Revoluční GeForce 8800: specifikace a popis
8.11.2006, Michal Talanda, článek
Dnes, 8. listopadu, uvádí oficiálně nVidia po 4 letech vývoje novou generaci grafických karet GeForce 8. Jak vypadá zbrusu nová architektura, jaké má požadavky na systém a co všechno přinese? Předem můžeme říci, že se jedná o revoluci na poli grafických karet.
Kapitoly článku:
G80 je po několika letech postupné evoluce opět čerstvým větrem do plachet pokroku na poli grafických karet. Přesto GeForce 8800 GTX a GTS jsou momentálně karty pouze pro největší nadšence. Ne ani tak kvůli ceně, jako spíše kvůli jejich reálné využitelnosti.
V současné době vám totiž můžou tyto karty nabídnout „pouze“ brutální výkon v DirectX 9.0c – tedy konkrétně extrémní rozlišení a náročný antialiasing s HDR. To ovšem za předpokladu, že vlastníte hodně nadupaný procesor Core 2 Duo, velkou a dobře větranou skříň a výkonný zdroj. Jinak je pro člověka, který chce nyní novou špičkovou kartu, smysluplnější volbou 7900 GTX, 7950 GX2 či některý z top Radeonů.
GeForce 8800 by byla už v současnosti mnohem více zajímavá, kdyby rozhraní DirectX 10 bylo už etablovaným standardem. Sofistikované DX 10 shaderové operace by dokázaly GPU zaměstnat i se slabším procesorem a ukázaly by výhody G80 v jasném světle. Bohužel – Windows Vista teprve nyní přicházejí a pro starší Windows tato verze uvolněna nebude. Což je škoda, protože nástup DX 10 tak bude výrazně pomalejší, než by mohl být. Než však bude k dispozici dostatek zajímavých aplikací využívajících DX 10, přijdou jistě karty s méně extrémními požadavky. Troufám si říci, že nová architektura předvede svou pravou sílu až časem, s 80nm výrobním procesem (možná i s 65nm) a GDDR4 pamětmi.
Přesto uvedení karty nyní dává nVidii řadu výhod. Nejenže může hrdě hlásat „zase jsme napřed před ATI“, ale hlavně tyto karty mají nyní v rukou herní vývojáři. To znamená, že se začínají vychytávat problémy s ovladači (které nutně budou) a také že v současné době psané tituly mohou být optimalizovány pro G80. Marketingový rozdíl lidé od ATI snadno smažou v okamžiku uvedení Radeonů X2000, ale ten technologický se bude dohánět daleko hůře. ATI bude muset nabídnout „něco navíc“, osobně tipuji přinejmenším GDDR4 paměti. Myslím, že příštího půl roku nuda v segmentu grafických karet rozhodně nehrozí.
Adrianne Curry
Článek jsme začali s Adrianne Curry a s ní se i rozloučíme. Tentokráte v její renderované podobě vytvořené pomocí GeForce 8800 GTX. Jako živá, co říkáte?
Veškeré obrázky v tomto článku pocházejí z prezentačních materiálů firmy nVidia.
V současné době vám totiž můžou tyto karty nabídnout „pouze“ brutální výkon v DirectX 9.0c – tedy konkrétně extrémní rozlišení a náročný antialiasing s HDR. To ovšem za předpokladu, že vlastníte hodně nadupaný procesor Core 2 Duo, velkou a dobře větranou skříň a výkonný zdroj. Jinak je pro člověka, který chce nyní novou špičkovou kartu, smysluplnější volbou 7900 GTX, 7950 GX2 či některý z top Radeonů.
GeForce 8800 by byla už v současnosti mnohem více zajímavá, kdyby rozhraní DirectX 10 bylo už etablovaným standardem. Sofistikované DX 10 shaderové operace by dokázaly GPU zaměstnat i se slabším procesorem a ukázaly by výhody G80 v jasném světle. Bohužel – Windows Vista teprve nyní přicházejí a pro starší Windows tato verze uvolněna nebude. Což je škoda, protože nástup DX 10 tak bude výrazně pomalejší, než by mohl být. Než však bude k dispozici dostatek zajímavých aplikací využívajících DX 10, přijdou jistě karty s méně extrémními požadavky. Troufám si říci, že nová architektura předvede svou pravou sílu až časem, s 80nm výrobním procesem (možná i s 65nm) a GDDR4 pamětmi.
Přesto uvedení karty nyní dává nVidii řadu výhod. Nejenže může hrdě hlásat „zase jsme napřed před ATI“, ale hlavně tyto karty mají nyní v rukou herní vývojáři. To znamená, že se začínají vychytávat problémy s ovladači (které nutně budou) a také že v současné době psané tituly mohou být optimalizovány pro G80. Marketingový rozdíl lidé od ATI snadno smažou v okamžiku uvedení Radeonů X2000, ale ten technologický se bude dohánět daleko hůře. ATI bude muset nabídnout „něco navíc“, osobně tipuji přinejmenším GDDR4 paměti. Myslím, že příštího půl roku nuda v segmentu grafických karet rozhodně nehrozí.
Adrianne Curry
Článek jsme začali s Adrianne Curry a s ní se i rozloučíme. Tentokráte v její renderované podobě vytvořené pomocí GeForce 8800 GTX. Jako živá, co říkáte?
Veškeré obrázky v tomto článku pocházejí z prezentačních materiálů firmy nVidia.