Výkon 31 grafických karet, část IV. - srovnání herního výkonu
24.10.2005, Zdeněk Kabát, recenze
Tento článek je posledním ze série testů 31 grafických karet a pokusím se v něm shrnout veškerý herní výkon, kterým jednotlivé modely na trhu disponují. Znamená to nejen mnoho podrobných grafů, ale také srovnání maximálních použitelných nastaveních nových her na různých grafických kartách. Nechybí ani poměr cena/výkon a vyhlášení Best of Test.
Kapitoly článku:
- Výkon 31 grafických karet, část IV. - srovnání herního výkonu
- Syntetické benchmarky - 3DMarky
- Syntetické benchmarky - pokračování
- Direct3D - Half-Life 2
- Direct3D - Far Cry
- Direct3D - Battlefield 2
- Direct3D - Painkiller: BOOH
- OpenGL - Doom 3
- OpenGL - Chronicles of Riddick
- Hratelnost - moderní hry pro DirectX 9.0
- Hratelnost - další hry pro DirectX
- Hratelnost - moderní hry pro OpenGL
- Průměrné FPS a dopad FSAA na výkon
- Nejnižší ceny karet a poměr cena/výkon
- Vyhodnocení testu a Best of Test
Hratelnost - o co se jedná
Protože se jedná o velké srovnání grafických karet v herním výkonu, rozhodl jsem se uvést tři neobvyklé kapitolky, které jsou zatím spíše takovým pokusem, co na to vy, čtenáři, řekněte. Jedná se o tabulky s maximálními nastaveními jednotlivých her na jednotlivých kartách, při kterých je daný titul ještě hratelný a optimálně hratelný. Zde jsou kraťoučké vysvětlivky k tabulkám:
- Sloupec optimální: nastavení, kdy karta dosahuje více než 50 snímků za sekundu a hra je tedy plynule hratelná
- Sloupec nejkvalitnější: nastavení, kdy je ještě možné hru hrát a odpovídá hranici 30 snímkům za sekundu
Toto rozdělení je bez znalosti minimálních FPS v jednotlivých hrách možná trochu umělé, ale přibližně odpovídá zkušenostem hráčů. Pokud s jednotlivými hranicemi nesouhlasíte, můžete napsat poznámku do diskuse pod článkem a já se pokusím pro příště poučit. V každém případě, pokud již máte zájem o nějakou grafickou kartu, zde se můžete podívat, jak si povede ve vašich oblíbených hrách.
Při vybírání lepšího nastavení jsem většinou vycházel z toho, že anti-aliasing a anizotropní filtrování obrazu jsou lepší než vysoké rozlišení, s čímž doufám budete souhlasit.
Důležitá poznámka: Pokud jsou hodnoty v tabulce uvedeny šedě, znamenají mírnější nastavení grafiky ve hře! Toto je použito u low-endových karet a pro detaily nastavení se podívejte do prvního článku našeho srovnání. Některé benchmarky ale nebyly na low-endu vůbec spouštěny.
