Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Výkon procesoru TUALATIN velkým překvapením!

24.7.2001, Štěpán Mrázek, recenze
Výkon procesoru TUALATIN velkým překvapením!
Jak jste si již mohli přečíst v předchozím článku, dostali jsme do redakce k testování sestavu s procesorem Intel Tualatin pracujícím na frekvenci 1.13 GHz. Celá sestava se stala předmětem poměrně zajímavého shonu, horečné instalace testovacích programů a podrobného zkoumání a porovnávání změřených hodnot. Nebudu zde předbíhat, ale rozhodně jsme příjemně překvapeni.
Kapitoly článku:
  1. Výkon procesoru TUALATIN velkým překvapením!
  2. SiSoft Sandra 2001, testy spolupráce s HDD a závěr
Úvod a grafické testy
Jak jste si již mohli přečíst v předchozím článku, dostali jsme do redakce k testování sestavu s procesorem Intel Tualatin pracujícím na frekvenci 1.13 GHz. Celá sestava se stala předmětem poměrně zajímavého shonu, horečné instalace testovacích programů a podrobného zkoumání a porovnávání změřených hodnot. Nebudu zde předbíhat, ale rozhodně jsme příjemně překvapeni. Tedy já, jako příznivce AMD, jsem až zase tak moc příznivě překvapen nebyl :o).

Sestava se skládá, jak jsem již uváděl z procesoru Tualatin na frekvenci 1.13 GHz, který je usazen v základní desce Intel Easton D815EEAU (Poznámka redakce: poslední "U" označuje univerzální základovku pro oba typy intelovských procesorů Pentium III). Celá sestava využívá dvou paměťových modulů SDRAM PC133 PQI o velikosti 128 MB, celková velikost operační paměti je tedy 256 MB. Pevný disk je značky QUANTUM FIREBALLP AS o velikosti 20 GB s připojením na ATA100. O zpracování grafických dat se stará grafická karta ATI Radeon se 32 MB paměti typu DDR a jako druhá přídavná karta je konfigurace doplněna modemem Rockwell Semiconductor HCF 56k PCI, ten jsme samozřejmě nijak nevyužili k testování (jen pro případný update pro připojení na Inet, protože jen neradi využíváme vnitřní sít k účelům testování=nikdy nevíte, co se může zvrtnout). Pro nahlédnutí do vnitřku sestavy je zde nafocený obrázek:


Obr. 1 – Pohled do nitra sestavy

Při popisu HW komponent sestavy jsem ještě zapomněl v horním odstavci uvést mechaniku DVD TOSHIBA DVD-ROM SD-M1502. Další zajímavostí je integrovaný Ethernet řadič Intel(R) PRO/100 VE, konektor RJ-45 se nachází nad porty USB 3/4 – opět jsme ho vyfotili:


Obr. 2 – Síťový konektor RJ45

Testovací podmínky
Veškeré testy jsme prováděli pod operačním systémem Windows 98SE s rozhraním DirectX 8.0a. Grafická karta využívala ovladače verze 4.13.7075 a pro čipovou sadu jsme nainstalovali Intel Chipset Software verze 2.90.009 (našli jsme jej na webu Intelu pod odkazem na verzi 2.80 - jak ten vývoj jde rychle :-). A dále si již můžete prohlédnout výsledky jednotlivých testů...

3D Mark 2001
Tento program je určen pro testování výkonu grafických karet pod rozhraním DirecX od společnosti Microsoft. Verze 2001 vyžaduje ke svému běhu minimálně verzi 8.0 tohoto rozhraní. Výsledkem testu je tzv. „Overall Score“, které je výsledkem všech prováděných testů.


Obr. 3 – Výsledky testů programem 3D Mark 2001

Projektové soubory
V projektových souborech jsou uloženy informace o testování, jako je nastavení, verze ovladače a samozřejmě také výsledky testů. Pro zobrazení projektových souborů je potřeba registrovaná verze programu 3D Mark 2001, případně je možné použít textovou podobu projektových souborů.

Ikona Odkaz na databázi
16 bitů
32 bitů
640 x 480
640 x 480 - 16.3dp
640 x 480 - 32.3dp
800 x 600
800 x 600 - 16.3dp
800 x 600 - 32.3dp
1024 x 768
1024 x 768 - 16.3dp
1024 x 768 - 32.3dp
1280 x 1024
1280 x 1024 - 16.3dp
1280 x 1024 - 32.3dp
1600 x 1200
1600 x 1200 - 16.3dp
1600 x 1200 - 32.3dp
Tab. 1 – Projektové soubory programu 3D Mark 2001

Textová podoba projektových souborů

Ikona Odkaz na databázi
16 bitů
32 bitů
640 x 480
640 x 480 - 16.txt
640 x 480 - 32.txt
800 x 600
800 x 600 - 16.txt
800 x 600 - 32.txt
1024 x 768
1024 x 768 - 16.txt
1024 x 768 - 32.txt
1280 x 1024
1280 x 1024 - 16.txt
1280 x 1024 - 32.txt
1600 x 1200
1600 x 1200 - 16.txt
1600 x 1200 - 32.txt
Tab. 2 – Textová podoba projektových souborů programu 3D Mark 2001

Quake III Arena
Tuto oblíbenou akční 3D hru jistě není třeba zdlouhavě představovat. Pro vykreslování 3D scény využívá rozhraní OpenGL a všechny námi zjištěné výsledky reprezentují průměrný počet vykreslených snímků za vteřinu. Testy jsme prováděli s následujícími parametry:
    • Color Depth – 16 a 32 bitů
    • Geometric Detail – High
    • Texture Detail – Maximální
    • Texture Quality – 16 a 32 bitů
    • Texture Filter – Trilinear

Obr. 4 - Výsledky testů programem Quake III Arena

3D WinMark 2000
Tento program je určen pro testování výkonu grafických karet pod rozhraním Microsoft DirectX. Během testování dochází k vykreslování 9 různých animací, výsledkem testu je počet snímků za sekundu reprezentující všech devět testů. Testování jsme prováděli s následujícím nastavením:
    • Color Depth – 16 a 32 bitů
    • Depth Buffer – 16 a 24 bitů
    • Render mode – flip
    • Buffers – double
    • Full screen

Obr. 5 - Výsledky testů programem 3D WinMark 2000

Poznámka
Testy ve 32-ti bitové barevné hloubce a rozlišeních 1280 x 1024 a 1600 x 1200 se nepodařilo provést z důvodů „tuhnutí“ testovacího programu. Zde se s největší pravděpodobností jedná o problém ovladačů grafické karty, neboť jsem se již s podobnými problémy u Radeonů setkal v minulosti.