Tak nějak nevím co je lepší: 8 čipů typu GDDRx a 256bit sběrnice nebo 2 čipy HBM2 a 2048bit sběrnice?
To je jen příklad.
Mě by zajímalo, jestli je lepší mít širokou sběrnici a pomalejší čipy nebo obráceně, i když výsledná propustnost je stejná. Spotřebu nepočítám.
Nějaký odborník?
Odpovědět2 0
Co se týče celkové propustnosti, což je to, co Tě typicky u grafické karty bude nejvíc zajímat, tak je to stejné. Akorát ta širší sběrnice je ve finále dražší, protože komplikuje ten plošný spoj (musí to mít víc vrstev, tj. větší procento zmetků atd.).
Nicméně tady jde AMD zřejmě i dost o prestiž. Prostě když budou první kdo má HBM2 v herní kartě, tak se to počítá.
Odpovědět2 0
Tak jde o plošný spoj s více vrstvami pro širší sběrnici (GDDR) a na druhé straně o křemíkový interposer, a to až pro 4096bitovou sběrnici a to je pro nasazení HBM hlavní kámen úrazu, pokud tady není ještě jeden ve výrobě samotných HBM. Nasazení GDDR5 je i se sběrnicemi o šířce 512bit (a že se už dnes tak široká nepouživá) vyzkoušené, osvědčené, a tak i levné. GDDR6 na 512 bitech by tak nabídly plný 1TB/s, což se plně vyrovná HBM2 a na dnešní herně grafický hi-end stačí klidně i polovina.
Osobně bych pak o prestiži AMD moc nemluvil, protože ta sama o sobě nezajistí tržby a pokud Vega nebude opravdu dobrá, nasazení HBM2 bude každému šumák.
Odpovědět0 0
Ano, ten interposer je ještě dražší než 512bit sběrnice (na plošňáku). To tak nemusí být vždy, ale dokud se to neprodává v takových objemech aby se to začalo vyplácet, tak to tak ještě nějakou dobu vydrží.
Já bych řekl, že o prestiž tam zřejmě opravdu půjde, protože když už jsme tak pěkně popřeli, že by to mělo být kvůli výkonu, nebo kvůli ceně, tak už zbývá jen ta prestiž plynoucí z nasazení nové technologie. Nebo také už rovnou můžeme trvrdit, že se v AMD úplně zbláznili, nebo že tomu vlastně vůbec nerozumí a neví, proč to dělají. Což nepředpokládám.
Odpovědět0 0