, které hi-endové karty produkují. Je to jednoduché - k vysokému výkonu potřebujete hodně výpočetních jednotek na co nejvyšších taktech, což jsou hlavní dva faktory ovlivňující spotřebu (počet tranzistorů a frekvence).

Třetím bodem je pak výrobní proces. Obecně platí, že čím menší výrobní proces (rozuměj velikost jednoho tranzistorů nebo jeho hradla), tak tím menší napětí je potřeba k jeho přepnutí a vzhledem k opravdu vysokým proudům, které jádrem protékají, je každá setina voltu znát. Takže 90nm proces by měl spotřebovat méně než 110nm a ten zase méně než 130nm… Ovšem ne vždy je tomu tak (viz spotřeba Radeonu X1800XT).


Spotřeba nových grafik - převzato z www.xbitlabs.com

Zajímavý je také vztah výrobního procesu a frekvence. U nVidie, ač se proces neustále zmenšuje, dochází jen k velmi malým změnám maximální frekvence hi-endových čipů a GeForce 7800GTX může být ráda za svých 430MHz. U ATi je situace zajímavější. 130nm jádro R480 má cílovou frekvenci kolem 550-600MHz, novější 110nm R430 pak již jen 440-460MHz a nová 90nm R520 opět vyskočila na 625MHz. Velmi totiž záleží na rozmístění jednotlivých funkčních jednotek na čipu, což by mohl být problém R430. U Radeonu X1800 se to řešilo novým respinem jádra, které tak posunulo svou hranici o více než 100MHz.

Investice, která se (ne)zúročí



Kupovat hi-endovou kartu je věc každého z vás a já samozřejmě nebudu mudrovat, zda-li si máte dvě GeForce 7800GTX pořídit nebo nemáte. Jen bych zde rád konstatoval některá fakta, která by vám mohla k výběru pomoct.
  • Většinu současných her si v rozumném nastavení zahrajete i na grafické kartě za 6000 Kč (viz testy).
  • Poměr cena/výkon je tím horší, čím je karta dražší. U řešení jako je SLI nebo CrossFire musíte navíc počítat s novou základní deskou.
  • Do budoucna je ale dobré kupovat hi-end, protože hry jako F.E.A.R., Call of Duty 2, Serious Sam 2 apod. jsou hardwarově velmi rozmazlené.
  • I v dnešních hrách využijete také plnou sílu hi-endu, protože po zapnutí 6x/8x FSAA, 16x AF v rozlišení 1280x1024 a vyšším a případně HDR si budete jen a jen užívat grafických orgií.

Těch bodů by samozřejmě mohlo být ještě více, ale myslím, že si každý dokáže udělat obrázek sám.
Doporučujeme náš velký přehled desktopových grafických čipů.