Speciální robot bude malé děti učit cizí jazyky
7.7.2016, Milan Šurkala, aktualita
Roztomilí roboti mohou být pro děti příjemným prostředkem, který je může učit nové schopnosti a dovednosti. Vědci na univerzitě v Tilburgu proto vyvíjí speciálního sociálního robota, který bude malé děti učit cizím jazykům.
Vědci v Tilburg center for Cognition and Communication (TiCC) na univerzitě v Tilburgu vyvíjí nového sociálního robota, který má jméno L2TOR (čti el tutor). Ten by měl pomáhat při výuce cizích jazyků u velmi malých dětí kolem tří až čtyř let. Takto malý věk byl vybrán proto, že děti se v těchto letech učí cizí jazyky velmi snadno. Cílem je učit angličtinu u dětí, které umí nativně holandsky, německy nebo turecky, podobně by pak měl učit děti tureckých imigrantů německy a holandsky.
Děti reagují na robota docela různě. Mnoho z nich reaguje pozitivně už od začátku, ale nemálo z nich se robota bojí, přestože vypadá docela roztomile. Dětská zvědavost ale obvykle převáží a i tyto děti se časem s robotem zkamarádí. Celkem bylo vybráno pět předškolních ústavů a center, roboti pak zde dostávají lidštější jméno jako např. Robin. Výzkumníci se pochopitelně dotázali rodičů, zda tento experiment schvalují (děti se při interakci s robotem natáčí na video) a poměrně velká část z nich souhlasila.
První část experimentu už běží a v následujících dnech by měla skončit. V této fázi se především zkoumají reakce dětí na robota a jak udělat interakci mezi robotem a dítětem více přirozenou, méně stresovou a příjemnější pro dítě. Projekt je financován z evropských prostředků a měl by běžet až do prosince roku 2018. Poněvadž jde o robota, v případě kladných výsledků nebude žádný problém jej lehce přeprogramovat a dodat další cizí jazyky pro použití v jiných zemích.
Zdroj: extrahw.com, tilburguniversity.edu, l2tor.eu
Děti reagují na robota docela různě. Mnoho z nich reaguje pozitivně už od začátku, ale nemálo z nich se robota bojí, přestože vypadá docela roztomile. Dětská zvědavost ale obvykle převáží a i tyto děti se časem s robotem zkamarádí. Celkem bylo vybráno pět předškolních ústavů a center, roboti pak zde dostávají lidštější jméno jako např. Robin. Výzkumníci se pochopitelně dotázali rodičů, zda tento experiment schvalují (děti se při interakci s robotem natáčí na video) a poměrně velká část z nich souhlasila.
První část experimentu už běží a v následujících dnech by měla skončit. V této fázi se především zkoumají reakce dětí na robota a jak udělat interakci mezi robotem a dítětem více přirozenou, méně stresovou a příjemnější pro dítě. Projekt je financován z evropských prostředků a měl by běžet až do prosince roku 2018. Poněvadž jde o robota, v případě kladných výsledků nebude žádný problém jej lehce přeprogramovat a dodat další cizí jazyky pro použití v jiných zemích.
Zdroj: extrahw.com, tilburguniversity.edu, l2tor.eu