Revoluční GeForce 8800: specifikace a popis
8.11.2006, Michal Talanda, článek
Dnes, 8. listopadu, uvádí oficiálně nVidia po 4 letech vývoje novou generaci grafických karet GeForce 8. Jak vypadá zbrusu nová architektura, jaké má požadavky na systém a co všechno přinese? Předem můžeme říci, že se jedná o revoluci na poli grafických karet.
Kapitoly článku:
Podporován je multisampling, supersampling a adaptivní transparentní antialiasing. Přibyly 4 antialiasingové módy a to 8x, 8xQ, 16x a 16xQ. Pokud tvrdíte, že 16x antialiasing tu už byl, máte pravdu – ale pouze při nasazení více GPU.
Protože nové módy v současných hrách nenajdete, je třeba je vynutit nastavením ovladačů. Jaký bude jejich skutečný přínos ukáží až recenze, osobně si myslím že zvláště 16x módy už kvalitu příliš nezvýší.
8xQ je standardní 8x multisampling. Ostatní 3 módy jsou tzv. CSAA (coverage sampling antialiasing). Co to přesně znamená, se mi nepodařilo z materiálů od nVidie vyluštit, píše se tam pouze, že tyto módy používají „coverage samples" a „color and Z samples". Pokud je z toho někdo moudřejší než já, pochlubte se prosím v diskuzi.
Porovnání nového módů s 4xMSAA
Pokud jde o dopad na výkon, nVidia své nové architektuře věří a tvrdí, že 16xQ mód má dosahovat podobného počtu snímků za vteřinu jako 4x multisampling, ovšem s vyšší kvalitou výsledného obrazu.
Vše asi až tak ideální ale nebude, protože „v některých částech scény, např. tam kde jsou použity stencil shadow volume efekty, bude 16x mód nahrazen 4x multisamplingem“ – tolik doslovná citace. Co to bude znamenat a jak a kdy se to v praxi projeví na kvalitě výsledného obrazu se pozná až v nezávislých recenzích.
Pokud jde o anisotropní filtrování, ovladače obsahují volbu „Angular LOD Control", která má nastavení „quality“a „high quality" (děkujeme marketingovému oddělení za nematoucí pojmenování). High quality znamená, že se nepoužijí optimalizace pro některé úhly a za cenu vyšších výpočetních nároků bude filtrování pod libovolným úhlem vypadat stejně. Následuje obrázek u kterého můžete mít silný pocit deja-vu, tedy pokud sledujete dění na poli grafických karet nějaký ten pátek.
Demonstrace High quality AF
Ano, to je přesně ten obrázek, který jak ATI tak nVidia vytahují při uvedení každé nové řady a na kterém se demonstruje, o kolik je filtrování textur lepší než u předchozí generace / konkurence. Přesto, pokud High Quality opravdu nepoužívá žádné optimalizace pro určité úhly, může to znamenat, že jej vidíme konečně naposledy.
HDR podporuje až 128 bitovou přesnost (32 bitů na složku – dvojnásobek oproti současné verzi). Tím pádem je „vysoký dynamický rozsah“ ještě vyšší a dynamičtější :-)) a můžeme se těšit na ještě temnější a ještě přesvětlenější oblasti s viditelnými detaily v HDR scénách.
Hlavně však už není problém použití spolu s multisamplingem a anizotropním filtrováním (velká to bolest předchozí řady GeForce 7).
Protože nové módy v současných hrách nenajdete, je třeba je vynutit nastavením ovladačů. Jaký bude jejich skutečný přínos ukáží až recenze, osobně si myslím že zvláště 16x módy už kvalitu příliš nezvýší.
8xQ je standardní 8x multisampling. Ostatní 3 módy jsou tzv. CSAA (coverage sampling antialiasing). Co to přesně znamená, se mi nepodařilo z materiálů od nVidie vyluštit, píše se tam pouze, že tyto módy používají „coverage samples" a „color and Z samples". Pokud je z toho někdo moudřejší než já, pochlubte se prosím v diskuzi.
Porovnání nového módů s 4xMSAA
Pokud jde o dopad na výkon, nVidia své nové architektuře věří a tvrdí, že 16xQ mód má dosahovat podobného počtu snímků za vteřinu jako 4x multisampling, ovšem s vyšší kvalitou výsledného obrazu.
Vše asi až tak ideální ale nebude, protože „v některých částech scény, např. tam kde jsou použity stencil shadow volume efekty, bude 16x mód nahrazen 4x multisamplingem“ – tolik doslovná citace. Co to bude znamenat a jak a kdy se to v praxi projeví na kvalitě výsledného obrazu se pozná až v nezávislých recenzích.
Pokud jde o anisotropní filtrování, ovladače obsahují volbu „Angular LOD Control", která má nastavení „quality“a „high quality" (děkujeme marketingovému oddělení za nematoucí pojmenování). High quality znamená, že se nepoužijí optimalizace pro některé úhly a za cenu vyšších výpočetních nároků bude filtrování pod libovolným úhlem vypadat stejně. Následuje obrázek u kterého můžete mít silný pocit deja-vu, tedy pokud sledujete dění na poli grafických karet nějaký ten pátek.
Demonstrace High quality AF
Ano, to je přesně ten obrázek, který jak ATI tak nVidia vytahují při uvedení každé nové řady a na kterém se demonstruje, o kolik je filtrování textur lepší než u předchozí generace / konkurence. Přesto, pokud High Quality opravdu nepoužívá žádné optimalizace pro určité úhly, může to znamenat, že jej vidíme konečně naposledy.
HDR podporuje až 128 bitovou přesnost (32 bitů na složku – dvojnásobek oproti současné verzi). Tím pádem je „vysoký dynamický rozsah“ ještě vyšší a dynamičtější :-)) a můžeme se těšit na ještě temnější a ještě přesvětlenější oblasti s viditelnými detaily v HDR scénách.
Hlavně však už není problém použití spolu s multisamplingem a anizotropním filtrováním (velká to bolest předchozí řady GeForce 7).