Robotický ocas Arque pomůže s udržením rovnováhy
8.8.2019, Jan Vítek, aktualita
Lidé si nyní mohou nahradit to, co jim evoluce upřela, a sice ocas, který by jim pomáhal udržovat rovnováhu a vůbec se lépe pohybovat. Takové zařízení přesto vypadá mírně řečeno zvláštně, ale posuďte sami.
Je dobře známo, že zvířata obdařená pohyblivým a dlouhým ocasem dokáží být velice mrštná. Stačí se podívat na padající kočku, která se i díky ocasu dokáže v mžiku otočit, aby přistála na nohy a která svůj ocas právě v letu využívá jako kormidlo. Přesně tak by mohli svůj umělý robotický ocas využívat i lidé.
Máme tu prototyp zvaný Arque, který byl představen na konferenci SIGGRAPH v Los Angeles, i když jde trošku o odbočku od tradičních témat této akce, která se týkají spíše lidí sedících před monitory a ne pohybu.
A není ani divu, že jde o věc, která vznikla na japonské Univerzitě Keió, ostatně zvířecí ouška a ocasy jsou v Japonsku populární, i když spíše v nepohyblivé plyšové verzi. Arque je oproti tomu tlustý segmentový robotický ocas napodobující funkci opravdového, a to i v tom, že je v podstatě tvořen obratli. Je třeba také říci, že autoři se v tomto případě nenechali inspirovat kočkami nebo opicemi, ale mořským koníkem.
Arque může být přizpůsoben velikosti a váze svého nositele, a to prostě tak, že se mohou ubrat, nebo naopak přidat jednotlivé umělohmotné obratle a do každého se také mohou umístit závaží, aby měl celý ocas potřebnou hmotnost a efekt. Pohyb zajistí čtyři umělé svaly, které tak vždy stahují jednu stranu, a ocas se tak může hýbat zcela volně. Svaly jsou nafukovací, takže využívají pumpovaný vzduch.
To je ale aktuálně největší problém, protože ocas potřebuje výkonný externí kompresor, takže nyní nejde o mobilní zařízení. Někdo jiný by ale jako větší problém možná viděl to, že by s takovou věcí přimontovanou ve stylu pásu cudnosti vypadal jako pošuk, nicméně autoři přesto chtějí svůj Arque nabídnout pro praktické využití, a to třeba pro pracovníky ve skladech, kteří zvedají těžké předměty. Případně by se dal využít pro zábavu, a to ve virtuální realitě (ne nutně v aktuální podobě), kde by zajišťoval fyzickou odezvu (či cloumavý efekt).
Zdroj: Techspot