Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Rimac Nevera sjel z linky: Tesla přišla o titul nejrychlejšího auta dříve, než ho získala

19.7.2022, Milan Šurkala, aktualita
Rimac Nevera sjel z linky: Tesla přišla o titul nejrychlejšího auta dříve, než ho získala
Chorvatská společnost Rimac Automobili dokázala pokořit Teslu. Její Roadster stále ještě není na trhu, a tak se supersportem Nevera přebírá titul nejrychlejšího auta ještě dříve, než ho vlastně americký konkurent stihl získat.
Všichni dobře víme, že některé věci Tesle trvají dost dlouho, což rozhodně platí i o uvedení supersportu Roadster, který se měl stát nejrychlejším vozem. Ten se poprvé ukázal světu už v roce 2017 a stále není na trhu, přičemž to vypadá, že by se tak snad mohlo stát v příštím roce 2023. Trvá to už tak dlouho, že konkurence mezitím stihla přijít se svými vlastními vozy, které se mají stát ještě rychlejšími, a jedna z nich, chorvatská společnost Rimac Automobili, stačila takový vůz nejen vyvinout, ale už i zahájit jeho výrobu. A nejde jen o tak nějaký startup. Mateřská společnost Rimac Group zahrnuje Rimac Technology, která už má zkušenosti s vývojem a prodejem součástí pohonů elektromobilů, a Bugatti Rimac, kde má 55% podíl. A Bugatti Rimac pak vlastní Rimac Automobili a Bugatti Automobiles, tedy velké jméno ve světě aut.
 
Rimac Nevera
 
O titul nejrychlejšího produkčního auta na světě se tak nyní uchází Rimac Nevera. Tento elektromobil má výkon 1400 kW (1914 koní), točivý moment 2360 Nm a na kolech jde dokonce o 13430 Nm. Pokud to srovnáme s Teslou, ta je schopna na kola poslat 10000 Nm. Pokud jde o zrychlení z 0 na 60 mph (96 km/h), to Rimac zvládne za 1,85 sekundy (Tesla 1,9 s), na 100 km/h pak potřebuje 1,97 sekundy. Na dosažení 100 mph (161 km/h) udává Rimac 4,3 sekundy (zde Tesla vítězí se 4,2 sekundy).
 
Rimac Nevera
 
300 km/h pak Nevera pokoří za pouhých 9,3 sekundy, přičemž za tu dobu mnoho běžných aut nedosáhne ani stovky. Pokud jde o čtvrtinu míle, tedy 402 metrů, to Nevera zvládne za 8,582 sekundy (Tesla slibuje 8,8 sekundy). Maximální rychlost má dosahovat 412 km/h, tedy 256 mph (Tesla slibuje přes 250 mph). Kde pak Tesla boduje, to je dojezd. Rimac Nevera má 120kWh akumulátor, který má stačit na 550km dojezd dle WLTP, Tesla díky obřímu 200kWh akumulátoru slibuje dokonce 620 mil, tedy 998 km.
 
Rimac Nevera
 
Rimac na vývoji vozu strávil kolektivně 1,6 milionu hodin, vyrobil 18 prototypů a na 9 vozech provedl 45 různých crash testů. První vůz už sjel z výrobní linky a nyní bude výroba pokračovat rychlostí 50 aut ročně, tedy jedno týdně. Celá produkce má činit 150 kusů a je už beznadějně vyprodaná. První auto s označením #000 zůstane u Bugatti Rimac je auto pro účely marketingu. Jeho výroba zabrala celkem 5 týdnů.
 
Když se vrátíme ještě k Tesle, připomeňme, že ji zdaleka nepředběhli jen v kategorii supersportů. Konkurence hodně zabrala např. u elektrických pickupů. V prodeji už je Hummer EV, velké úspěchy staví Ford F-150 Lightning a svá auta dostal na silnici dokonce i startup Rivian (R1T). Dokonce ani ve třídě elektrických nákladních aut nebude první. Menší a střední elektrická nákladní auta existují už nějakou dobu a Tesla nebude mít prvenství ani v nejtěžších třídách. Scania nedávno spustila testovací provoz elektrického trucku na svážení dřeva a komerčně už nabízí i elektrické tahače se 624kWh akumulátorem (využitelných 468 kWh).