Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Skyrim, Doom a Fallout 4: konečně start VR éry?

23.8.2017, Jan Vítek, aktualita
Skyrim, Doom a Fallout 4: konečně start VR éry?
Ačkoliv jsme se už před dvěma a půl lety mohli podívat na to, jak se na speciálním šlapadle hraje Skyrim ve virtuální realitě a vypadalo to, že se trh s ní brzy prudce rozjede, nestalo se tak. Nyní se ale konečně chystají tituly, které by to mohly zařídit.
Společnost Bethesda už za několik dní odstartuje už 21. QuakeCon, a to v Dallasu, přičemž nyní bylo ohlášeno, jaká budou jeho hlavní lákadla. Jde především o trojici titulů pro virtuální realitu, a to Skyrim VR, Doom VFR a Fallout 4 VR. Zde si můžeme připomenout už dva a půl roku starou zprávu o hraní hry Skyrim s Virtualizerem, s čímž samotná Bethesda ještě neměla nic společného, ovšem vypadalo to, že předělat hry pro VR headsety nebude velký problém, pokud se uspokojivě vyřeší ovládání. 
 
Cyberith Virtualizer
 
Ve skutečnosti to zřejmě problém byl, neboť takové hry přichází až nyní a ostatně ani není divu. VR headsety jsou jako stvořené pro simulátory, kde vůbec nevadí, že sedíme na židli/v křesle, neboť v letadle, autě či jiném vehiklu je naše postava také usazena. Pokud ale máme ve hře chodit, je tu problém, jak skloubit pohyb s rozhlížením po virtuálním světě.
 
Máme snad taky sedět a hru ovládat jak pohyby hlavy, tak klávesnicí a myší? To zajistí jen poloviční zážitek z virtuální reality. Máme si snad stoupnout a využít speciální ovladač, jehož pohyb a zamíření je sledováno stejně jako pohyby hlavy? Pak je ale problém v tom, jak se s postavou pohybovat, což měla právě zajistit šlapadla jako Virtualizer, ale ta jsou dnes už na okraji zájmu. Nehledě na nebezpečí, že se v zápalu hry zamotáme do kabelů a dezorientováni upadneme, z čehož by mohly být nepěkné úrazy, i když na to už výrobci našli lék v podobě bezdrátového připojení a virtuálního plotu, který nám ve hře dá najevo, že se pohybujeme u okraje vymezeného prostoru. V každém případě, ovládání her ve VR je problém, a tak můžeme být zvědaví, jak to Bethesda vyřeší. 
 
 
V případě Doom VFR je to zřejmé už z traileru uvedeného na E3, zde v podstatě nejde o volný pohyb, ale pouze o přesouvání se mezi různými místy. Ovladačem si tak zvolíme, kam se má naše postava přesunout a z dané pozice pak budeme bojovat, a to maximálně s několika úkroky, což je zajištěno právě sledováním pohybu VR headsetu v omezeném prostoru. 
 
Zajímat nás může především to, jak přesně to bude vyřešeno ve Skyrim a Fallout 4, které se přidají ke známým AAA VR titulům jako Arizona Sunshine, Lone Echo a Killing Floor: Incursion. Fallout 4 VR dorazí ve verzi pro HTC Vive, ovšem Skyrim VR zase jen pro PSVR, zatímco pouze Doom VFR bude k dispozici na obou platformách. Co se týče podpory Oculus Rift, ta je problematická už jen kvůli právním bitváme mezi firmami Oculus a ZeniMax, mateřskou společností Bethesdy. 
 
 
Skyrim VR přijde nejdříve, a to 17. listopadu a nyní je již na PlayStation Store k předobjednání za 60 USD. Pak bude následovat Doom VFR, a to v obou verzích dne 1. prosince, přičemž na rozdíl od ostatních dvou titulů nepůjde o upravenou původní hru, ale o zcela novou se svým příběhem i mapami, a to za cenu 29 USD. Nakonec přijde 12. prosince Fallout 4 VR za obvyklých 60 USD.