Tohle je tedy budoucnost úsporných elektromobilů, které zachrání klima? Bude zase ve čtyřmístném autě pouze řidič, jako ve většině aut dneska?
Odpovědět1 0
Hezke no. Zrychleni neni uz omezeno vykony, ale spis prilnavosti.
Odpovědět1 0
Tady je znovu vidět, jaká je Tesla nafouknutá bublina - kdysi na začátku měla nějaká unikátní knowhow a náskok před konkurencí, ale ta jí samozřejmě dohnala a narozdíl od Tesly mají tradiční výrobci zvládnutou sériovou výrobu na jedničku, mají nesrovnatelně větší servisní a distribuční síť a síť chargerů už také není takovou výhodou Tesly (zvláště v Evropě), když zrušili to neomezené dobíjení. Jejich "autopilot" se také zasekl ve vývoji a wow efekt se vytratil...
Krachovat určitě nebude, ale začne ztrácet
Odpovědět4 7
Jen několik připomínek (na obě strany).
1, Rivian a Rimac, kteří předběhli Teslu, dokonce ani nejsou tradiční výrobci, ale startupy. Tohle je pro Teslu dost velká ostuda.
2, Na druhou stranu jejich servisní a distribuční síť je ještě horší než u Tesly.
3, Sériová výroba na jedničku? Tady je otázkou, co tím myslíte. Třeba ten Hummer má problémy s výrobou (nedokážou ji pořádně rozjet, 77000 objednávek, výroba 12 denně, tímto tempem by to uspokojovali 17,5 roku - docela dost to připomíná produkční peklo u Tesly). Pokud jde třeba o svolávací akce, jak Hummer, tak i F-150 už svolávačky měly.
4, S´iť Superchargerů už sice není zdarma, ale to je v podstatě pro tu firmu samotnou výhoda. Má příjmy nejen z prodeje aut, ale i jejich nabíjení. To ostatní moc nemají.
5, Autopilot. Tady je velkou otázkou, co přinese další verze FSD. Zatím to vypadá tak všelijak a moc nevím, co si o tom mám myslet. Nějak se pořád slibuje, a i když to mnohdy funguje solidně, do plné autonomie to má zatím daleko. Zde mi přijde, že se konkurence hýbe rychleji a souhlasím.
6, Přijde mi, že Teslu poněkud sráží to, že se snaží dělat až příliš moc věcí najednou, místo toho, aby se trochu více soustředila na jednu dvě.
7, Ztrácení pozice Tesly. Tady je opět otázkou, co tím myslíte. To, že nebude mít v budoucnu takový tržní podíl mezi EV, jako má dnes, je naprosto jasné. Ale pokud ty prodeje budou třeba dvojnásobné než dnes, je to ztracená pozice nebo ne? Uvědomme si, že teď rozjela výrobu v Berlíně a Austinu, obě továrny s půlmilionovou výrobní kapacitou, Tesla bude mít v příštím roku výrobní kapacitu kolem 2 milionů vozů ročně, což je úroveň BMW nebo Mercedesu (kterému navíc se zaměřením více na luxus -odstraněním tříd A a B - jistě ještě výrazně klesne).
8, Větší hrozbu pro Teslu vidím spíše v čínských EV než v EV tradičních výrobců. A ti jsou ještě větší hrozbou právě pro ty tradiční výrobce.
