Výkon ovladačů nVidia: ForceWare 66.93 až 75.90 a modifikace
3.3.2005, Zdeněk Kabát, recenze
Jelikož v recenzích testujeme již dlouho s posledními oficiálními ovladači 66.93, rozhodli jsme se zjistit, jaký výkon mají i ostatní verze. Použili jsme originální ForceWare ve 4 různých verzích i modifikované ovladače DNA-Force, zer0point, Xtreme G a NGO.
Kapitoly článku:
Testovací sestava
Testovalo se na naší referenční sestavě:
Použitý operační systém byl Windows XP Professional Service Pack 2 s DirectX 9.0c a ovladače zmíněné na předchozí stránce. V 3DMarku 03 a 05 byly použity nejnovější patche, stejně jako ve všech testovaných hrách. Testy byly prováděny ve 32-bitové hloubce, a to u syntetických testů v rozlišení 1024x768, u herních ve třech rozlišeních.
Mezi jednotlivými instalacemi byla samozřejmě předchozí verze kompletně odebrána, a to včetně záznamů v registrech. V ovladačích bylo použito totožné nastavení, ačkoliv to ovlivňuje výkon jen velmi málo (nepočítáme-li FSAA, AF, V-Sync apod.). Podívejme se tedy na samotné testy. Originální ForceWare jsou označeny zeleně, modifikace oranžově, v závorce u ForceWare navíc najdete, zda-li se jedná o oficiální (nV) nebo neoficiální (X) ovladače a zda-li mají WHQL certifikaci.
Syntetické testy
Graf 1 - 3DMark03 - celkové skóre
V 3DMarku03 nejsou rozdíly nijak markantní, mezi nejpomalejšími a nejrychlejšími ovladači to je necelých 200 bodů (1,6%). Zde se tedy nVidia optimalizovat nesnaží.
Graf 2 - 3DMark05 - celkové skóre
Na tomto grafu je již vidět síla veřejného mínění a marketingu. Z 3DMarku05 se stal komerční test, na který se všichni ohlížejí, a tak se nVidia snaží nové verze přibližovat co nejvyššímu skóre. Rozdíl mezi ForceWare 66.93 a 75.90 je 350 bodů, tedy asi 7,7%. Evidentní jsou rozdíly mezi 6x.xx, 71.xx a 75.90.
Graf 3 - 3DMark03 - Pixel shader 2.0
Rozdíly jsou vidět ale např. v testu Pixel shaderu v 3DMarku03, který je směrem k vyšším verzím více optimalizován. Rozdíl 15 fps je poměrně velký a tvoří tak přes 9%.
Graf 4 - 3DMark03 - Vertex shader
Výkon ve vertex shaderu je ovlivňován jen velmi lehce a pořadí zůstává podobné.
Testovalo se na naší referenční sestavě:
- Základní deska Intel D925XCV (čipset i925X)
- Procesor Intel Pentium 4 Extreme Edition 3,40GHz (Gallatin, 200MHz FSB, LGA775)
- Paměť 2x Samsung 512MB DDR2-533, CAS 4
- Grafická karta MSI NX6800GT-T2D256E (256MB)
- HDD Maxtor D740X 6L040J2 (40GB, 7200 ot./min)
- Zdroj Fortron FSP350-60PN(PF)
Použitý operační systém byl Windows XP Professional Service Pack 2 s DirectX 9.0c a ovladače zmíněné na předchozí stránce. V 3DMarku 03 a 05 byly použity nejnovější patche, stejně jako ve všech testovaných hrách. Testy byly prováděny ve 32-bitové hloubce, a to u syntetických testů v rozlišení 1024x768, u herních ve třech rozlišeních.
Mezi jednotlivými instalacemi byla samozřejmě předchozí verze kompletně odebrána, a to včetně záznamů v registrech. V ovladačích bylo použito totožné nastavení, ačkoliv to ovlivňuje výkon jen velmi málo (nepočítáme-li FSAA, AF, V-Sync apod.). Podívejme se tedy na samotné testy. Originální ForceWare jsou označeny zeleně, modifikace oranžově, v závorce u ForceWare navíc najdete, zda-li se jedná o oficiální (nV) nebo neoficiální (X) ovladače a zda-li mají WHQL certifikaci.
Syntetické testy
Graf 1 - 3DMark03 - celkové skóre
V 3DMarku03 nejsou rozdíly nijak markantní, mezi nejpomalejšími a nejrychlejšími ovladači to je necelých 200 bodů (1,6%). Zde se tedy nVidia optimalizovat nesnaží.
Graf 2 - 3DMark05 - celkové skóre
Na tomto grafu je již vidět síla veřejného mínění a marketingu. Z 3DMarku05 se stal komerční test, na který se všichni ohlížejí, a tak se nVidia snaží nové verze přibližovat co nejvyššímu skóre. Rozdíl mezi ForceWare 66.93 a 75.90 je 350 bodů, tedy asi 7,7%. Evidentní jsou rozdíly mezi 6x.xx, 71.xx a 75.90.
Graf 3 - 3DMark03 - Pixel shader 2.0
Rozdíly jsou vidět ale např. v testu Pixel shaderu v 3DMarku03, který je směrem k vyšším verzím více optimalizován. Rozdíl 15 fps je poměrně velký a tvoří tak přes 9%.
Graf 4 - 3DMark03 - Vertex shader
Výkon ve vertex shaderu je ovlivňován jen velmi lehce a pořadí zůstává podobné.