Zevrubný pohled na grafickou kartu Voodoo5 5500 PCI
8.8.2000, Jakub Lohniský, recenze
Obstojí PCI verze Voodoo5 v konkurenci GeForce2 a ATI Radeon?
Poté, co se na trhu objevily dlouho očekávané grafické karty řady Voodoo3, se dostavilo zklamání: výrobce nezahrnul podporu 32bitové barvy. Na tom vydělala společnost nVidia, se svým čipem TNT2 a následně GeForce. Mnoho lidí si kladlo otázku, zda koupit Voodoo3 (mírně rychlejší v 16-bitech) nebo investovat do modernějších karet využívajících čipy od nVidie. 3Dfx kontrovala předběžnými informacemi o nových kartách řady Voodoo4 a 5, které měly konkurovat v té době veleúspěšnému čipu GeForce, konkrétní výsledky práce ale vidět nebyly.
V současnosti jsou na trhu již GeForce2 (GTS, MX) a ATI Radeon, ale o konkurenci v podobě Voodoo5 5000 AGP se opravdu mluvit nedá. Jedinými produkty společnosti 3Dfx, které nemají na trhu výraznější konkurenci, jsou PCI verze jejích karet. Ty byly a i nyní v podobě Voodoo5 5500 jsou na pomyslném výkonnostním vrcholu karet, využívajících pomalejší PCI sběrnici. Oblíbené jsou hlavně u majitelů starších počítačů, jejichž základní deska neobsahuje AGP slot.
Jaký je tedy výkonnostní rozdíl mezi AGP a PCI verzemi Voodoo5 karet?
PCI verze Voodoo5 je ve svých specifikacích totožná s AGP verzí (liší se opravdu jen v provedení):
T-Buffer
Tato technologie je oproti minulým verzím Voodoo karet úplně nová. U V5 je Framebuffer nahrazen právě T-Bufferem, do kterého přichází z karty více obrázků jedné scény. T-Buffer je poté spojí v jeden výsledný a odešle jej na monitor. Tímto zkombinováním více obrazů by se měly odstranit různé grafické chyby a výsledný obraz by tak měl být lepší.
FSAA
Full Scene Antialiasing je novou funkcí, kterou obsahují především nové 3D akcelerátory. Narozdíl od GeForce2, kde je FSAA spíše záležitost ovladačů, má Voodoo5 5500 tuto funkci implementovanou hardwarově. O co tedy jde. Tato technologie by měla zajistit dokonale hladké šikmé čáry. Obraz na počítači je totiž složen z jednotlivých bodů, které pak zvláště v nižších rozlišeních vytvářejí nehezké "zuby". FSAA se tyto zuby snaží vyhladit prokládáním světlejšími body. Stejně jako u nVidie funguje FSAA ve všech titulech se zpětnou kompatibilitou, což znamená funkčnost i ve starších hrách.
Na výběr máte dva druhy FSAA, 2 sample a 4 sample. Obecně je 2 sample rychlejší, ale nepodává úplně nejkvalitnější obraz.
Motion Blur
Tato funkce má zajistit, aby rychle se pohybující předměty vypadaly opravdu věrohodně, tedy rozmazaně s neostrými hranami.
Depth of Field
Funkce DoF navozuje efekt zaostření do dálky. Z toho vyplývá, že předměty stojící blízko jsou rozmazané a předměty ve správné vzdálenosti jsou pěkně ostré.
PCI vs. AGP
Použitá sběrnice je jediným rozdílem mezi oběma verzemi Voodoo5 5500. PCI sběrnice měla nahradit starou sběrnici ISA (PCI - 33 MHz a ISA - 8 MHz). To se jí povedlo, ale pro rychlou komunikaci s grafickou kartou přece jen již přestala postačovat. Proto byla uvedena AGP sběrnice (66 MHz), nejdříve pracující režimu x1 (254,3 MB/s), v současnosti schopna pracovat i v režimu x4 (1017 MB/s). Tyto přenosové rychlosti jsou ale jen teoretické a v běžně používaných aplikacích jich nedosáhnete. Zapomněl jsem ještě dodat, že přenosová rychlost dat u PCI sběrnice je 127,2 MB/s. V konečných hodnoceních je vliv novější AGP sběrnice znát, ovšem nejsou to nijak propastné rozdíly, které by výkony PCI verzí grafických karet nějak degradovaly.
