SpaceX zvládla test přerušeného startu lodi Dragon, cesta k ISS je volná
19.1.2020, Jan Vítek, aktualita
Společnost SpaceX čekala jedna hlavní závěrečná zkouška před tím, než jí NASA umožní létat s lidmi na Mezinárodní vesmírnou stanici. My se nyní můžeme podívat, jak se tento test povedl při startu rakety Falcon 9.
SpaceX provedla test přímo při startu rakety Falcon 9, jak bylo plánováno, čili šlo o test přímo v reálných podmínkách. Situace byla taková, že raketa po startu překonala rychlost zvuku a dosáhla maximálního dynamického zatížení (Max Q) při průletu atmosférou a až pak byl simulován problém a aktivován záchranný systém lodi Dragon. Ta tak zažehla své motory Superdraco a zakrátko se dostala do bezpečné vzdálenosti od rakety.
Dalo se přitom očekávat, že předčasně odpojený Dragon způsobí problémy samotné raketě Falcon 9 a ty také nastaly. Ta se totiž poté destabilizovala a explodovala, přičemž Dragon byl v té době už v bezpečné vzdálenosti a my mohli díky tomu alespoň sledovat daný test skutečně se vším, co by šlo očekávat při reálných potížích.
Start rakety v přiloženém videu nastane v čase 18:40 a celý test až po přistání Dragonu na padácích do oceánu trvá pouze devět minut. Loď po svém odpojení nespoléhá jen na zemskou přitažlivost a sadu brzdných a hlavních padáků. Musí také co nejdříve odhodit svůj servisní modul, který už představuje jen nepotřebnou a mrtvou zátěž a také se při pádu natočit tak, aby bylo vůbec možné padáky bezpečně odhodit. Nyní to také bylo vůbec poprvé, co byly v jednom testu koordinovaně použity motory Superdraco a padáky.
Nyní bude na řadě podrobné zkoumání dat z tohoto testu, ale zatím nic nenasvědčuje tomu, že by byl neúspěšný. Po potvrzeném úspěchu už pak bude následovat další krok, a to vyslání prvních lidí na palubě Dragonu k ISS, což bude zatím jen krátká návštěva dvou astronautů jako počátek běžného provozu.
Starship orbital vehicle SN1, liquid oxygen header tank & nosecone pic.twitter.com/IaSEdIyZgP
— Elon Musk (@elonmusk) January 16, 2020
Elon Musk mimochodem také nedávno odpovídal na všetečné dotazy na Twitteru a podělil se o nové foto ze stavby prototypu Starship SN1 v Boca Chica. Jeho cílem je postavit flotu přibližně 1000 lodí Starship a produkovat jich přibližně 100 ročně. Každá by pak měla ve službě vydržet 20 až 30 let a s pomocí dostupných lodí by Elon Musk chtěl na Mars dostat "až 100 megatun nákladu ročně". To by ovšem znamenalo, že každá z tisícovky Starship bude schopna na Mars v průměru každý rok dostat 100.000 tun nákladu, a to s tím, že běžně se na Mars létá jen jednou za dva roky a to nepočítáme ani nutnost počkat na vhodnou konstelaci pro cestu zpět. Takže ono číslo budeme raději brát s velkou rezervou.
Ostatně se dozvíme z dalších podrobností, že celá flota lodí má vyrazit na Mars vždy naráz každých 26 měsíců, a to se zásobami paliva natankovanými na orbitě Země, které jim mají stačit i pro zpáteční cestu. Musk také mluví o tom, že v roce 2050 by Mars mohl mít už milion obyvatel s tím, že takovou cestu by si mohl dovolit velký počet lidí. Cesta tam a případně i zpět, kdyby si to někdo rozmyslel, by měla stát zhruba půl milionu dolarů s tím, že v nabídce bude i možnost si ji odpracovat. Nicméně to vše je nyní skutečně spíše jen vize než nalinkovaná budoucnost.