W10 Creators Update: co přináší nového?
18.4.2017, Jan Vítek, recenze
Už několik dní je k dispozici nová verze systému Windows 10, jež získala své označení Creators Update. Dle toho je určená především tvůrcům obsahu, ale máme tu i nový herní režim, funkce pro zabezpečení nebo nastavení soukromí.
Kapitoly článku:
- W10 Creators Update: co přináší nového?
- Zabezpečení a soukromí
- Herní režim a jeho test
- Správa aktualizací
- To ostatní
Nyní se už také můžeme podívat na to, o čem je slíbený Herní režim (Game Mode). Už ze starších zpráv víme, že bude především o Beamu, čili o vysílání našeho herního snažení přes Internet a také o čistě herním režimu počítače, který by měl poskytnout vyšší výkon vyhrazením veškerých dostupných prostředků. Nicméně o tom můžeme uvažovat podobně jako o QoS (Quality of Service). V jejich případě jde o vyhrazení datové šířky těm aplikacím, které potřebují co nejpohotovější komunikaci, čili třeba pro online hraní, kde je minimalizace zpoždění naprosto zásadní.
Jenomže to je ten problém. QoS nebo herní režim může mít přínos pouze tehdy, když v počítači běží něco, co nám bude užírat výkon. Rozumný uživatel však nebude chtít hrát náročnou 3D hru na počítači, na kterém třeba právě renderuje nebo komprimuje video. A je také zřejmé, že pokud na počítači před spuštěním hry běží třeba jen prohlížeč, e-mailový klient a pár dalších aplikací, pak ty nám v pozadí moc výkonu neuzmou. Pak už jen záleží na distribuci prostředků systémem a je otázka, zda ta bude v herním režimu funovat nějak odlišně než v normálním, takže na to se podíváme.
Jenomže to je ten problém. QoS nebo herní režim může mít přínos pouze tehdy, když v počítači běží něco, co nám bude užírat výkon. Rozumný uživatel však nebude chtít hrát náročnou 3D hru na počítači, na kterém třeba právě renderuje nebo komprimuje video. A je také zřejmé, že pokud na počítači před spuštěním hry běží třeba jen prohlížeč, e-mailový klient a pár dalších aplikací, pak ty nám v pozadí moc výkonu neuzmou. Pak už jen záleží na distribuci prostředků systémem a je otázka, zda ta bude v herním režimu funovat nějak odlišně než v normálním, takže na to se podíváme.
V panelu Nastavení tak přibyla zbrusu nová položka Hraní, kde je k dispozici herní panel (něco jako panel Steamu s nabídkou funkcí), dále možnost tvořit a lokálně ukládat videozáznamy ze hry, pak obsah rovnou vysílat na Internet (zmíněný Beam) a nakonec tu je herní režim.
Herní panel si můžeme otevřít libovolnou předem nastavenou klávesovou zkratkou, což platí i pro jeho jednotlivé funkce, které tak nemusíme nakonec vybírat z panelu, ale aktivovat je ihned klávesnicí. Samotný panel se otevře ve spodní části obrazovky a nabídne několik možností. První s logem Xbox otevře příslušnou aplikaci, pak tu je vytvoření screenshotu, spuštění nahrávání, aktivace vysílání přes Internet a nakonec tu jsou volby, které najdeme i v samotném Nastavení. I zde se ukazuje nedotažená lokalizace do českého jazyka, která obsahuje položky jako "Zaznamenat toto" nebo informaci o tom, že budeme zaznamenávat "hru a mikrofon".
Video můžeme zachytávat ve dvou nastaveních kvality (standard a vysoká), a to v nastaveném rozlišení monitoru při 30 či 60 snímcích za sekundu. Pak si lze i zvolit to, zda bude do záznamu zahrnut i ukazatel myši.
Vysílání živého streamu na Internet má vlastní záložku, která se však týká především zvuku, ale také možnosti použít webkameru, abychom k tomu mohli přidat vlastní videokomentář a i zde je možné z videa vynechat ukazatel myši.
Nakonec tu máme už je Herní režim, kde je pouze jedna volba, a to zapnout. Podívejme se tak raději na to, jaký přínos má dle našich testů. K těm jsem se rozhodl využít Valley Benchmark s enginem Unigine pod DirectX 11. Test běžel na procesoru Core i7-4770K s 12 GB RAM a grafikou NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB, a to v celkem šesti různých případech (všechny opakované 3x).
Úvodní test byl na jinak nevyužité a nezatížené sestavě, a to bez použití herního režimu, kdežto druhý už jej měl zapnutý. Poté jsem zkusil to samé, čili bez herního režimu a s ním, ovšem v tomto případě už běžel v pozadí Prime95 zaměstnávající dvě vlákna. V posledních dvou testech už Prime95 běžel v pozadí na osmi vláknech, takže zatěžoval celý procesor.
Průměrné FPS
|
Skóre
|
Min. FPS
|
Max. FPS
|
|
Normální režim - 0x Prime95 |
86,6
|
3624
|
26,2
|
178,3
|
Herní režim - 0x Prime95 |
86,8
|
3630
|
26,7
|
182,3
|
Normální režim - 2x Prime95 |
78,4
|
3280
|
29
|
146,7
|
Herní režim - 2x Prime95 |
81,1
|
3393
|
26,4
|
167,6
|
Normální režim - 8x Prime95 |
58,1
|
2432
|
19,5
|
100
|
Herní režim - 8x Prime95 |
58,5
|
2449
|
17,8
|
102,9
|
Výsledky počítající s průměrnými FPS a celkovým skóre si pochopitelně odpovídají a ukazují na to, že pokud by měl v našem případě herní režim zajistit nějaký rozdíl k dobru, je to v případě částečného vytížení procesoru. To byl jediný případ, kdy nebyl rozdíl zcela zanedbatelný.
Nakonec se ještě můžeme podívat na minimální a maximální naměřené hodnoty FPS, kde se rozdíly ukazují právě také při zatížení procesoru dvěma vlákny Prime95, a to pozoruhodně tak, že herní režim má oproti normálnímu sice nižší minimální, ale mnohem vyšší maximální snímkovací frekvenci. Dá se tak říci, že od herního režimu nelze očekávat podstatný nárůst snímkovací frekvence, ale jeho zapnutím rozhodně nic nezkazíte.