Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Senua's Saga: Hellblade II od Ninja Theory vyjde 21. května 2024

19.1.2024, Karel Polívka, aktualita
Senua's Saga: Hellblade II od Ninja Theory vyjde 21. května 2024
Vývojáři z Ninja Theory včera konečně po 4 letech od prvotního oznámení vývoje této hry zveřejnili datum jejího vydání. Pokračování prvního dílu Hellblade: Senua's Sacrifice z roku 2017 se dočkáme 21. května 2024.
Už první díl z roku 2017, Hellblade: Senua's Sacrifice, nabízí unikátní zážitek. Z pohledu třetí osoby hrajete za postavu keltské válečnice, která trpí psychózou, díky čemuž ji doprovází halucinace a slyší cizí hlasy komentující to, co se kolem ní právě děje, nebo které odráží její myšlenky a pochybnosti o vlastních činech. Svět a v něm probíhající události tak vnímá jiným způsobem než ostatní lidé.
 
Aby mohli vývojáři z Ninja Theory něco takového dostatečně věrohodně zpracovat, už od prvního dílu spolupracují se skupinou lidí, kteří mají s psychózou vlastní zkušenosti, a také s psychiatrem Paulem Fletcherem, profesorem neurovědy na univerzitě v Cambridge. V případě zájmu o tohle téma doporučuji tento rozhovor s ním z loňského května (pouze audio), kde byla řeč právě o ztvárnění psychózy v Hellblade. Nebo jeho vystoupení na TEDx Talks v roce 2016 (v závěru se zmínil i o přípravě této hry).
 
Jde také o titul, u kterého je nutné jej pro plnohodnotný zážitek hrát se sluchátky (hned po spuštění se dokonce přímo ve hře objeví toto doporučení). To je z toho důvodu, že hlasy ve hře byly zachycené pomocí binaurálního mikrofonu, což je dvojice mikrofonů nacházejících se v takové vzdálenosti od sebe, která odpovídá rozmístění lidských uší. Tímto způsobem zaznamenané audio a reprodukované pomocí stereo sluchátek pak vnímáme tak, že u něj snadno rozpoznáme pozici zdroje konkrétního zvuku v prostoru kolem naší hlavy (pro info, proč tomu tak je, nahlédněte např. na vysvětlení na Wikipedii nebo na tuto názornou demonstraci od vývojářů). A nutno říci, že to v Hellblade s ohledem na způsob využití (pro "cizí" hlasy z naší mysli) opravdu výborně funguje a hře to dodává unikátní atmosféru.
 
Pokud jde o gameplay, v prvním díle to byl především mix hádanek a krátkých bojových sekvencí. Celkově byla hra poměrně krátká a třeba na webu HowLongToBeat je uváděna herní doba 8 hodin. Díky své unikátnosti jde ale o několik hodin, na které jen tak nezapomenete. Dosavadní trailery na druhý díl ukazují, že půjde o celkově vyspělejší titul. Hra by měla být o poznání rozmanitější, bude se odehrávat v 10. století na Islandu a nabídne výborné vizuální zpracování, které umožnil vývoj v Unreal Engine 5. Ve včerejší prezentaci Xbox Developer_Direct 2024 (Ninja Theory dnes patří Microsoftu) byla Hellblade II věnována následující část:

 
Zaznělo v ní např. to, že ve studiu výrazně rozšířili prostory pro záznam pohybu většího množství herců pomocí technologie Motion Capture, nebo že druhý díl nabídne nový soubojový systém, který bude patřičně brutální v rámci neustálého boje o přežití. A záznam audia pomocí binaurálního mikrofonu už nebude omezený pouze na hlasy, ale bude pomocí něj zaznamenána i hudba a další zvuky. Z následného rozhovoru na webu Xbox.com jsme se také dozvěděli, že Hellblade II nabídne srovnatelnou délku jako první díl a bude možné jej koupit pouze v digitální formě (za 49,99 USD v době vydání).
 
Dosud nejnovější trailer vyšel před měsícem na The Game Awards 2023:
 
 
Působivější je ale 6 minut dlouhý gameplay trailer zveřejněný už na The Game Awards 2021:
 
 
Hra vyjde pro PC, Xbox Series X|S a už v den vydání bude dostupná v Game Passu. Už teď má svou stránku na Steamu, takže si ji můžete přidat na seznam přání. A pokud ještě nemáte první díl, do 25. ledna si jej můžete na Steamu koupit s 90% slevou jen za 2,99 EUR. Přestože pochází už z roku 2017, v listopadu 2021 pro něj na PC vyšel bezplatný update, který přidal nová nastavení přístupnosti, přinesl vylepšené materiály a částicové efekty, zvýšil celkovou úroveň detailů a přidal podporu pro DirectX 12, ray tracing pro stíny a odrazy, Nvidia DLSS a AMD FSR.
 
Hráli jste první díl Hellblade: Senua's Sacrifice?
V anketě šlo hlasovat od 19.1.2024 do 19.2.2024. Počet hlasujících: 12
Ano, byl to výborný herní zážitek!33 %
Ano, bylo to OK.0 %
Ano, právě teď jej mám rozehraný.0 %
Ano, ale hra mě nebavila.8 %
Ne, ale mám v plánu si jej někdy zahrát.17 %
Ne a ani neplánuji si jej někdy zahrát.42 %