Odpovědět8 1
1) Já tím myslel hlavně tradiční hráče typu Ford, VW nebo Toyotu, Rimac nebo Rivian jsou spíš pro to dokreslení, jak Tesla ztrácí drive, ale sériovka v jejich podání je zatím otázka
2) viz výše, mluvíme o těch velkých výrobcích
3) Svolávačky byly a budou všude, otázkou je vždy kvůli čemu, Tesla má dlouhodobě problém s dílenskou kvalitou a nevzpomínám si na jinou značku, které by třeba upadávaly nárazníky :-) Nájezd výroby E-hummera je pomalý, to máte pravdu, ale nepochybuji o tom, že to GM vyřeší dost rychle, ostatní BEV s rychlostí výroby vážnější problémy nemají - a hlavně s tou kvalitou výroby
4) Tady je to otázka do jaké míry je to výdělečné, data k tomu neznám
5) Přesně jak píšete, Musk slibuje autonomii už x let, ale postup se téměř zastavil a konkurence je mezitím dohnala a v některých případech už začíná mít navrch, tady Tesla svůj náskok vysloveně prošustrovala
6) Naprosto souhlasím, místo wow volovin typu Cybertruck by se měli soustředit na evoluci svých současných vozidel
7) No rozjela nové továrny, ale třeba tu v Berlíně už zase zastavila, protože to byla díra na peníze a dle dostupných informací není vůbec jasné jak by měla slibovaných kapacit vůbec dosáhnout (například vůbec nemá lidi na obsazení plné kapacity). Poměr prodaných vozů se určitě bude měnit v její neprospěch, ale tou ztrátou myslím hlavně to, že to bude mnohem výraznější neprospěch než by se dalo dříve čekat právě díky ztrátě toho wow statusu - ve světě BEV to bylo dlouhá leta Tesla jako etalon, pak dlouho nic a pak teprve nějaká konkurence, teď už Tesla skoro nenabízí nic navíc proti srovnatelné konkureci a zákazníci to vidí
8) Zde máte asi pravdu, Čína je v oblasti automotive velkou hrozbou na všech frontách
Odpovědět2 1
1, Jenže ono je otázkou, jak moc ji dohání (což souvisí s bodem 8). Mít EV ještě neznamená, že bude automaticky i prodejně úspěšné. Fordu se to třeba s Lightningem podařilo v USA a tady Teslu opravdu pěkně rozmetává (otázkou je, co udělá příchod Cybertrucku, každopádně Tesla nebude s elektropickupem první, ani druhá, třetí...). Situace v Číně ukazuje, jak tradiční automobilky stále nejsou schopné vyvinout opravdu moderní EV (rozumějte "počítač na kolech"). Pro Čínu jsou vozy tradičních výrobců strašně hloupé a dá se čekat, že tento trend se s nastupující generací mladých lidí dostane i k nám.
3, To je pravda a zároveň velmi oblíbená mýlka (strašně zapomínáte na druhou stranu rovnice, nekvalitu Tesly asi popírat nebudeme, ale co ostatní?). Dovolil bych si jen připomenout, že Ford (ale i Toyota, Subaru, BMW) svolával auta kvůli upadávajícím kolům(!) V případě Fordu to bylo několik reálných případů uletěných kol, ne jen o možném riziku a preventivním zásahu. Byl kvůli tomu pozastaven prodej a uživatelé vyzýváni, ať s vozy nejezdí. Když už jsme u toho Fordu, ten svolával auta také kvůli upadávajícím volantům (opět reálný problém, dvě nehody tímto způsobené a zranění). Jistě uznáte, že upadlý nárazník je menší problém. Preventivní akce, kdy se zjistilo, že by mohlo něco kvůli špatné montáži uletět, na to by byla kniha (jen u čelního skla bylo kvůli možnosti upadnutí svolávačky u Hyundai, KIE nebo opět Fordu).
Opravdu, nezapomínejte na druhou stranu rovnice. Tesla je dost nekvalitní, to si nebudeme nalhávat, jsou ale ostatní lepší? Podívejte se někdy, jaké svolávačky a kvalitativní problémy mají ostatní. Je to opravdu velmi zajímavé čtení. Obzvlášť bych doporučil Mercedes. Premiantem je asi GLE z roku 2020, které má 31 svolávaček, 3 na riziko požárů kvůli různým zkratům, únikům paliva,..., 4 s vážnějším rizikem nehody (neočekávaná funkce stabilizačního systému, výpadek posilovače řízení a stěračů, ztráta zátahu kvůli chybě v diferenciálu, možnost upadnutí části spodku auta kvůli špatným svarům). To jen tak k tomu, jak "ojedinělý" problém je upadlý nárazník na Tesle.
4, Také nevím, ale byznys to nemusí být špatný, zejména pokud si tu elektřinu vyrábí Tesla sama svými vlastními panely.
6, Jenže zrovna na Cybertruck má tolik objednávek, že to bude Tesla vyrábět několik let, než vyrobí ta auta, která jsou teď objednaná. Tohle zavání dalším produkčním peklem.