Half-Life 2
Half-Life 2 | optimální | nejkvalitnější |
Radeon X300SE HM | 800x600, bez AA/AF | 1024x768, bez AA/AF |
Radeon X300SE | 800x600, bez AA/AF | 1024x768, bez AA/AF |
Radeon X300 | 800x600, bez AA/AF | 1280x1024, bez AA/AF |
Radeon X550 | 800x600, bez AA/AF | 1280x1024, bez AA/AF |
Radeon X600XT | 800x600, bez AA/AF | 1280x1024, bez AA/AF |
Radeon X700 | 1280x1024, bez AA/AF | 1024x768, 4xAA/8xAF |
Radeon X700Pro | 1024x768, 4xAA/8xAF | 1280x1024, 4xAA/8xAF |
Radeon X800GT | 1024x768, 4xAA/8xAF | 1600x1200, 4xAA/8xAF |
Radeon X800 | 1280x1024, 4xAA/8xAF | 1600x1200, 4xAA/8xAF |
Radeon X800GTO | 1280x1024, 4xAA/8xAF | 1600x1200, 4xAA/8xAF+ |
Radeon X800XL | 1600x1200, 4xAA/8xAF | 1600x1200, 4xAA/8xAF+ |
Radeon X850Pro | 1600x1200, 4xAA/8xAF | 1600x1200, 4xAA/8xAF+ |
Radeon X850XT | 1600x1200, 4xAA/8xAF+ | 1600x1200, 4xAA/8xAF+ |
Radeon X850XT PE | 1600x1200, 4xAA/8xAF+ | 1600x1200, 4xAA/8xAF+ |
Radeon X1300Pro | 1024x768, 4xAA/8xAF | 1280x1024, 4xAA/8xAF |
Radeon X1800XL | 1600x1200, 4xAA/8xAF+ | 1600x1200, 4xAA/8xAF+ |
GeForce 6200 TC | (800x600, bez AA/AF) | 1024x768, bez AA/AF |
GeForce 6200 64-bit | 800x600, bez AA/AF | 1024x768, bez AA/AF |
GeForce 6200 128-bit | 800x600, bez AA/AF | 1024x768, bez AA/AF |
GeForce 6600LE | 800x600, bez AA/AF | 1024x768, bez AA/AF |
GeForce 6600 | 1024x768, bez AA/AF | 1024x768, 4xAA/8xAF |
GeForce 6600GT | 1024x768, 4xAA/8xAF | 1280x1024, 4xAA/8xAF |
GeForce 6800LE | 1024x768, 4xAA/8xAF | 1280x1024, 4xAA/8xAF |
GeForce 6800 | 1280x1024, 4xAA/8xAF | 1600x1200, 4xAA/8xAF |
GeForce 6800GT | 1600x1200, 4xAA/8xAF | 1600x1200, 4xAA/8xAF+ |
GeForce 7800GT | 1600x1200, 4xAA/8xAF+ | 1600x1200, 4xAA/8xAF+ |
GeForce 7800GTX | 1600x1200, 4xAA/8xAF+ | 1600x1200, 4xAA/8xAF+ |
Jak jste mohli vidět na grafech, Half-Life 2 je výrazně limitován procesorem, ale jeho grafika je zároveň velmi nenáročná. To je vidět již podle nastavení, která jsou v tabulce uvedena, při nichž je často možné nastavit až 1600x1200 a 4xFSAA a přitom je hra stále plynulá.
Far Cry
Far Cry | optimální | nejkvalitnější |
Radeon X300SE HM | (800x600, bez AA/AF) | 1024x768, bez AA/AF |
Radeon X300SE | (800x600, bez AA/AF) | 1024x768, bez AA/AF |
Radeon X300 | 800x600, bez AA/AF | 1280x1024, bez AA/AF |
Radeon X550 | 800x600, bez AA/AF | 1280x1024, bez AA/AF |
Radeon X600XT | 800x600, bez AA/AF | 1280x1024, bez AA/AF+ |
Radeon X700 | 1024x768, bez AA/AF | 1280x1024, bez AA/AF |
Radeon X700Pro | 1024x768, bez AA/AF | 1024x768, 4xAA/8xAF |
Radeon X800GT | 1280x1024, bez AA/AF | 1280x1024, 4xAA/8xAF |
Radeon X800 | 1280x1024, bez AA/AF | 1280x1024, 4xAA/8xAF |
Radeon X800GTO | 1280x1024, 4xAA/8xAF | 1600x1200, 4xAA/8xAF |
