SpaceX ani Boeing nemusí být připraveny v příštím roce vynášet lidi do vesmíru
17.7.2018, Jan Vítek, aktualita
Spojené státy nemají samy možnost, jak vynášet lidi do vesmíru, a to už od roku 2011, kdy definitivně přestaly létat raketoplány. Nyní se čeká na to, kdo bude z amerických soukromých společností schopen tento výpadek napravit.
Šanci má jednak zavedený Boeing a pak dravý nováček SpaceX, i když za nováčka bychom tuto firmu už asi ani neměli nazývat, ale v porovnání s Boeingem toto označení sedí. Očekávali jsme, že jedna z těchto firem bude připravena vynést lidi do vesmíru alespoň v příštím roce, ale dle nové zprávy od Government Accountability Office (GAO) to nevypadá pravděpodobně.
V USA odstartoval Commercial Crew Program rok před ukončením letů raketoplánů a jde právě o vynášení lidí do vesmíru soukromými společnostmi, pro což byly nakonec vybrány právě Boeing a SpaceX. Právě SpaceX už delší dobu běžně létá k Mezinárodní vesmírné stanici (ISS)s loděmi Dragon, které vozí zásoby a zvládly by v podobě Dragon v2 dopravovat i lidi, ale to zdržují podrobné testy a kontroly. To platí i pro společnost Boeing a její výše znázorněnou loď CST-100, která je částečně založena na starých velitelských modulech z programu Apollo.
Zpráva od Government Accountability Office si konkrétně všímá aktuálního stavu fáze testování lodí obou firem a říká, že NASA musí certifikovat každý kousek vybavení těchto lodí, než do nich pustí astronauty na cestu k Mezinárodní vesmírné stanici.
interiér lodi SpaceX Dragon v2
Vzniká tak nebezpečí, že NASA nebude mít pro vynášení lidí na ISS zajištěno. Aktuálně využívá služeb ruských lodí Sojuz, což je jednak drahé a pak je má nasmlouvány do konce roku 2019. Čili pokud nastanou další průtahy, může nastat prodleva, během níž žádný americký astronaut na ISS nepoletí. Dle zprávy GAO je možné, že Boeing ani SpaceX nedostanou potřebnou certifikaci před srpnem roku 2020 a NASA přitom pro tuto eventualitu zatím nemá žádný plán.
Nutno dodat, že pokud by NASA chtěla navázat na kontrakty s Rusy, a tedy i nadále využívat lodi Sojuz, nemuselo by to dopadnout, protože jde o několikaletý plánovací proces a další místa by mohla být k dispozici až od roku 2021. Pokud to dopadne nejlépe, jak může, pak Boeing získá certifikaci NASA v prosinci příštího roku a SpaceX pak o měsíc později. Pak už je zde pouze prostor pro další zdržení.
Zdroj: Extremetech