Windows 10: nová správa paměti pro grafické karty!
8.9.2015, Pavel Šantrůček, recenze
Windows 10 nepřinášejí pro hráče pouze nové DirectX 12, ale také novou verzi WDDM (Windows Display Driver Model). Zatímco na hry využívající DX12 si budeme muset ještě nějakou tu chvilku počkat, z výhod WDDM 2.0 můžeme u současných her těžit už nyní.
Kapitoly článku:
- Úvod
- WDDM 2.0 Memory Management
- Jak budeme testovat
- Alien: Isolation
- Far Cry 4
- Dying Light
- Middle Earth: Shadow of Mordor
- Závěr
Jak budeme testovat
Naše dnešní testy budou poněkud specifické, protože v nich budeme sledovat zejména rozdílné chování grafických karet provozovaných pod operačním systémem Windows 8.1 a Windows 10.
V dnešních testech se objeví následující grafické karty:
Grafická karta | Počet SP | Frekvence GPU | Velikost VRAM | Frekvence VRAM | Orientační cena s DPH |
Gigabyte GTX 960 WNF2OC | 1024 | 1380 MHz | 2 GB | 7012 MHz | 5 750 Kč |
MSI GTX 960 Gaming 4G | 1024 | 1405 MHz | 4 GB | 7012 MHz | 6 950 Kč |
Gigabyte GTX 960 WNF2OC-2GD
Pro dnešní hlavní testy jsme zvolili grafickou kartu s co možná nejmenší kapacitou VRAM tak, aby se nové chování WDDM 2.0 projevilo v "plné nahotě". Z tohoto důvodu byla vybrána právě grafická karta Gigabyte GTX 960 WNF2OC, která disponuje video pamětí o kapacitě "pouhých" 2 GB. Tuto grafickou kartu budeme testovat v obou operačních systémech (tedy Windows 8.1 i Windows 10) a sledovat rozdílné chování správy paměti.
MSI GTX 960 Gaming 4G
Grafická karta MSI GTX 960 Gaming 4G obsahuje 4 GB VRAM a nám v našich testech poslouží jako jakýsi etalon chování grafické karty s dvojnásobnou kapacitou VRAM, než kterou disponuje naše hlavní karta v testech - Gigabyte GTX 960 WNF2OC. Tato karta bude testována pouze ve Windows 8.1.
Dnes nebudeme testovat všechny hry z naší testovací metodiky, ale zaměříme se pouze na ty, které nás zajímají z pohledu využití VRAM. Budeme tedy testovat následující hry s postupně narůstajícími požadavky na využití VRAM.
Hra | Rozlišení | Využití VRAM Windows 8.1 |
Alien: Isolation | 1920x1080 | > 1 GB |
Far Cry 4 | 1920x1080 | 3 GB |
Dying Light | 1920x1080 | 3,7 GB |
Middle Earth: Shadow of Mordor | 1920x1080 | 4.7 GB |
Tak, jak je v našich testech obvyklé, budeme sledovat snímkovou frekvenci jednotlivých grafických karet, která je vyjádřena grafy jejího průběhu a následným grafem výsledkovým, včetně minim a maxim.
Časy jednotlivých snímků budou zanášeny do grafu frame times a vyhodnocovány pomocí analýzy křivky nástroje FLA Calculator. Hodnoty výsledných směrodatných odchylek pak budou uvedeny v grafu variability a stutteringu. Tyto hodnoty budou pro nás dnes velmi důležité.
Speciálně pro dnešní testy budeme využívat také následující grafy:
Dvojice grafů využití VRAM a RAM nám poslouží pro zjišťování, kolik paměti VRAM a RAM je konzumováno grafickými kartami v průběhu testu.
Pomocí grafu využití GPU budeme sledovat vytížení jednotlivých grafických karet v průběhu testu. To by nám mělo indikovat, jestli a jak často grafická karta musí čekat na zdroje nutné pro renderování snímků. Pokud totiž grafická karta musí čekat na své zdroje, nemůže pokračovat ve své práci (Stall) a vytížení GPU se propadá. Graf využití PCI-E nám pak ukáže, jak často a jak masivně jsou tyto zdroje přenášeny z RAM do VRAM pomocí sběrnice PCI-E.
Testovací sestava | |
Procesor | Intel Core I7-4790k 4400 MHz |
Základní deska | Asus Maximus VII RANGER, Intel Z97 |
RAM | Kingston HyperX Fury, 16GB (2x8GB) DDR3 1866 |
SSD | Kingston SSDNow V300 - 120GB |
Operační systém | Windows 10 (64-bit) Windows 8.1 (64-bit) |
Monitor | Samsung U32E850R (32", 4K) |