Radeon X800XL | 1280x1024, 4xAA/8xAF | 1600x1200, 4xAA/8xAF |
Radeon X850Pro | 1024x768, 4xAA/8xAF | 1600x1200, 4xAA/8xAF |
Radeon X850XT | 1280x1024, 4xAA/8xAF | 1600x1200, 4xAA/8xAF+ |
Radeon X850XT PE | 1280x1024, 4xAA/8xAF | 1600x1200, 4xAA/8xAF+ |
Radeon X1300Pro | 800x600, bez AA/AF | 1024x768, bez AA/AF |
Radeon X1800XL | 1280x1024, 4xAA/8xAF | 1600x1200, 4xAA/8xAF+ |
GeForce 6200 TC | 800x600, bez AA/AF | 1024x768, bez AA/AF |
GeForce 6200 64-bit | 800x600, bez AA/AF | 1024x768, bez AA/AF |
GeForce 6200 128-bit | 1024x768, bez AA/AF | 1280x1024, bez AA/AF |
GeForce 6600LE | 1024x768, bez AA/AF | 1280x1024, bez AA/AF |
GeForce 6600 | 800x600, bez AA/AF | 1280x1024, bez AA/AF |
GeForce 6600GT | 1280x1024, bez AA/AF | 1024x768, 4xAA/8xAF |
GeForce 6800LE | 1024x768, bez AA/AF | 1024x768, 4xAA/8xAF |
GeForce 6800 | 1280x1024, bez AA/AF | 1280x1024, 4xAA/8xAF |
GeForce 6800GT | 1024x768, 4xAA/8xAF | 1600x1200, 4xAA/8xAF |
GeForce 7800GT | 1280x1024, 4xAA/8xAF | 1600x1200, 4xAA/8xAF+ |
GeForce 7800GTX | 1280x1024, 4xAA/8xAF | 1600x1200, 4xAA/8xAF+ |
Dále zde máte Far Cry, ve kterém jsou již vidět omezené detaily u low-endových karet (konkrétně nastavení na Medium). Tato hra již dává grafickým kartám pořádně zabrat a plynule si ji v rozlišení 1600x1200 s vyhlazováním nezahrajete ani na GeForce 7800GTX.
Battlefield 2
Battlefield 2 | optimální | nejkvalitnější |
Radeon X700 | x | 1024x768, bez AA/AF |
Radeon X700Pro | x | 1280x1024, bez AA/AF |
Radeon X800GT | 1024x768, bez AA/AF | 1024x768, 4xAA/8xAF |
Radeon X800 | 1024x768, bez AA/AF | 1024x768, 4xAA/8xAF |
Radeon X800GTO | 1024x768, bez AA/AF | 1280x1024, 4xAA/8xAF |
Radeon X800XL | 1280x1024, bez AA/AF | 1280x1024, 4xAA/8xAF |
Radeon X850Pro | 1280x1024, bez AA/AF | 1280x1024, 4xAA/8xAF |
Radeon X850XT | 1024x768, 4xAA/8xAF | 1600x1200, 4xAA/8xAF |
Radeon X850XT PE | 1024x768, 4xAA/8xAF | 1600x1200, 4xAA/8xAF |
Radeon X1300Pro | x | 1024x768, 4xAA/8xAF |
Radeon X1800XL | 1280x1024, 4xAA/8xAF | 1600x1200, 4xAA/8xAF+ |
GeForce 6600 | x | 1024x768, bez AA/AF |
GeForce 6600GT | 1024x768, bez AA/AF | 1024x768, 4xAA/8xAF |
GeForce 6800LE | x | 1024x768, 4xAA/8xAF |
GeForce 6800 | 1280x1024, bez AA/AF | 1280x1024, 4xAA/8xAF |
GeForce 6800GT | 1024x768, 4xAA/8xAF | 1280x1024, 4xAA/8xAF |
GeForce 7800GT | 1280x1024, 4xAA/8xAF | 1600x1200, 4xAA/8xAF+ |
GeForce 7800GTX | 1600x1200, 4xAA/8xAF | 1600x1200, 4xAA/8xAF+ |
Proškrtnutá políčka zde znamenají, že jsem hru netestoval v takovém nastavení, aby na dané kartě překročila danou mez snímků za sekundu. U levnějších karet je vidět, že bude pro plynulost nutné výrazněji omezit detaily v nastavení hry, což samozřejmě není žádný problém.