Xbox One vs. PlayStation 4: kdo bude lepší?
20.6.2013, Petr Štefek, recenze
V tomto článku si budeme snažit přiblížit to, jak budou vypadat herní konzole nové generace. Letitý souboj Microsoftu proti Sony, respektive Xbox versus PlayStation, se nám v budoucnu ještě více vyostří.
Kapitoly článku:
- Microsoft Xbox One - úvod
- Integrovaná grafika
- Operační paměť
- Spotřeba a provozní vlastnosti
- Nový Kinect a periferie
- Xbox One nebo PlayStation 4?
Microsoft se svým Xboxem One rozhodně nesází vše na jednu kartu a dá se předpokládat, že případný upgrade bude pro hráče velmi zajímavý. Microsoft sice do konzole „nenacpal“ hardware, který by vlastníka průměrného herního PC posadil na zadek, ale vzhledem k zachování zajímavé ceny nic jiného než relativně výkonných SoC zřejmě vymyslet nešlo. Výkonnostně skutečně pro překonání původního Xbox 360 nepotřebujete mnoho, protože se z dnešního pohledu jedná o 8 let staré zařízení, které výkonnostně není srovnatelné svou výpočetní silou s herním PC.
Konkurenční Sony PlayStation 4 sdílí s Xboxem One velmi podobné základy, které definuje SoC AMD Jaguar. Asi všichni se shodneme na tom, že tento základ je dostatečný, ale nikoli výkonnostně tak úžasný jako byl základ pro Xbox 360 v roce 2005. Jaguar není definovaný jako high-endová platforma, ale v případě nějakých úprav může velmi snadno posloužit (podpořen dostatečnou silou GPU) pro herní konzole. PlayStation 4 a Xbox One budou rychlejší než kdykoli předtím, ale otázkou je, jestli tento neustále omílaný fakt stačí a obstojí při komparaci grafiky na herních PC a těchto konzolích příští generace, které nemají naději na upgrade dalších dlouhých 8 let. Podle mého nikoli a nová generace je spíše komerčním projektem než výkladní skříní možností pro herní nasazení.
Microsoft Xbox One
V tomto ohledu se mi zdá konkurenční PlayStation 4 lepší, protože nabízí podstatně vyšší výkon grafiky, která je reprezentována architekturou AMD Graphics Core Next pro integrované GPU s 1152 stream procesory na taktu 800 MHz. Grafický výkon lze srovnat s Radeonem HD 7850, který má sice méně shaderů, ale pracuje na vyšší frekvenci. Přidejme k tomu paměť 8 GB, která nebude užírána běžícím Windows Kernel a pracuje na taktu 5,5 GHz (zhruba 176 GB/s propustnosti) a máme tu tip na výherce v tomto duelu. Otázkou zde zůstává, jak bude Sony Microsoftu konkurovat na poli zábavního centra, a jak odpoví na Kinect.
Microsoft zdá se pracuje krom jiného na „ekologičnosti“ nové konzole, která bude disponovat dynamickými profily pro různé aplikace a redukovat tak případnou spotřebu. Menší GPU a paměť DDR3 budou pro Microsoft znamenat také lepší spotřebu a jistou úsporu. Nevidím zde ale opravdovou výhodu, protože stejně tak Sony může dát do vínku lepší chlazení. Porovnávat spotřeby herních konzolí, i když tuším, že to bude v módě, mi přijde nezajímavé vzhledem k tomu, že výsledné spotřeby v zátěži se mohou lišit maximálně 10-20 W. Obě konzole disponují moderním power gatingem vzhledem k využití stejného SoC, takže o spotřebu v klidu se ani na jedné straně bát nemusíme.