Na jaké konfiguraci probíhaly testy ?
Výsledné benchmarky :
Závěr
Voodoo5 5500 je králem mezi PCI verzemi současných grafických karet. Jak jste si jistě všimli, rozdíl mezi AGP a PCI verzí je minimální. Tato karta se hodí uživatelům, kteří nemají AGP slot, ale přesto chtějí hrát moderní hry. Bohužel ani jedna z verzí karet nestačí na dnešní výkonnostní leadery, kterými jsou GeForce2 GTS a ATI Radeon. Uvidíme, jestli si Voodoo5 5500 PCI udrží svojí pozici i po uvedení PCI verze GeForce2 GTS.
+ excelentní obraz díky FSAA technologii
+ nejlepší "herní" PCI grafická karta na trhu
- ve srovnání s AGP verzemi GeForce2 a Radeon nejsou výkony karty nijak oslnivé
- součástí balení nejsou žádné hry v plné verzi
V současnosti jsou na trhu již GeForce2 (GTS, MX) a ATI Radeon, ale o konkurenci v podobě Voodoo5 5000 AGP se opravdu mluvit nedá. Jedinými produkty společnosti 3Dfx, které nemají na trhu výraznější konkurenci, jsou PCI verze jejích karet. Ty byly a i nyní v podobě Voodoo5 5500 jsou na pomyslném výkonnostním vrcholu karet, využívajících pomalejší PCI sběrnici. Oblíbené jsou hlavně u majitelů starších počítačů, jejichž základní deska neobsahuje AGP slot.
Jaký je tedy výkonnostní rozdíl mezi AGP a PCI verzemi Voodoo5 karet?
PCI verze Voodoo5 je ve svých specifikacích totožná s AGP verzí (liší se opravdu jen v provedení):
- 256bitové 2D/3D jádro
- 2x VSA-100 čipy
- 32 MB SDRAM na jednom čipu
- 350 MHz RAMDAC
- Pixel fillrate: 667Mpixels/s
- Texel fillrate: 667Mtexels/s
- Jádro pracující na frekvenci 166 MHz
- Paměti pracující na frekvenci 166 MHz
- 0,25 mikronový výrobní proces
- Dual pixel pipeline
- Podpora 1x/2x/4x AGP
- 32bitová barevná hloubka
- Velké textury až do 2048 x 2048
- 8bit stencil buffer
- FSAA (full scene anti aliasing)
- Technologie T-Buffer
- Motion blur
- Depth of field
T-Buffer
Tato technologie je oproti minulým verzím Voodoo karet úplně nová. U V5 je Framebuffer nahrazen právě T-Bufferem, do kterého přichází z karty více obrázků jedné scény. T-Buffer je poté spojí v jeden výsledný a odešle jej na monitor. Tímto zkombinováním více obrazů by se měly odstranit různé grafické chyby a výsledný obraz by tak měl být lepší.
FSAA
Full Scene Antialiasing je novou funkcí, kterou obsahují především nové 3D akcelerátory. Narozdíl od GeForce2, kde je FSAA spíše záležitost ovladačů, má Voodoo5 5500 tuto funkci implementovanou hardwarově. O co tedy jde. Tato technologie by měla zajistit dokonale hladké šikmé čáry. Obraz na počítači je totiž složen z jednotlivých bodů, které pak zvláště v nižších rozlišeních vytvářejí nehezké "zuby". FSAA se tyto zuby snaží vyhladit prokládáním světlejšími body. Stejně jako u nVidie funguje FSAA ve všech titulech se zpětnou kompatibilitou, což znamená funkčnost i ve starších hrách.
Na výběr máte dva druhy FSAA, 2 sample a 4 sample. Obecně je 2 sample rychlejší, ale nepodává úplně nejkvalitnější obraz.
Motion Blur
Tato funkce má zajistit, aby rychle se pohybující předměty vypadaly opravdu věrohodně, tedy rozmazaně s neostrými hranami.
Depth of Field
Funkce DoF navozuje efekt zaostření do dálky. Z toho vyplývá, že předměty stojící blízko jsou rozmazané a předměty ve správné vzdálenosti jsou pěkně ostré.