Odpovědět0 1
1) Tak určitě neznamená mít EV = mít úspěch, proto jsem právě psal, že dřív platila Tesla za jakýsi etalon technologie, který byl oproti ostatním hodně vepředu, dnes už se tenhle rozdíl smazává, zatímco Tesla inovuje minimálně, tak ostatní automobilky udělaly mílové kroky vpřed. S tím počítačem na kolech úplně nevím, ten trend je sice rozhodně patrný v Asii, ale u nás mi připadnou zákazníci konzervativnější a upřímně - vy fakt potřebujete mít v infotaimentu třeba Steam?
3) Já nepopírám, že by ostatní automobilky neměly i vážné závady, ale kolik jich bylo vzhledem k jejich objemu produkce? Zvláště těch, kde se to opravdu reálně stalo a nebyla to jen preventivní svolávačka. Holt ne vždy se všechno povede, ale zase kolik těch vážných problémů mají ty automobilky vzhledem ke svému modelovému portfoliu a kolik jich má Tesla se svými 3 typy aut?
4) Kolik si tak může Tesla vyrobit sama z celkového objemu, to bude zanedbatelný objem - ale byznys to špatný být nemusí, to neříkám
6) Předobjednávky jsou jedna věc, finální reálné druhá - zvláště vzhledem k tomu, že je jasné, že v téhle podobě to nikdy nemůže jít do Evropy a i uvedení pro USA je v nedohlednu, tohle je hrozně brzo soudit. A jak říkáte, i kdyby to všechno vyšlo, tak je čeká produkční peklo
Jako obecně určitě Elon umí prodat i to co nemá, to se mu musí nechat, ale z mého pohledu má ta Tesla hrozně moc "ALE" a spíš pořád působí víc jako divadýlko než seriozně fungující automobilka.
Odpovědět1 0
1, No já Steam v autě mít nepotřebuju. Ale je potřeba se dívat na to, co "potřebují" mít v autě ti, kteří si je budou za 10 let kupovat. Tradiční automobilky dělají tradiční auta pro tradiční zákazníky. To může fungovat ještě nějakou dobu, ale pak přijde problém. Stejně jako to svého času dělal třeba Kodak nebo Nokia. O to jde. Ten trh se (z)mění.
3, Nepřijde mi, že by se toto nějak zásadně lišilo u Tesly nebo jiných. Vždyť ty tradiční automobilky svolávají statisíce, někdy i miliony vozů kvůli fatálním závadám. Jen třeba ty upadávající volanty se týkaly 1,4 milionu vozů. A byl to reálný problém na základě reálných nehod. Sám uznáte, že upadávající volant je mnohem větší problém než upadlý nárazník. Můžeme pokračovat dál. Skoro 3 miliony Fordů, které špatně zařazovaly parkovací kvalt, takže auta samovolně ujížděla, což nebylo poprvé, před 40 lety takto svolával 21 milionů aut (všechno, co vyrobil v průběhu 5 let). BMW svolávalo 1,4 milionu aut kvůli zkratům a požárům na základě několik případů a zranění. GM svolalo 1,4 milionu aut až po 1200 požárech motorů, v 70. letech svolalo 5,8 milionu aut kvůli upadávajímu ramenu na nápravě, a mohli bychom pokračovat dál. Když to propočítáte na produkci, ta Tesla na tom opravdu není o nic hůře. Je jedno, jestli máte ve výrobě 3 modely nebo 30, když všech 30 má stejnou vadu, nebo se to týká motorizace, kterou montujete napříč 20 modely.
6, Tak i kdyby to Evropy jít mohlo, tak Evropa zrovna není oblast, kde by se daly čekat vysoké prodeje pickupů.
