Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Výkon 31 grafických karet, část III. - high-end a SLI

20.10.2005, Zdeněk Kabát, recenze
Výkon 31 grafických karet, část III. - high-end a SLI
Posledních 12 grafických karet z našeho výběru, konkrétně 8 karet a 4 SLI konfigurace, jsou objektem testování tohoto dílu. Výsledky jsou v některých hrách opravdu drtivé, protože kombinace dvou GeForce 7800GTX je velmi mocná. Do srovnání jsme zahrnuli i nový Radeon X1800XL s jádrem R520 od ATi!
Jak jste si mohli všimnout, na rozdíl od předchozích dvou dílů tohoto testu jsem na úvodní stránce nezmínil sekci "novinky". Důvod je ten, že novinky jsou v tomto poli za poslední půlrok dvě, a to pořádně velké - GeForce 7800GT(X) a Radeon X1800XL/XT. Protože se jedná o velmi upravenou architekturu (GeForce 7), resp. architekturu úplně novou (Radeon X1000), rozhodl jsem se jim věnovat samostatnou kapitolu.

GeForce 7800GT a GTX (G70)



Grafická karta GeForce 7800GTX byla uvedena 22. června letošního roku, což v praxi znamenalo představení "nového" jádra G70. Říkám nového, protože původně bylo vyvíjeno pod označením NV47, což přesně vystihuje míru úprav oproti NV45. Neříkám, že G70 je špatná, ale jen staví na předchozí generaci GeForce 6, která se nVidii velmi podařila a překonala technologicky Radeony X800. Čip je 0,11mikronový a obsahuje přes 300 milionů tranzistorů.



Technologické změny nepřišly prakticky žádné, ovšem čip prodělal mnoho optimalizací. Byla vylepšena práce v Shader Modelu 3.0, technologie SLI a do ovladačů byl přidán transparentní anti-aliasing. Součástí jsou i technologie CineFX 4.0 (práce se shadery), IntelliSample 4.0 (správa FSAA a anizotropního filtrování), UltraShadow II (optimalizace stínování scény) a PureVideo (hardwarová akcelerace a filtrování videa). Hlavní "hmatatelné" vylepšení souviselo se zdvojnásobení výkonu MADD operací v pixel shaderech.



Co tedy způsobuje u GeForce 7800GTX tak razantní nárůst výkonu oproti GeForce 6? Odpovědí je velká paralelizace - tato karta obsahuje v plné výbavě 24 pixel pipelines (pixel shadery + adresovací jednotky + texturovací jednotky) a 8 pixel shaderů, zatímco GeForce 7800GT, která byla představena později, má aktivních 20 pixel pipelines a 7 pixel shaderů. Obě tyto karty mají dále 16 ROPs, což sice omezuje maximální počet vyrenderovaných pixelů za takt, ale vzhledem k využívání pixel shaderů v moderních hrách nehraje tato limitace roli.

Detaily o GeForce 7800GTX najdete v těchto článcích:

O frekvencích, fillrate a propustnosti pamětí si můžete udělat obrázek podle tabulky se specifikacemi. Jen uvedu, že GeForce 7800GTX používá klasicky 1,6ns GDDR3, což jsou pomalejší paměti než v případě nových Radeonů. Ostatně i jádro je podstatně pomalejší, což vynahrazuje GeForce 7 počtem pipelines.

Radeon X1800XL a XT (R520)



O Radeonu X1800XL a XT jsem toho v posledních dnech napsal opravdu mnoho. Za zmínku stojí určitě tyto články s danou tématikou:

Přesto bych rád základní poznatky o architektuře a rozdíly oproti GeForce 7800 zopakoval i zde. Základem těchto grafických karet je jádro R520, které obsahuje zcela novou architekturu, kde téměř nezůstal kámen na kameni. Novinkou je Dispatch procesor a oddělené pixel shadery, adresovací jednotky a texturovací jednotky v pixel shader enginu, dále přeorganizované render back-ends a nová kruhová paměťová sběrnice.



Výhod v architektuře je hned několik. Tou hlavní je plná podpora Shader Modelu 3.0, která je lepší než u GeForce 7 z toho důvodu, že podporuje plné dynamické větvení kódu shaderů a také anti-aliasing při zapnutém HDR. Dále byl přidán adaptivní anti-aliasing, který vyhlazuje transparentní textury ale kvalitativně je o něco horší než TrAA SuperSampling u nVidie. Dále obsahují Radeon X1800XT a XT vylepšenou podporu CrossFire a také umí hardwarově akcelerovat a filtrovat video v podobě technologie Avivo.



Detailní rozbor architektury a výkonu Radeonu X1800XL byste našli na předchozích odkazech, takže v tomto megatestu jen srovnávám výkon grafických řešení od ATi a nVidie. Proto zatím nebudu komentovat výkon, ale je vhodné říct, že v komplexnějších shaderech je na tom ATi lépe (tyto testy nejsou v dnešní recenzi zahrnuty).

Zde je ještě srovnání specifikací obou novinek:

Ikona Odkaz na databázi
ATi Radeon X1800XL
ATi Radeon X1800XT
nVidia GeForce 7800GT
nVidia GeForce 7800 GTX
Grafické jádro
R520
G70
Výrobní proces
90nm TSMC (UMC?)
110nm TSMC
Počet tranzistorů
320 milionů
302 milionů
Frekvence jádra
500MHz
625MHz
400MHz
430MHz
Frekvence paměti
500MHz (1,0GHz DDR)
750MHz (1,5GHz DDR)
500MHz (1,0GHz DDR)
600MHz (1,2GHz DDR)
Velikost paměti
256MB
256/512MB
256MB
256/512MB
Paměťová sběrnice
256-bit GDDR3
256-bit GDDR3
256-bit GDDR3
256-bit GDDR3
Propustnost pamětí
32,0 GB/s
48,0 GB/s
32,0 GB/s
38,4 GB/s
Pixel fillrate
8,0 Gpixel/s
10,0 Gpixel/s
5,3 Gpixel/s
6,9 Gpixel/s
Texel fillrate
8,0 Gpixel/s
10,0 Gpixel/s
8,0 Gpixel/s
10,3 Gpixel/s
Počet pixel shaderů
16*
20
24
Počet TMU
16*
20
24
Textur za průběh
16
16
16
Vertex shadery
8
7
8
Podpora DirectX
9.0c SM3.0
9.0c SM3.0
Přesnost pixel pipelines
FP32
FP32
Způsob FSAA
2x/4x/6x sparce sample MSAA, Temporal AA, Adaptive AA
2x/4x RGMS, 8x (4xRGMS+2xSS), Transparent AA (MS nebo SS)
Úspora šířky pásma
HyperZ HD
LMA III
Barevná komprese
6:1
?
Z-komprese
8:1 (až 48:1 při 6xFSAA)
?
Optimalizace obrazu
SmoothVision HD
IntelliSample 4.0
Možnost Multi-GPU
CrossFire
SLI
Komprese textur
DXTC, S3TC, 3Dc+
DXTC, S3TC
Další technologie
Avivo, F-Buffer, 512-bit ring bus
UltraShadow II
Integrované výstupy
2x 400MHz RAMDAC, TMDS, TV-Out
2x 400MHz RAMDAC
Rozhraní
PCIe x16
PCIe x16
Cena
$449
$499/$549
~$450
~$500
Doporučujeme náš velký přehled desktopových grafických čipů.