Windows 10: nová správa paměti pro grafické karty!
8.9.2015, Pavel Šantrůček, recenze
Windows 10 nepřinášejí pro hráče pouze nové DirectX 12, ale také novou verzi WDDM (Windows Display Driver Model). Zatímco na hry využívající DX12 si budeme muset ještě nějakou tu chvilku počkat, z výhod WDDM 2.0 můžeme u současných her těžit už nyní.
Kapitoly článku:
Vždy je dobré, když nějaký článek nebo recenze končí optimisticky a dnes tímto optimismem opravdu šetřit nebudeme.
Windows 10 společně s WDDM 2.0 přinášejí do světa grafických karet nový vítr, na který jsme my uživatelé čekali opravdu dlouho. WDDM 2.0 a jeho správa paměti, společně s podporou Virtual Memory, jistě ještě není naprosto dokonalým řešením, ale je to první a důležitý krok správným směrem. V současnosti je dokončována nová verze WDDM 2.1, která na grafických kartách řeší zejména dokonalejší přepínání úloh (Context switch) a úplně odstraňuje podporu pro fyzické adresování paměti (Physical mode). Ba co víc, dokonce již byly zahájeny práce také na WDDM 3.
Kdo četl náš článek "MSI GeForce GTX 960 Gaming 4G: vyplatí se 4 GB VRAM?", kde jsme porovnávali grafické karty se 2 GB a 4 GB video paměti, jistě si vzpomene na jeho závěr ...
"Obecně lze říci, že pokud hra využívá více grafické paměti, než kterou grafická karta fyzicky disponuje, zbývající data, která se do paměti nevešla, musí být postupně do grafické karty natažena ze systémové paměti přes pomalejší sběrnici PCI-E. Tyto kopírovací operace nějakou dobu trvají a grafická karta musí na jejich dokončení čekat. Vytížení grafické karty se propadá, což způsobuje trhavé pohyby obrazu ve hře, tedy stuttering."
Dnes musíme konstatovat, že toto vše už u WDDM 2.0 neplatí. Grafické karty s 2 GB video paměti se tak stávají "rovnocennými" soupeři karet, které disponují daleko větší kapacitou VRAM. Má to však jednu zásadní podmínku, a tou je využití operačního systému Windows 10. Majitelům grafických karet s menší velikostí VRAM lze tedy doporučit přechod na Windows 10. Samozřejmě, pokud u tohoto operačního systému nemáte nějaké jiné předsudky či osobní antipatie, které by vám v jeho využívání bránily.
Majitelé grafických karet s vyšší kapacitou VRAM ale bědovat, že si zbytečně za tuto vyšší kapacitu připlatili, rozhodně nemusí. Vždy budou mít výhodu toho, že se jim do VRAM vejde více zdrojů a ušetří tak GPU práci při stránkování virtuální paměti. Také nezapomínejte, že grafická karta může pracovat pro více jak jednu aplikaci současně (Multitasking), kde každá aplikace má vyhrazenou svou jedinečnou virtuální paměť a více VRAM tak bude jistě výhodou.
A co majitelé grafických karet AMD, které v dnešních testech nebyly zahrnuté? Není třeba se obávat! Na Radeonech toto vše pracuje podobně či stejně a jediným rozdílem je to, že monitorovací nástroje na GeForce ukazují využití celé virtuální paměti, kdežto na Radeonech "pouze" využití lokální paměti. V našich dnešních testech jsme využili pouze grafické karty GeForce jen proto, že umožňují sledovat také vytížení PCI-E, což na Radeonech není možné kvůli absenci čítače (counter) vytížení této sběrnice v ovladačích.
Že Radeony rozhodně nezůstávají pozadu vás ale jistě přesvědčíme v naší příští recenzi jedné velmi zajímavé a kompaktní grafické karty, která disponuje "pouze" VRAM o kapacitě 2 GB. A ty uvozovky u slůvka "pouze" jsou dnes už opravdu na místě.
Windows 10 společně s WDDM 2.0 přinášejí do světa grafických karet nový vítr, na který jsme my uživatelé čekali opravdu dlouho. WDDM 2.0 a jeho správa paměti, společně s podporou Virtual Memory, jistě ještě není naprosto dokonalým řešením, ale je to první a důležitý krok správným směrem. V současnosti je dokončována nová verze WDDM 2.1, která na grafických kartách řeší zejména dokonalejší přepínání úloh (Context switch) a úplně odstraňuje podporu pro fyzické adresování paměti (Physical mode). Ba co víc, dokonce již byly zahájeny práce také na WDDM 3.
Kdo četl náš článek "MSI GeForce GTX 960 Gaming 4G: vyplatí se 4 GB VRAM?", kde jsme porovnávali grafické karty se 2 GB a 4 GB video paměti, jistě si vzpomene na jeho závěr ...
"Obecně lze říci, že pokud hra využívá více grafické paměti, než kterou grafická karta fyzicky disponuje, zbývající data, která se do paměti nevešla, musí být postupně do grafické karty natažena ze systémové paměti přes pomalejší sběrnici PCI-E. Tyto kopírovací operace nějakou dobu trvají a grafická karta musí na jejich dokončení čekat. Vytížení grafické karty se propadá, což způsobuje trhavé pohyby obrazu ve hře, tedy stuttering."
Dnes musíme konstatovat, že toto vše už u WDDM 2.0 neplatí. Grafické karty s 2 GB video paměti se tak stávají "rovnocennými" soupeři karet, které disponují daleko větší kapacitou VRAM. Má to však jednu zásadní podmínku, a tou je využití operačního systému Windows 10. Majitelům grafických karet s menší velikostí VRAM lze tedy doporučit přechod na Windows 10. Samozřejmě, pokud u tohoto operačního systému nemáte nějaké jiné předsudky či osobní antipatie, které by vám v jeho využívání bránily.
Majitelé grafických karet s vyšší kapacitou VRAM ale bědovat, že si zbytečně za tuto vyšší kapacitu připlatili, rozhodně nemusí. Vždy budou mít výhodu toho, že se jim do VRAM vejde více zdrojů a ušetří tak GPU práci při stránkování virtuální paměti. Také nezapomínejte, že grafická karta může pracovat pro více jak jednu aplikaci současně (Multitasking), kde každá aplikace má vyhrazenou svou jedinečnou virtuální paměť a více VRAM tak bude jistě výhodou.
A co majitelé grafických karet AMD, které v dnešních testech nebyly zahrnuté? Není třeba se obávat! Na Radeonech toto vše pracuje podobně či stejně a jediným rozdílem je to, že monitorovací nástroje na GeForce ukazují využití celé virtuální paměti, kdežto na Radeonech "pouze" využití lokální paměti. V našich dnešních testech jsme využili pouze grafické karty GeForce jen proto, že umožňují sledovat také vytížení PCI-E, což na Radeonech není možné kvůli absenci čítače (counter) vytížení této sběrnice v ovladačích.
Že Radeony rozhodně nezůstávají pozadu vás ale jistě přesvědčíme v naší příští recenzi jedné velmi zajímavé a kompaktní grafické karty, která disponuje "pouze" VRAM o kapacitě 2 GB. A ty uvozovky u slůvka "pouze" jsou dnes už opravdu na místě.