Odpovědět1 0
1) Trh se určitě mění a změní, to máte pravdu, ale je otázkou jakým způsobem a kam, ona ta přílišná digitalizace má nemálo odpůrců jak mezi konzumenty tak i mezi odborníky, viz třeba problémy s ergonomií čistě digitálního ovládání, funkce různých asistentů. Ta Nokia je dobrý příklad, ale tam byl hlavně problém v tom, že oni do toho vlaku naskočili nejen pozdě, ale i další provedení bylo prostě špatné, nedokázali se poučit od konkurence - to ty tradiční automobilky mi právě přijde, že se od té Tesly a Číny docela učí, akorát mnohdy nejsou tak pružné v zavádění novinek. No uvidíme jak se to bude dále vyvíjet
3) Tady se asi úplně neshodneme, ale ono je to asi dáno i takovým tím subjektivním názorem, nechci tvrdit, že já ho mám správný a Vy ne ani naopak, shodneme se na tom, že ty chyby dělají asi všichni, ale celková úroveň kvality provedení je u Tesly nižší (vzhledem k cenové kategorii) - to potvrdí každý, kdo v Tesle opravdu seděl a mohl si jí zblízka prohlédnout
6) Vím, že Evropa není pro pickupy klíčový trh, ale to je podtrhuje to, že Tesla bude vyklízet pozice jiným výrobcům, protože tím pádem nemá tak v další dekádě (vzhledem k jejich běžné rychlosti od představení k reálnému uvedení na trh) nový model pro Evropany a to je sakra dlouhá doba, to aura Modelu 3 , S a X už nevydrží
Odpovědět1 0
3, Jenže tady je potÅeba být objektivnÃ. To, že Tesla má problémy s kvalitou zpracovánÃ, je fakt a to nerozporuju. Jedna vÄc je, že u Tesly se to vÃce sleduje a v tomto bude mÃt už navždy nevýhodu. Ale pokud se zaÄnou vytahovat vÄci jako upadlý náraznÃk a na tom stavÄt nekvalitu Tesly (což bylo pÅedevÅ¡Ãm pitomé aerodynamické ÅeÅ¡enà než nekvalitnà výroba), tak je na mÃstÄ se podÃvat, zda je na tom Tesla opravdu hůÅe. A to prostÄ nenÃ. DÃval jsem se na dalÅ¡Ã "zajÃmavé" svolávacà akce a tvrdit, že Tesla je v tomto výjimeÄná (nebo že má vÃce závažné než ostatnÃ), já to tam prostÄ nevidÃm.
JistÄ uznáte, že upadávajÃcà volant je průser jak blázen. A beru svolávaÄky na základÄ pÅÃpadů, kdy to ÅidiÄům opravdu upadlo. Ford (1,4 mil. svolaných vozidel, oficiálnÄ 2 pÅÃpady dle Fordu, 45 pÅÃpadů dle NHTSA), Nissan (48 tisÃc vozů, minimálnÄ 1 pÅÃpad), Hyundai (43 tisÃc, 2 pÅÃpady). Nebo upadávajÃcà kola. Ford F-350 až F-650 kvůli blbÄ namontovaným podložkám (minimálnÄ 2 pÅÃpady), Mitsubishi Fuso (112 tisÃc aut, nÄkolik pÅÃpadů). A to jen, co jsem tak rychle naÅ¡el (nepoÄÃtám preventivnÃ, kdy se pÅiÅ¡lo, že je problém, ale vyÅeÅ¡il se jeÅ¡tÄ pÅed průšvihem).
Nebo se můžeme podÃvat na nejvÄtÅ¡Ã pÅeÅ¡lapy, které vyústily v hromadu úmrtÃ. Ford Pinto a jeho palivová nádrž, velmi známý pÅÃpad, odhady úmrtà se různà od 27 až po cca 500 (1,5 mil. vozů). GM, opakovaný problém se zapalovánÃm, který vyústil v neoÄekávané vypnutà motoru, tedy konec posilovaÄů..., 124 úmrtà (3 mil. vozů), Fordu zas systém ovládajÃcà zapalovánà hoÅel (pÅes 2000 požárů, 23 mil. vozů), Ford jeÅ¡tÄ jednou, problémy s pÅevodovkou a parkovacÃm režimem, cca 100 úmrtà (21+ milionů vozů), tento problém mÄl opakovanÄ. A tak můžeme pokraÄovat dále.
Jedna vÄc je dÃlenské zpracovánà a druhá je nÄjaký konstrukÄnà život ohrožujÃcà problém. TváÅit se, že Tesla má průšvih jeden za druhým a ostatnà ne, to se prostÄ nezakládá na pravdÄ. StaÄà se jen podÃvat na ty svolávaÄky (a pÅedevÅ¡Ãm takový "etalon kvality" jako Mercedes - upÅÃmnÄ ÅeÄeno, vÃce bych se bál koupit Mercedes než Teslu, a to mnÄ se Mercedesy dost lÃbÃ). Opravdu to nejsou vždy jen prkotiny jako chybÄjÃcà nálepka.
