Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Revoluční GeForce 8800: specifikace a popis

8.11.2006, Michal Talanda, článek
Revoluční GeForce 8800: specifikace a popis
Dnes, 8. listopadu, uvádí oficiálně nVidia po 4 letech vývoje novou generaci grafických karet GeForce 8. Jak vypadá zbrusu nová architektura, jaké má požadavky na systém a co všechno přinese? Předem můžeme říci, že se jedná o revoluci na poli grafických karet.
G80 samozřejmě zlepšuje i staré známé technologie. Jmenujme alespoň dvě vylepšení. Slibuje se lepší predikce větvení u pixel shaderů, výhodu oproti ATI u ploch 4x4 pixely má demonstrovat následující obrázek:


Predikce větvení - porovnání s Radeonem X1950 XTX

Nutno poznamenat, že nVidia si pro toto srovnání vybrala velikost vzorku takovou, aby výsledek vyzníval pro její kartu co nejlichotivěji. U větších vzorků již výhoda zdaleka není tak patrná.
Vylepšená je i technologie Early Z, tedy pokročilá detekce pixelů, které nemá cenu renderovat, protože ve výsledné scéně budou zakryty jinými pixely.


Slovníček pojmů



Výrobci grafických karet mají ve zvyku pojmenovávat některé vybrané technologie snáze zapamatovatelnými obchodními názvy. Abychom se v tom neztratili, je zde malý přehled:

Lumenex - technologie přispívající k lepší kvalitě obrazu. Jmenovitě 128 bitové HDR, nové módy antialiasingu, anisotropní filtrování poskytující stejnou kvalitu ve všech úhlech a desetibitové výstupní převodníky.

GigaThread – přidělování práce jednotlivým proudovým procesorům tak, aby bylo využití GPU pokud možno stále na maximu.

Quantum Effects – podpora fyziky. Umožňuje lepší částicové efekty, vytváření přirozeně vypadajících vlasů a kožešiny, fyziku kapalin a mnoho dalšího – záleží na fantazii programátorů.

Pure Video HD – staré dobré Pure Video s podporou HD formátů včetně ochran. Výstupy na kartě podporují HDCP, výkon je dostatečný pro hardwarovou akceleraci 720, 1080i i 1080p. V renomovaném HQV benchmarku údajně jak GTX tak GTS dosahují 128 ze 130 možných bodů.

XHD Gaming – alias Exteme High Definition Gaming - obě karty by měly nabídnout hratelný počet snímků za vteřinu i v rozlišení 2560 x 1600, takže pokud máte 30“ LCD panel s tímto rozlišením, rozhýbete hry i bez SLI.

CUDA – alias Compute Unified Device Architecture – obchodní název pro novou HW a SW architekturu nabízející interface výkonného zpracování (nejen) grafických dat. Zdůrazněny jsou hlavně aspekty jako podpora threadů, standardní interface v jazyce C (SDK), vysoký výkon v masivně paralelních aplikacích, možnost běhu zároveň se zpracováním grafických úloh a podpora realtime úloh. Brzy se tak možná dočkáme projektů jako je Folding@home pro G80.


Výkon, výkon, výkon!



nVidia ve svých materiálech uvádí, že tato karta je pro „XHD gaming“ a minimální rozlišení, na které s ní má cenu jít, je 1600 x 1200. I tak pokud při tomto rozlišení nezapnete antialiasing a anizotropní filtrování, ani nejvýkonnější Core 2 Duo nebude stačit kartu zásobovat daty. To lze interpretovat dvěma způsoby. Výkon karty je opravdu vysoký, ale současný Shader Model 3 je zastaralý a neumožňuje kartě samostatně počítat pokročilé grafické efekty bez pomoci CPU. To by se mělo změnit v okamžiku, kdy programátoři začnou využívat Shader Model 4, geometry shadery.

Následující obrázky mají ilustrovat nárůst výkonu ve hrách oproti GeForce 7900 GTX, 7950 GX2 respektive Radeonu X1950 XTX. Jelikož není známa metodika měření, použité ovladače a další detaily, je třeba brát tyto grafy poněkud s rezervou. S hodnocením počkejme na nezávislé testy a také na výsledky GTS verze, proto zatím bez komentáře.


Zdroj: prezentace nVidie (je třeba brát s rezervou)


Zdroj: prezentace nVidie (je třeba brát s rezervou)


Zdroj: prezentace nVidie (je třeba brát s rezervou)
Doporučujeme náš velký přehled desktopových grafických čipů.