Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Robot z ISS bude ovládán skrze VR headset od Sony

15.12.2015, Jan Pánek, aktualita
Robot z ISS bude ovládán skrze VR headset od Sony
Headsety pro virtuální realitu až dávno nejsou jen na hraní. NASA se poohlíží po headsetu od Sony, který by používali operátoři, jež řídí na dálku roboty ve vesmíru. Jedná se o Project Morpheus.
Není žádným tajemstvím, že NASA používá ve vesmíru robotiku ve velkém. Ovšem problém nastává s řízením robotů na dálku, na ovládání se však zdají ideální headsety pro virtuální realitu. NASA spolupracuje s Microsoftem, ale HoloLens, které měly přibýt na ISS v červnu, se na ISS nepovedlo dopravit. Raketa SpaceX, která HoloLens na základnu dovážela, vybouchla, ale další mise se uskutečnila nedávno a ta se už povedla.

NASA však, zdá se, přesunula svůj zájem a nyní se poohlíží po zařízení od Sony - PlayStation VR - který můžete znát pod kódovým označením Project Morpheus. Jedná se o headset, který bude spolupracovat se Sony PlayStation 4 a na trhu by se měl objevit v prvním čtvrtletí roku 2016. Podrobnější informace můžete najít v článku o headsetech pro virtuální realitu, který jsme zveřejnili dříve.




Simulace ovládání robota ve vesmíru (Zdroj: roadtovr.com)


Ve vesmíru najdou své nesporné uplatnění různé sondy a drony, ale humanoidní roboti skýtají více výhod, jsou totiž mnohem flexibilnější. A právě na řízení takovýchto robotů, kde je potřeba improvizace a plynulosti, je ideální headset pro virtuální realitu. Lidi je tak můžou ovládat na dálku ze Země, ale efekt je stejný, jako by tam přímo byli.

PlayStation VR chce NASA konkrétně pro robota, kterému dali název Robonaut 2. Je navržen tak, aby vypadal jako člověk, takže u něj najdeme ruce a prsty, se kterými může pohybovat jako my. Z toho důvodu je třeba Robonauta 2 ovládat lidským operátorem a pro tuto příležitost vytvořilo Sony ve spolupráci s NASA demo verzi PlayStationu VR s názvem Mighty Morphenaut, aby zjistili, jestli vše bude fungovat.

"Když dáte lidem prostředí, ve kterém se budou moct rozhlížet kolem a pohybovat se, je to pro ně přirozenější než práce s myší a klávesnicí, vyžaduje to méně školení ve věcech, jako je ovládání robota, a umožní to přímější a rychlejší kontrolu pohybu," řekl Garrett Johnson, softwarový inženýr NASA. Demo se zkouší na simulaci, která zahrnuje všechny okolnosti, které nastanou s robotem ve vesmíru, například rozsah robotova pohybu nebo časové zpoždění.


Právě časové zpoždění může být problémem, protože i když ho operátor pomocí headsetu a ovladačů plně ovládá, mezi dobou, kdy člověk provede pohyb a kdy jej robot napodobí, uběhne určitý čas, jisté komunikační zpoždění. Tento problém řeší Mighty Morphenaut, jak můžeme vidět i ve videu výše, zavedením jistého dvojitého vidění - nejdřív uživatel spatří své "průhledné" ruce, když s nimi a s ovladači pohybuje ve skutečnosti, a potom vidí pohyb robota, který následuje se zpožděním. Toto řešení použité zatím jen na simulaci by mohlo představovat klíčové zefektivnění ovládání vesmírných robotů i ve skutečnosti.

"I v naší simulaci existuje ještě řada problémů, které potřebují vyřešit. Se zpožděním je téměř nemožné předvídat pohyb vznášejícího se objektu, takže další výzkum může zahrnovat způsoby, jak uživatelům tento typ pohybu pomoci odhadnout," dodal Johnson.

NASA už dlouho experimentuje s virtuální realitou, aby našla ideální řešení pro ovládání svých robotů. Mimo HoloLens a PlayStation VR vyzkoušela už i Oculus Rift nebo Virtuix Omni. Po čem sáhne NASA příště?

Zdroj: roadtovr.com