Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
18.6.2023, Milan Šurkala, aktualita
Připravovaný malý elektromobil Renault 5 EV bude zajímavý i tím, že bude prvním elektromobilem značky, který nabídne obousměrné nabíjení. Může tak sloužit jako vyrovnávací baterie pro elektrickou síť nebo jako úložiště energie pro domácnost.
asip80 (1175) | 19.6.202313:44
Záruka bude standardní na km či roky? :D Nebo na cykly nebo roky? :D
Odpovědět0  0
Jirka-77 (1150) | 18.6.202323:33
Doplním že pomoc se stabilizací sítě je i v případě nabíjení auta jestli se nabíjí když je v síti přebytek výkonu jako v případě kdy se rozjedou solární elektrárny.
Problém je, ze Čez asi nechce připojovat ani zařízení pro regulaci sítě jako jsou teplárenské parní elektrokotle pracující podle Čepsu a připojení aspoň úředně zdržuje, teda zdržuje to Čez, ne Čeps.
Jinak je určitě dobře když drahý elektromobil má další využití, i třeba jen na doma při výpadku proudu na vesnici.
Takový elektromobil může taky pomoct jinému na cestě aby dojel k nabíječce.
Nebo se může použít na chatě místo přípojky do sítě, která by byla málo využitá a tím drahá.
Odpovědět3  0
Tech-boy.lukas (1501) | 18.6.202316:11
tak tomu říkám blbost ze strany renaultu, kdo normální by si nechal opotřebovávat velmi drahou baterii v autě? Takže zbytečná elektronika navíc, a třeba i jako zdroj 230V? Na vysavač? Víme tak kolik má vysavač odběr? Tam bude 2kW měnič s čistou sínusovkou? Na měniče s modifikovanou sínusovkou rotační věci sice běží ale docela hřejí, tak je to vhodné pro čerpadla atd.
Odpovědět1  1
Milan Šurkala (4985) | 18.6.202316:43
"kdo normální by si nechal opotřebovávat velmi drahou baterii v autě?­"

Vzhledem k tomu, kolik ta auta najedou, ta baterie i s tímto patrně přežije auto. Pokud by to denně na baterce udělalo až 0,2 cyklu ­(řekněme těch 10 kWh­), po 15 letech to udělá 1100 cyklů. Ujetí 200 tisíc km je cca 500 cyklů. Pokud to má NCM, tak ta má životnost na zhruba 2000 cyklů. A pokud tím srazí náklady na provoz na polovinu ­(tzn. srazí účty o 100+ tisíc­), tak je spíše otázkou, kdo by to nedělal? To se navíc bavíme o hypotetické situaci, že by to auto bylo výhradně jen a pouze na V2G nabíječkách, což s velkou pravděpodobností ve 100 % případů nebude. Takže těch cyklů, kterými se to opotřebuje, bude spíše méně.
Odpovědět1  2
Akulacz (254) | 19.6.20236:57
Tak je spíš otázka, jak moc velký vliv na využití bude mít uživatel, aby v průběhu času nebyla jeho baterie ­"znárodněna­". To je možná věc které se bojí spousta lidí, že začátku věřím že se to bude chovat korektně ale ta pár let?

Jinak to je moc pěkný vozejček, z mého pohledu dost velká část retro pokusů dopadá špatně ale tady se to povedlo. A pokud se potvrdí parametry a cena, tak to vypadá na pěknou stylovku. Těch 110k, 325km a 22k€ už zní použitelně na běžné ježdění...
Odpovědět0  0
Tech-boy.lukas (1501) | 19.6.20239:19
vaše teorie jako vždy úžasné, nicméně už jsem měnil akumulátory a neměly ani 1­/2 cyklů a byli zničené. A velká životnost je u akumulátorů tesla které mají neskutečný termal management, je to tak i u tohoto auta?
Odpovědět2  1
Milan Šurkala (4985) | 19.6.20239:52
"velká životnost je u akumulátorů tesla které mají neskutečný termal management­"

A to si představte, že Tesla má u starších vozů články NCA, které mají proti NCM asi poloviční životnost.

Je pravdou, že thermal management nikdy nebyl silnou stránkou Renaultů, a uvidíme, zde se to u nové generace zlepší. Na druhou stranu, v příkladu výše jsem počítal v podstatě worst case scenario. Tedy, že by se pro obousměrné nabíjení využívalo až 10 kWh ­(což mi přijde na tak malou baterii dost, a spíše bych to viděl k 5­-7 kWh ­- aspoň já bych si asi více než 7 kWh nenastavil­), za další se počítalo s případem, že by se to auto ve 100 % případů nabíjelo jen na V2G nabíječkách. A to velmi pravděpodobně nenastane. Takže z těch 1100 cyklů v nejhorším možném případě bude v reálném případě možná tak 200­-400. Což i s běžnou jízdou stále vystačí pod polovinu papírové životnosti.

Tam je také otázkou, jaká verze toho elektromobilu to bude. Hovoří se o 40kWh a 50kWh+ verzích. U 40kWh varianty bych se něčeho takového už asi začal trochu bát, i když to auto svým provozem vytříská tak 600­-900 cyklů. U 50kWh+ by to neměl být žádný problém, a to nemluvím o tom, kolik to vydělá za provoz prodejem elektřiny, a jak klesne cena akumulátorů v době, kdy by se případně měnil.
Odpovědět0  1
vilcoo (91) | 18.6.202320:35
Práveže tá batérie v aute je v porovnaní s inými baterovymi úložiskami dostupnými pre domácnosti celkovo lacná.. Plus nemusíte riešiť menič, keďže ten je už v aute prítomný..
Odpovědět0  0
Eskymak (1057) | 19.6.20238:43
A ten měnič a další elektronika okolo se neopotřebovává?

Copak se očekává, že komponenty v EV nějakým zázrakem nepodléhají opotřebení?
Odpovědět2  0
maraou (483) | 19.6.202311:26
"Tam bude 2kW měnič s čistou sínusovkou?­"

No předpokládám, že běžné BEV o výkonu 100kW má integrovaný měnič s čistou sinusovkou minimálně 3x33kW + dostatečnou přetížitelnost.
Stačí využít jen to, co už tam je.

"Copak se očekává, že komponenty v EV nějakým zázrakem nepodléhají opotřebení?­"
Ono těch pár kW puštěných do sítě je tak malá zátěž pro BEV elektroniku v porovnání s běžnými jízdními režimy, že to snad ani nestojí za řeč.
Odpovědět0  2
Tech-boy.lukas (1501) | 19.6.202311:56
předpokládáte totálně blbě, ­"No předpokládám, že běžné BEV o výkonu 100kW má integrovaný měnič s čistou sinusovkou minimálně 3x33kW + dostatečnou přetížitelnost.­" motory se řídí frekvenčními měniči, což je naprosto něco jiného. Ale je pravda že pokud tu možnost mají tak se tak dají nakonfigurovat
Odpovědět3  3
maraou (483) | 19.6.202313:50
Frekvenční měnič je přibližně to stejné, co měnič co znáte z FVE... jenom dokáže měnit frekvenci. Stačí aby se frekvence zamknula na 50Hz a můžete to pustit do sítě.
V čem konkrétně je to blbý předpoklad?
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.