6, UvidÃme. MnÄ tÅeba udivuje, že Model S se i po 10 letech stále tak dobÅe prodává (jeho prodeje v podstatÄ neklesajÃ, což je u tak starého auta raritou). MyslÃm, že Model 3 bude v EvropÄ aktuálnà minimálnÄ jeÅ¡tÄ 5 let, navÃc nezapomÃnejte na Model Y, který bude důležitÄjÅ¡Ã. KaždopádnÄ nÄkdy to už nový model chtÃt bude, a to nejen pro EU. NicménÄ si nemyslÃm, že nÄjaký nástupce Modelů S/3 pÅijde dÅÃve než koncem této dekády. Ono také sedany dnes už moc netáhnou.
Odpovědět0 2
Ten točivý moment na kolech je taková marketingová prasečinka.... Vždyť je to za převodovkou. Prostě velké číslo, které nic moc neřekne. Takový krouťák na kolech má třeba i Toyota Landcruiser.
Odpovědět2 2
"Vždyť je to za převodovkou. Prostě velké číslo, které nic moc neřekne."
Točivý moment motoru je hezké číslo pro porovnání motorů, ale pro praktickou jízdu Vás zajímá spíše to, co se dostane na kola, ne? Což nic nemění na tom, že souhlasím s tím, že je to takové "pěkné číslo pro marketing". Zpřevodováním dokážete dost ovlivnit např. pružné zrychlení. Když budete mít turbo s konstantním krouťákem třeba 250 Nm a jedete na nejvyšší stupeň, tak Vám bez znalosti převodového poměru těch 250 Nm až tak moc neřekne, protože s převodem 3:1 budete mít na kolech 750 Nm, zatímco slabší motor s 200 Nm a převodem 4:1 tam bude mít 800 Nm a bude zrychlovat lépe.
Odpovědět3 0
Je to pouze hezké číslo. Nejdůležitější je výkon, přesněji závislost kroutícího momentu/ výkonu na otáčkách.
Vybrané jedno číslo nic neřekne, zejména kvůli vztahu otáčky - kroutící moment. A kvůli rozdílné charakteristice spalovacího a elektrického motoru je to prakticky k ničemu.
Kroutící moment o stovkách Nm může mít kdejaký motor otáčející grilem(nadsazený odhad) nebo ovládající nějaký ventil a přesto by to v autě bylo k ničemu, protože má pár wattů.
Odpovědět1 0
"kvůli vztahu otáčky - kroutící moment"
Jde o vztah:
výkon=otáčky*kroutící moment
Odpovědět0 0
Výkon je důležitý, otázkou je, zda je důležitější než točivý moment na kolech. Výkon se projevuje pro danou rychlost velmi podobně jako točivý moment na kolech (pro dané rychlosti se oba jinak formují, jejich poměr je ale stejný). Předpokládejme konstantní točivý moment. Když zpřevodování zlehčíte o 10 %, pošlete na kola o 10 % vyšší točivý moment (točivý moment motoru * o 10% vyšší převod = o 10% vyšší točivý moment na kolech). Totéž platí pro výkon (točivý moment motoru * o 10% vyšší otáčky / 9549 = o 10 % vyšší výkon).
Tohle číslo (točivý moment na kolech) Vám svým způsobem může říci dokonce více než výkon. Jaké zrychlení je 88kW výkon? 88 kW se projeví jinak při 50 km/h, jinak při 100 km/h a jinak při 150 km/h. V každý tento moment těch samých 88 kW znamená jinou akceleraci. Točivý moment na kolech Vám to ale řekne.