Jediný zásadnější rozdíl, který mezi konzolemi příští generace najdeme, je přístup k výkonu operační paměti. Microsoft v tomto ohledu zvolil embedded SRAM + pomalejší DDR3. Malá 32MB paměť s vysokou propustností má fungovat jako cache (přesnější funkčnost zatím neznáme) a částečně dohnat handicap způsobený pomalejšími paměťovými čipy DDR3. Teoretická propustnost operační paměti je totiž v případě Xbox One třetinová oproti konkurenčnímu řešení Sony. Není otázkou, jestli zde bude výkonnostní rozdíl, ale jak velký bude. Pokud evoluce konzolí není ještě na svém vrcholu a Microsoft podcenil potřebu silné grafiky a celkově výkonu pro herní užití, pak se i přes přítomnost Kinectu bude novému Xboxu těžce bojovat. Pokud ano a Microsoft správně usoudil, že hráči, respektive kupující, spíše budou poptávat multifunkční zařízení s důrazem na zážitky z hraní přes rozhraní Kinectu, pak může mít naopak problém Sony.
Kdybychom měli zjednodušit vše, co doposud víme o obou soupeřích, pak Sony PlayStation 4 bude zřejmě výkonnějším zařízením pro klasické herní účely a schopnosti přehrávat Blu-ray či využívat služby typu Netflix určitě nezůstanou opodál. Potíž těchto „high-endových“ konzolí je v jejich životním cyklu, který je jednoduše příliš dlouhý. Dost dobře se tak může stát, že v polovině toho životního cyklu budou na trhu tablety nebo jiná mobilní zařízení tohoto charakteru s velmi podobným výkonem. Vzpomeňme na AMD a jeho Temash, který disponuje dvojicí jader Jaguar a také grafikou se 128 stream procesory, a to vše se dá zabalit do šasi velikosti běžného tenkého tabletu.
Asi nejkontroverznější vlastností nového Xbox One jsou dva současně běžící operační systémy, které běží v podstatě každý odděleně na virtuálním počítači, jehož prostředky jsou natvrdo určeny. Zatím nevíme žádné stěžejní údaje o Xbox OS, ale dá se předpokládat, že nároky budou malé ve srovnání s klasickými Windows. Prozatím ani nevíme, kdy se Xbox One dostane na pulty obchodů, ale doufejme, že to bude před koncem tohoto roku.
V případě PlayStation 4 víme, co bude zhruba nová konzole obsahovat, ale Sony prozatím mlčí o její celkové funkčnosti, ale pravděpodobně nebude od Xboxu příliš vzdálená. V případě Sony je předpokládaná cena okolo 400 Euro a Microsoft si svou konzoli cení na 500 Euro. Vzhledem k možnostem, jaké budou konzole nabízet, to není cena v žádném případě přemrštěná. Sony bude zřejmě bodovat především dostupností her a také možností hrát hry z druhé ruky, které si můžete půjčit od kamarádů nebo koupit v bazaru. O případných novinkách vás budeme samozřejmě informovat.
Zdroje: Anandtech, Wired, Microsoft, Sony
Konkurenční Sony PlayStation 4 sdílí s Xboxem One velmi podobné základy, které definuje SoC AMD Jaguar. Asi všichni se shodneme na tom, že tento základ je dostatečný, ale nikoli výkonnostně tak úžasný jako byl základ pro Xbox 360 v roce 2005. Jaguar není definovaný jako high-endová platforma, ale v případě nějakých úprav může velmi snadno posloužit (podpořen dostatečnou silou GPU) pro herní konzole. PlayStation 4 a Xbox One budou rychlejší než kdykoli předtím, ale otázkou je, jestli tento neustále omílaný fakt stačí a obstojí při komparaci grafiky na herních PC a těchto konzolích příští generace, které nemají naději na upgrade dalších dlouhých 8 let. Podle mého nikoli a nová generace je spíše komerčním projektem než výkladní skříní možností pro herní nasazení.
Microsoft Xbox One
V tomto ohledu se mi zdá konkurenční PlayStation 4 lepší, protože nabízí podstatně vyšší výkon grafiky, která je reprezentována architekturou AMD Graphics Core Next pro integrované GPU s 1152 stream procesory na taktu 800 MHz. Grafický výkon lze srovnat s Radeonem HD 7850, který má sice méně shaderů, ale pracuje na vyšší frekvenci. Přidejme k tomu paměť 8 GB, která nebude užírána běžícím Windows Kernel a pracuje na taktu 5,5 GHz (zhruba 176 GB/s propustnosti) a máme tu tip na výherce v tomto duelu. Otázkou zde zůstává, jak bude Sony Microsoftu konkurovat na poli zábavního centra, a jak odpoví na Kinect.
