Výkon 31 grafických karet, část III. - high-end a SLI
20.10.2005, Zdeněk Kabát, recenze
Posledních 12 grafických karet z našeho výběru, konkrétně 8 karet a 4 SLI konfigurace, jsou objektem testování tohoto dílu. Výsledky jsou v některých hrách opravdu drtivé, protože kombinace dvou GeForce 7800GTX je velmi mocná. Do srovnání jsme zahrnuli i nový Radeon X1800XL s jádrem R520 od ATi!
Kapitoly článku:
- Výkon 31 grafických karet, část III. - high-end a SLI
- GeForce 7 vs. Radeon X1K - stručné srovnání
- SLI vs. CrossFire - dvě grafické karty v systému
- Grafické karty ATi
- Grafické karty nVidia
- Testovací sestava a metodika
- Syntetické benchmarky
- Testy fillrate, pixel a vertex shaderů
- Half-Life 2, Far Cry
- Battlefield 2, Painkiller: BOOH
- TRAOD, Splinter Cell, Counter-Strike
- Doom 3
- Chronicles of Riddick, Pacific Fighters
- Srovnání výkonu, dopad FSAA, vliv SLI
- Poměr cena/výkon a vyhodnocení
Shrnutí výsledků v hrách
Na této straně se opět podíváme na průměrný výkon všech testovaných grafických karet v dnešní části megatestu. Nejdříve bych rád uvedl průměrné hodnoty FPS pro jednotlivé hry a karty v jedné tabulce, kterou zvětšíte po kliknutí myší. Jedná se o aritmetický průměr rychlosti ve všech třech rozlišeních a dvou nastaveních optimalizací (bez FSAA/AF a s 4xFSAA/8xAF, kromě Splinter Cell).
Zde je inkriminovaná tabulka s vyznačenými minimy a maximy:
Ovšem jak jste si jistě na předchozích stranách všimli, mnoho her je na této úrovni grafického výkonu omezeno procesorem, příp. paměťový subsystémem. Proto uvádím ještě tabulku, ve které nejsou průměry, ale výsledky z jediného nastavení - 1600x1200 při 4xFSAA/8xAF. To je zbytkem systému nejméně ovlivněno a ukazuje tak výkon samotné grafické karty nejvěrohodněji:
Opět neočekávám, že by se těmito tabulkami někdo detailně pročítal, takže jsem připravil menší shrnutí. V tom jsou zahrnuty výsledky jako celkový průměr fps ze všech her a další dva sloupečky znázorňují rozlišení 1600x1200, a to bez a s FSAA/AF. Obě hodnoty ukazuji pro výpočet dopadu FSAA na výkon.
Grafická karta | FPS průměr | 1600x1200 bez FSAA | 1600x1200 4xFSAA | Dopad FSAA | Výkon v % |
GeForce 7800GTX SLI | 115,17 | 115,42 | 94,60 | -18,0% | 134,2% |
GeForce 7800GT SLI | 110,85 | 110,18 | 88,35 | -19,8% | 125,3% |
GeForce 7800GTX | 97,90 | 95,61 | 70,52 | -26,2% | 100% |
GeForce 6800GT SLI | 95,18 | 91,32 | 69,82 | -23,5% | 99,0% |
GeForce 7800GT | 90,95 | 87,69 | 62,92 | -28,2% | 89,2% |
Radeon X1800XL | 83,28 | 77,47 | 60,38 | -22,1% | 85,6% |
Radeon X850XT PE | 82,06 | 77,75 | 57,95 | -25,5% | 82,2% |
Radeon X850XT | 78,49 | 74,68 | 55,04 | -26,3% | 78,1% |
Radeon X800XL | 70,40 | 65,78 | 47,64 | -27,6% | 67,6% |
Radeon X850Pro | 69,08 | 64,54 | 46,08 | -28,6% | 65,4% |
GeForce 6800GT | 71,53 | 66,35 | 45,93 | -30,8% | 65,1% |
GeForce 6600GT SLI | 69,31 | 69,44 | 35,23 | -49,3% | 50,0% |
V této tabulce jsem jako "absolutní člen" vybral GeForce 7800GTX, která je nejrychlejší sólovou kartou, a s ní srovnával ostatní testované modely a SLI konfigurace. Z tabulky jde vysledovat několik zajímavých věcí:
- GeForce 6600GT SLI dosáhly jen poloviny výkonu GeForce 7800GTX a 75% výkonu Radeonu X800XL (přibližně stejně drahý).
- GeForce 6800GT, Radeon X800XL a X850Pro jsou přibližně stejně výkonné.
- Rozdíl mezi 12 a 16 pixel pipelines Radeonu X850Pro vs. X850XT je přibližně 20% výkonu.
- Radeon X1800XL je nejrychlejší grafickou kartou ATi, ale na GeForce 7800GT zatím ztrácí.
- Anti-aliasing má radikální dopad na výkon GeForce 6600GT SLI, prakticky -50% rychlosti.
- Nejlépe si s FSAA poradil Radeon X1800XL (u GeForce 7 SLI je menší pokles způsoben limitací fps v nastavení bez FSAA/AF).
Ještě by bylo dobré se stručně podívat na dopad SLI na výkon grafických karet nVidia. Podrobněji tyto aspekty rozeberu v pondělním článku, takže nyní jen stručně. Následující tabulka ukazuje průměrnou rychlost z her v rozlišení 1600x1200 při zapnutém 4x FSAA/8x AF (opět minimalizuji vliv procesoru):
Grafická karta | sólo | SLI | Nárůst |
GeForce 6600GT | 25,00 | 35,23 | +40,9% |
GeForce 6800GT | 45,93 | 69,82 | +52,0% |
GeForce 7800GT | 62,92 | 88,35 | +40,4% |
GeForce 7800GTX | 70,52 | 94,60 | +34,1% |
Zde vidíte, že nejvíce z SLI těží grafická karta GeForce 6800GT. U série GeForce 7 jsou nižší procentuální rozdíly způsobeny malou, ale všudypřítomnou limitací systému, takže maximální rozdíly jsou o něco vyšší. Na to se ještě podíváme detailněji v závěrečném článku.
Srovnání v grafech
Ani dnes vás nepřipravím o hromadné srovnání grafických karet ve spojnicových grafech, což je asi nejpřehlednější forma srovnání výkonu. Kvůli omezeným (hlavně časovým) možnostem nebylo možné připravit grafy pro jednotlivé hry, ale zde uvidíte srovnání výkonu grafických karet pro rozlišení 1600x1200 při 4xFSAA/8xAF.
Jako první zde máme levnější karty high-endu, tedy GeForce 6800GT a Radeony X800XL, X850Pro a X850XT. Je vidět, že Radeony s určitým posunutím prakticky kopírují svoje křivky, zatímco nVidia je místy pomalejší, místy rychlejší (Direct3D vs. OpenGL).
Druhý graf ukazuje nejvýkonnější sólové karty, které lze v tuto chvíli na pultech koupit. Jednoznačně zde vede GeForce 7800GTX, ale urputný souboj o druhé místo svádí GeForce 7800GT a Radeon X1800XL. Propady v OpenGL jsou způsobeny nedokonalými ovladači, což se snad zlepší.
A zde je ještě graf s jednotlivými SLI konfiguracemi, který snad nepotřebuje detailnější komentář.