Výkon 31 grafických karet, část IV. - srovnání herního výkonu
24.10.2005, Zdeněk Kabát, recenze
Tento článek je posledním ze série testů 31 grafických karet a pokusím se v něm shrnout veškerý herní výkon, kterým jednotlivé modely na trhu disponují. Znamená to nejen mnoho podrobných grafů, ale také srovnání maximálních použitelných nastaveních nových her na různých grafických kartách. Nechybí ani poměr cena/výkon a vyhlášení Best of Test.
Kapitoly článku:
- Výkon 31 grafických karet, část IV. - srovnání herního výkonu
- Syntetické benchmarky - 3DMarky
- Syntetické benchmarky - pokračování
- Direct3D - Half-Life 2
- Direct3D - Far Cry
- Direct3D - Battlefield 2
- Direct3D - Painkiller: BOOH
- OpenGL - Doom 3
- OpenGL - Chronicles of Riddick
- Hratelnost - moderní hry pro DirectX 9.0
- Hratelnost - další hry pro DirectX
- Hratelnost - moderní hry pro OpenGL
- Průměrné FPS a dopad FSAA na výkon
- Nejnižší ceny karet a poměr cena/výkon
- Vyhodnocení testu a Best of Test
Průměrný výkon v hrách
Jako v předchozích třech dílech bych na tomto místě rád uvedl průměrný výkon, kterého jednotlivé grafické karty dosahovaly, což je východisko pro celkové vyhodnocení našeho testu. Nejdříve zde uvedu dvě tabulky (pro nastavení bez FSAA/AF a s 4xFSAA/8xAF), ve kterých jsou shrnuty průměry výkonu ze tří rozlišení v daných hrách a vyznačeny minimální a maximální hodnoty pro každou hru.
Tyto tabulky opět uvádím hlavně pro orientaci, protože z nich následně vychází výpočty pro celkový průměr. Zde bych ještě rád poznamenal, že průměrný výkon může samozřejmě skutečné schopnosti karty trochu zkreslovat, ale proto uvádím také zvlášť nastavení bez optimalizací a s nimi, aby bylo možné srovnat dopad FSAA/AF na výkon.
Výsledky z těchto tabulek jsem shrnul do jiné tabulky a také do dvou grafů, což vám následně ukáži. V tabulce je uveden i dopad FSAA na výkon a průměrný výkon v procentech vztažený k GeForce 7800GTX. Tyto hodnoty se mohou trochu lišit od předchozích článků, protože jsou použita o něco odlišná vzorová data. V základě je ale vše stejné.
Průměr | bez AA | 4xAA | Dopad | Průměr | Průměr % |
GeForce 7800GTX SLI | 106,6 | 93,0 | -12,8% | 99,8 | 119,1% |
GeForce 7800GT SLI | 104,4 | 88,9 | -14,9% | 96,6 | 115,4% |
GeForce 7800GTX | 95,8 | 71,7 | -25,1% | 83,8 | 100% |
GeForce 6800GT SLI | 92,8 | 74,4 | -19,8% | 83,6 | 99,8% |
GeForce 7800GT | 89,5 | 64,8 | -27,6% | 77,1 | 92,1% |
Radeon X1800XL | 80,5 | 63,5 | -21,1% | 72,0 | 86,0% |
Radeon X850XT PE | 80,5 | 60,4 | -25,0% | 70,5 | 84,1% |
Radeon X850XT | 77,4 | 56,8 | -26,6% | 67,1 | 80,1% |
GeForce 6800GT | 71,4 | 50,1 | -29,8% | 60,8 | 72,6% |
Radeon X800XL | 68,8 | 48,8 | -29,1% | 58,8 | 70,2% |
GeForce 6600GT SLI | 72,0 | 44,6 | -38,0% | 58,3 | 69,6% |
Radeon X850Pro | 68,8 | 47,3 | -31,3% | 58,0 | 69,3% |
Radeon X800GTO | 59,8 | 39,9 | -33,3% | 49,9 | 59,6% |
GeForce 6800 | 59,3 | 39,2 | -33,9% | 49,2 | 58,8% |
Radeon X800 | 55,7 | 35,8 | -35,7% | 45,7 | 54,6% |
Radeon X800GT | 54,3 | 34,4 | -36,7% | 44,4 | 53,0% |
GeForce 6600GT | 54,2 | 32,1 | -40,8% | 43,1 | 51,5% |
GeForce 6800LE | 44,3 | 31,0 | -30,1% | 37,7 | 45,0% |
Radeon X700Pro | 40,7 | 25,2 | -38,0% | 33,0 | 39,4% |
Radeon X1300Pro | 33,6 | 20,8 | -38,0% | 27,2 | 32,5% |
Radeon X700 | 33,1 | 18,6 | -43,6% | 25,9 | 30,9% |
GeForce 6600 | 32,5 | 18,4 | -43,5% | 25,5 | 30,4% |
Tabulka je srovnaná podle výkonu celkového výkonu, takže se na prvních místech nachází SLI konfigurace a grafické karty rodiny GeForce 7. Opět bych se pokusil vyvodit několik postřehů:
- Rozdíl ve výkonu GeForce 6/7 a jejich SLI konfigurací je zde ovlivněn limitací her procesorem. Podrobnější rozbor SLI, které má rozhodně podstatně větší než 19% vliv na výkon, vám přinesu v některém z dalších článků.
- Dopad FSAA na výkon je u levných karet přes 40%, což je velmi výrazné.
- U karet s 256-bitovou paměťovou sběrnicí a větším počtem pixel pipelines je dopad FSAA na výkon menší.
- Nejméně na FSAA doplácí ze sólových Radeon X1800XL, což je pro novou architekturu dobrá zpráva.
Další věci byste si pak dokázali vyvodit sami, materiálů je na SHW v tuto chvíli mnoho a mnoho. Ovšem na tomto místě ještě uvedu slíbené grafy, ve kterých je průměrný výkon jednotlivých karet v hrách jasně znatelný:
Pořadí se v obou grafech trochu prostřídalo, ale nic radikálního to není. Vedou SLI konfigurace a GeForce 7, následuje Radeon X1800XL a 16-pipelinové modely série Radeon X850. Opačný konec grafů okupuje GeForce 6600 a Radeon X700.