Microsoft zdá se pracuje krom jiného na „ekologičnosti“ nové konzole, která bude disponovat dynamickými profily pro různé aplikace a redukovat tak případnou spotřebu. Menší GPU a paměť DDR3 budou pro Microsoft znamenat také lepší spotřebu a jistou úsporu. Nevidím zde ale opravdovou výhodu, protože stejně tak Sony může dát do vínku lepší chlazení. Porovnávat spotřeby herních konzolí, i když tuším, že to bude v módě, mi přijde nezajímavé vzhledem k tomu, že výsledné spotřeby v zátěži se mohou lišit maximálně 10-20 W. Obě konzole disponují moderním power gatingem vzhledem k využití stejného SoC, takže o spotřebu v klidu se ani na jedné straně bát nemusíme.
Jediný zásadnější rozdíl, který mezi konzolemi příští generace najdeme, je přístup k výkonu operační paměti. Microsoft v tomto ohledu zvolil embedded SRAM + pomalejší DDR3. Malá 32MB paměť s vysokou propustností má fungovat jako cache (přesnější funkčnost zatím neznáme) a částečně dohnat handicap způsobený pomalejšími paměťovými čipy DDR3. Teoretická propustnost operační paměti je totiž v případě Xbox One třetinová oproti konkurenčnímu řešení Sony. Není otázkou, jestli zde bude výkonnostní rozdíl, ale jak velký bude. Pokud evoluce konzolí není ještě na svém vrcholu a Microsoft podcenil potřebu silné grafiky a celkově výkonu pro herní užití, pak se i přes přítomnost Kinectu bude novému Xboxu těžce bojovat. Pokud ano a Microsoft správně usoudil, že hráči, respektive kupující, spíše budou poptávat multifunkční zařízení s důrazem na zážitky z hraní přes rozhraní Kinectu, pak může mít naopak problém Sony.
Kdybychom měli zjednodušit vše, co doposud víme o obou soupeřích, pak Sony PlayStation 4 bude zřejmě výkonnějším zařízením pro klasické herní účely a schopnosti přehrávat Blu-ray či využívat služby typu Netflix určitě nezůstanou opodál. Potíž těchto „high-endových“ konzolí je v jejich životním cyklu, který je jednoduše příliš dlouhý. Dost dobře se tak může stát, že v polovině toho životního cyklu budou na trhu tablety nebo jiná mobilní zařízení tohoto charakteru s velmi podobným výkonem. Vzpomeňme na AMD a jeho Temash, který disponuje dvojicí jader Jaguar a také grafikou se 128 stream procesory, a to vše se dá zabalit do šasi velikosti běžného tenkého tabletu.
Asi nejkontroverznější vlastností nového Xbox One jsou dva současně běžící operační systémy, které běží v podstatě každý odděleně na virtuálním počítači, jehož prostředky jsou natvrdo určeny. Zatím nevíme žádné stěžejní údaje o Xbox OS, ale dá se předpokládat, že nároky budou malé ve srovnání s klasickými Windows. Prozatím ani nevíme, kdy se Xbox One dostane na pulty obchodů, ale doufejme, že to bude před koncem tohoto roku.
V případě PlayStation 4 víme, co bude zhruba nová konzole obsahovat, ale Sony prozatím mlčí o její celkové funkčnosti, ale pravděpodobně nebude od Xboxu příliš vzdálená. V případě Sony je předpokládaná cena okolo 400 Euro a Microsoft si svou konzoli cení na 500 Euro. Vzhledem k možnostem, jaké budou konzole nabízet, to není cena v žádném případě přemrštěná. Sony bude zřejmě bodovat především dostupností her a také možností hrát hry z druhé ruky, které si můžete půjčit od kamarádů nebo koupit v bazaru. O případných novinkách vás budeme samozřejmě informovat.
Zdroje: Anandtech, Wired, Microsoft, Sony