Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Sharp chystá 3D displeje pro mobily, smartphony, notebooky a PDA

26.1.2004, Petr Hájek, článek
Sharp chystá 3D displeje pro mobily, smartphony, notebooky a PDA
Japonská společnost Sharp se na veletrhu CES pochlubila celou řadou nejrůznějších displejů, z nichž některé dokonce simulovaly i 3D pohled. I když je jejich využití v běžných přístrojích zatím spíše sporadické, přinejmenším z technologického hlediska jde o velmi zajímavou věc hodnou bližšího pohledu.

Nejprve si povězme, jak to vlastně funguje: Technologie využívá druhého displeje, který může dát aktivací speciálních zkosených hran v mezivrstvě vzniknout dojmu 3D vjemu. Pokud je druhý displej neaktivní, pak v běžném 2D módu nemá na vjem obyčejného neprostorového obrázku žádný vliv. Trik spočívá v tom, že v případě aktivního 3D pohledu zařízení aktivuje masku vertikálních linií (tvořena monochromatickým displejem umístěným nad barevným), takže Vaše oči se domnívají, že vidí 3D obrázek. Jde o to, že v pozici displeje vnímáte 2 rozdílné prokládané obrázky (tedy jiný levým a jiný pravým okem), které oko vnímá z "optimální prohlížecí vzdálenosti" jako obrázek prostorový. Toto je běžný postup lidského vnímání prostoru, Sharp jen využil mechanismů přírody.

Nevýhody technologie jsou zřejmé - největší je samozřejmě ta, že pro dosažení 3D efektu musíte být právě v oné určité vzdálenosti a poloze.

Od vyfoceného obrázku 3D displeje (kliněte si pro zvětšení prosím...) samozřejmě nemůžeme čekat ochromující kvalitu a prostorový vjem, také nezapomeňme, že displej je mnohem menší. Jak se ale přímí účastníci akce mohli přesvědčit, 3D pocit z obrázku je skutečný. Fotografie je z přístroje SH505i vytvořeného pro sítě japonského operátora NTT DoCoMo.

Sharp laškuje s 3D displeji (typu CG Silicon) i v prototypech PDA přístrojů a notebooků, u kterých je situace taková, že se plošky natáčejí pod jiným úhlem, takže optimální vzdálenost pro čtení je posunuta k hranici přibližně 50 cm, mobil totiž drží většina lidí očím blíž.

Na otázku, nakolik bude použití 3D displejů nejen v mobilech skutečným přínosem a nakolik jen postradatelným komerčním pozlátkem, si ale zatím musí odpovědět každý sám...
Zdroj: MobileBurn