Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Windows 10: nová správa paměti pro grafické karty!

8.9.2015, Pavel Šantrůček, recenze
Windows 10: nová správa paměti pro grafické karty!
Windows 10 nepřinášejí pro hráče pouze nové DirectX 12, ale také novou verzi WDDM (Windows Display Driver Model). Zatímco na hry využívající DX12 si budeme muset ještě nějakou tu chvilku počkat, z výhod WDDM 2.0 můžeme u současných her těžit už nyní.

Far Cry 4




Nvidia GameWorks je hlavním důvodem zařazení této hry do naší metodiky testování. Far Cry 4 je dalším pokračováním úspěšné serie od vývojového studia Ubisoft Montreal. Hra využívá engine Duna Engine 2 s implementací GameWorks a je vyvíjena pod křídly TWIMTBP. Far Cry 4 nemá vlastní benchmark, a proto je použito testování přímo ve hře na mapě Banapur. Testovací scéna je měřena pomocí FRAPS s nastavenou délkou 78 sekund.

Využití VRAM a RAM



Využíti VRAM graf


Využití RAM graf


Far Cry 4 v našem nastavení a pod Windows 8.1 vykazuje využití VRAM 3 GB. To je samozřejmě pro grafickou kartu Gigabyte GTX 960 WNF2OC se 2 GB už příliš. Všechny zdroje se tak najednou do VRAM nevejdou a pod Windows 10 bude tedy muset úřadovat Paging Engine. MSI GTX 960 Gaming je se svou 4 GB VRAM zatím v pohodě.


Využití GPU a PCI-E



Využití GPU graf


Vytížení PCI-E graf


Z grafu využití GPU je vidět, že vytížení grafické karty Gigabyte GTX 960 WNF2OC pod Windows 8.1 často a masivně padalo, protože grafická karta musela čekat na doplňování zdrojů do VRAM. Pod Windows 10 je ale situace jiná, vytížení této karty nepadá a drží se na úrovni grafické karty MSI GTX 960 Gaming se 4 GB VRAM. Z grafu vytížení PCI-E je pak patrné ono úřadování Page Engine ve Windows 10, který stránkuje data z RAM do VRAM.


Snímková frekvence



Snímková frekvence graf 1


Snímková frekvence graf 2


Far Cry 4
1920x1080 | SMAA | ULTRA
GPU
GPU clock
VRAM clock
Driver
FPS
%
MSI GTX 960 Gaming 4G (Win8.1)
1405 MHz
7012 MHz
353.06
52,6
100 %
Gigabyte GTX 960 WNF2OC (Win8.1)
1380 MHz
7012 MHz
347.88
51,7
98 %
Gigabyte GTX 960 WNF2OC (Win10)
1380 MHz
7012 MHz
353.62
50,6
96 %


Na průměrné snímkové frekvenci se rozdíly mezi jednotlivými přístupy k využití VRAM nikterak zásadně neprojevily. Rozdíl snímkové frekvence 2 % mezi Windows 8.1 a Windows 10 u grafické karty Gigabyte GTX 960 WNF2OC lze přičíst na vrub buď rozdílným výkonům ovladačů (málo pravděpodobné), nebo režii Paging Engine.


Variabilita a stuttering



Frame times graf


Variabilita a stuttering graf


Co se neprojevilo na snímkové frekvenci, projevilo se v plné míře na stutteringu. Zatímco grafická karta Gigabyte GTX 960 WNF2OC pod novým operačním systémem Windows 10 vykazuje míru stutteringu na úrovní 4GB grafické karty MSI GTX 960 Gaming, pod Windows 8.1 je míra stutteringu této grafické karty cca 4 × vyšší.
Doporučujeme náš velký přehled desktopových grafických čipů.