PCI vs. AGP
Použitá sběrnice je jediným rozdílem mezi oběma verzemi Voodoo5 5500. PCI sběrnice měla nahradit starou sběrnici ISA (PCI - 33 MHz a ISA - 8 MHz). To se jí povedlo, ale pro rychlou komunikaci s grafickou kartou přece jen již přestala postačovat. Proto byla uvedena AGP sběrnice (66 MHz), nejdříve pracující režimu x1 (254,3 MB/s), v současnosti schopna pracovat i v režimu x4 (1017 MB/s). Tyto přenosové rychlosti jsou ale jen teoretické a v běžně používaných aplikacích jich nedosáhnete. Zapomněl jsem ještě dodat, že přenosová rychlost dat u PCI sběrnice je 127,2 MB/s. V konečných hodnoceních je vliv novější AGP sběrnice znát, ovšem nejsou to nijak propastné rozdíly, které by výkony PCI verzí grafických karet nějak degradovaly.
Na jaké konfiguraci probíhaly testy ?
- procesor AMD Duron 700 MHz
- základní desky Gigabyte G-7ZM (rev2.2) a Asus K7-V
- 1x 128 MB PC133 HSDRAM
- Voodoo5 5500 AGP resp. Voodoo5 5500 PCI
- pevný disk Seagate 5,400 ot./min (Ultra ATA/33)
- Sound Blaster Live! Platinum
- Toshiba 6X DVD-ROM
Výsledné benchmarky :
Quake III Arena Timedemo1 (800x600 - 16bit) | |
Verze karty | Frame per second (FPS) |
Voodoo5 5500 AGP | 89,3 |
Voodoo5 5500 PCI | 85,4 |
Quake III Arena Timedemo1 (1024x768 - 32bit) | |
Verze karty | Frame per second (FPS) |
Voodoo5 5500 AGP | 66,4 |
Voodoo5 5500 PCI | 66,4 |
Quake III Arena Timedemo1 (1600x1200 - 32bit) | |
Verze karty | Frame per second (FPS) |
Voodoo5 5500 AGP | 24,3 |
Voodoo5 5500 PCI | 24,2 |
Expandable Timedemo1 (800x600 - 16bit) | |
Verze karty | Frame per second (FPS) |
Voodoo5 5500 AGP | 76,8 |
Voodoo5 5500 PCI | 75,4 |
Expandable Timedemo1 (1024x768 - 32bit) | |
Verze karty | Frame per second (FPS) |
Voodoo5 5500 AGP | 71,1 |
Voodoo5 5500 PCI | 69,9 |
Expandable Timedemo1 (1600x1200 - 32bit) | |
Verze karty | Frame per second (FPS) |
Voodoo5 5500 AGP | 16,9 |
Voodoo5 5500 PCI | 16,9 |
MDK2 Timedemo (800x600 - 16bit) | |
Verze karty | Frame per second (FPS) |
Voodoo5 5500 AGP | 76,2 |
Voodoo5 5500 PCI | 75,8 |
MDK2 Timedemo (1024x768 - 32bit) | |
Verze karty | Frame per second (FPS) |
Voodoo5 5500 AGP | 45,9 |
Voodoo5 5500 PCI | 45,8 |
MDK2 Timedemo (1600x1200 - 32bit) | |
Verze karty | Frame per second (FPS) |
Voodoo5 5500 AGP | 18,8 |
Voodoo5 5500 PCI | 17,5 |
Závěr
Voodoo5 5500 je králem mezi PCI verzemi současných grafických karet. Jak jste si jistě všimli, rozdíl mezi AGP a PCI verzí je minimální. Tato karta se hodí uživatelům, kteří nemají AGP slot, ale přesto chtějí hrát moderní hry. Bohužel ani jedna z verzí karet nestačí na dnešní výkonnostní leadery, kterými jsou GeForce2 GTS a ATI Radeon. Uvidíme, jestli si Voodoo5 5500 PCI udrží svojí pozici i po uvedení PCI verze GeForce2 GTS.
+ excelentní obraz díky FSAA technologii
+ nejlepší "herní" PCI grafická karta na trhu
- ve srovnání s AGP verzemi GeForce2 a Radeon nejsou výkony karty nijak oslnivé
- součástí balení nejsou žádné hry v plné verzi