Např. Mazda 3 2,0/88kW, 2.stupeň (převod 1,947, stálý převod 3,619 = celkový 7,046)
70km/h = 4050rpm, 209 Nm, výkon 209×4050/9549 = 88,6 kW, točivý moment na kolech 209×7,046 = 1472 Nm
80km/h = 4630rpm, 181 Nm, výkon 181×4630/9549 = 87,8 kW, točivý moment na kolech 181×7,046 = 1275 Nm
90 km/h = 5200 rpm, 162 Nm, výkon 162×5200/9549 = 88,2 kW, točivý moment na kolech 162×7,046 = 1141 Nm
100 km/h = 5780 rpm, 145 Nm, výkon 145×5780/9549 = 87,8 kW, točivý moment na kolech 145×7,046 = 1022 Nm
105 km/h = 6070 rpm, 139 Nm, výkon 139×6070/9549 = 88,4 kW, točivý moment na kolech 139×7,046 = 979 Nm
Pokud jedeme na stále stejný převod a klesá nám točivý moment motoru, tak nám klesá i akcelerace (auto pořád zrychluje, ale už ne tak dramaticky). Vidíme však, že výkon máme stále konstantní (cca 88 kW), ale tento pokles zátahu nám nijak nereflektuje (88kW se jinak projevuje v 70 km/h a jinak ve 105 km/h), to nám ale reflektuje točivý moment na kolech (ten klesá z 1472 na 979 Nm). A nyní přeřaďme na trojku (převod 1,3, stálý převod 3,619 = celkový 4,705).
105 km/h = 4050rpm, 209 Nm, výkon 209×4050/9549 = 88,6 kW, točivý moment na kolech 209×4,705 = 983 Nm
Vidíme, že pro danou rychlost si obě veličiny odpovídají. 105 km/h nám dalo stejný výkon i točivý moment na kolech na dvojku i na trojku (ale nikoli točivý moment motoru, na dvojku byl 139 Nm, na trojku 209 Nm). Pro danou rychlost je jedno, zda známe výkon nebo točivý moment na kolech, obě veličiny říkají totéž. Pokud ale rychlost neznáme, míru akcelerace nám točivý moment motoru neřekne vůbec (210 Nm je naprosto nic neříkající hodnota, neznáte otáčky, převody, vůbec nic), výkon napoví trochu více (protože ten už záleží na zpřevodování, které mění otáčky, a tedy výkon, ale neznáte rychlost - jak jsme si ukázali, 88kW při 70 km/h je jiný zátah než při 105 km/h), ale pořád toho moc nevíte, ale točivý moment na kolech ano (tam Vás rychlost svým způsobem nezajímá).
https://www.svetmobilne.cz/srovnani-3valcove-0-9-tce-vs-4valcove-1-4-cvvt/7122/galerie/graf-vykonu-pri-pozadavku-na-maximalni-dynamiku
Průběh výkonu je sice pěkný, ale neřekne Vám, že 0.9 TCe má při 120 km/h úplně jiný zátah než při 40 km/h, přestože má stejný výkon (má totiž úplně jiný kvalt, který mění točivý moment posílaný na kola).
https://www.svetmobilne.cz/srovnani-3valcove-0-9-tce-vs-4valcove-1-4-cvvt/7122/galerie/graf-tociveho-momentu-na-kolech-pri-pozadavku-na-nejvyssi-dynamiku
Točivý moment na kolech Vám ten rozdíl zátahu, toho, co jde na kola, mezi 120 km/h a 40 km/h řekne.
Odpovědět0 0
"Točivý moment na kolech Vám ten rozdíl zátahu, toho, co jde na kola, mezi 120 km/h a 40 km/h řekne."
To i výkon na kolech... Nápověda: výkon=kroutící moment*otáčky
.
.
Chápete to základní na co upozorňuji/jeme tedy, že:
Samotné jedno číslo kroutícího momentu bez dalších souvislostí(výkon, otáčky) je k ničemu?
Odpovědět1 0
"Samotné jedno číslo kroutícího momentu bez dalších souvislostí(výkon, otáčky) je k ničemu?"
Ale však proti tomu nic nemám. Jen mi šlo o to, že je tu nějaká posloupnost informací. Točivý moment motoru neříká v podstatě vůbec nic, výkon díky otáčkám o trochu více, točivý moment na kolech díky převodu zas o něco více (výkon motoru a moment na kolech jsou ve stejném poměru, grafy jsou v podstatě totožné, jen se jinak kácí s jinou rychlostí),... Ale bez průběhu v daných rychlostech je výkon motoru stejně k ničemu jako moment na kolech.
Odpovědět0 0
Žádnou posloupnost v tom nevidím.
Výkon motoru či průběh výkonu motoru není k ničemu, ale nepřekvapivě slouží ke srovnání motorů. Výkon(průběh) na kolech je dobrý ke srovnání možných jízdních vlastností vozidel.
Nemusím snad psát, že čím méně informací tím logicky hrubější a nepřesnější srovnání...
Odpovědět1 0