Specifikace grafického čipu nVidia GeForce FX
20.11.2002, Zdeněk Kabát, článek
V pondělí byl vypuštěn grafický čip nVidia NV30, který získal také své oficiální jméno – GeForce FX. Specifikace tohoto GPU byly oznámeny současně a my Vám je nyní přinášíme také. Pro začátek stačí říci, že GeForce FX převyšuje ve všech ohledech ATi Radeon 9700 Pro…
Když se před půl rokem se očekával velký souboj grafických čipů ATi R300 a nVidia NV30, mnohý by se podivil dnešní situaci. Společnost ATi Technologies, která vždy doháněla, se ocitla 18. července vypuštěním Radeonu 9700 Pro na grafickém trůně a již začátkem září začala dodávat na trh nejvýkonnější grafické karty. NVidia Corp. se svým čipem NV30 šla na chvíli stranou, ale toto pondělí byl čip, oficiálně nazvaný GeForce FX, konečně vypuštěn na akci Comdex Fall 2002 v Las Vegas. A s informacemi se rázem roztrhl pytel a my nemůžeme jinak, než se o ně s Vámi podělit.
Název GeForce FX je odvozen od architektury CineFX, kterou budou vybaveny všechny čipy NV3x. GeForce FX obsahuje kolem 125 milionů tranzistorů, což je o cca 18 milionů více než Radeon 9700 a je vyráběn 0,13mikronovou technologií. Tento výrobní proces dovoluje čipu běžet na frekvenci až 500 MHz, což je v porovnání s čipem R300 a jeho 325MHz ohromující číslo. Paměti sice poběží pouze na 128bitové sběrnici (čtyři 32bitové kanály), ale bude se jednat o DDR-II s efektivní frekvencí 1 GHz (pravděpodobně od Samsungu). Tato čísla by znamenala datovou propustnost kolem 16 GB/s, ale díky unikátním kompresním algoritmům Lightspeed Memory Architecture III (LMA III) zvládne GeForce FX teoreticky až 48GB/s, což je více než dvojnásobek 256bitové sběrnice Radeonu 9700 Pro.
NV30 obsahuje osm paralelních renderovacích pipeline s jednou TMU na každé a dokáže vykreslit až 16 textur za cykl. Pokročilý Pixel a Vertex Shader verze 2.0 nejen že vyhovují specifikaci DirectX 9.0, ale navíc ji v některých parametrech znatelně převyšují. Bude tak možné dosáhnout opravdu filmové kvality obrazu. Samozřejmě nechybí podpora AGP 3.0 (AGP 8x). GeForce FX podporuje také 128bitovou hloubku barev realizovanou pomocí floating-point kalkulací a 24bitovou interní datovou cestu.
Obr. 1 – Grafická karta GeForce FX
A nyní několik čísel: nový čip od nVidie dokáže za sekundu zobrazit až 375 milionů vrcholů, 4 miliardy pixelů a 16 miliard vyhlazených vzorků. Díky až 8x FSAA (Multisampling) a 128-tap anizotropnímu filtrování bude obraz čistý a vyhlazený i při ostrých úhlech pohledu. Výkon by měl cca o 30% vyšší než u Radeonu 9700 Pro. Znamená to výsledky kolem 20-22 tisíc 3DMarků, což je úctyhodné. NVidia také prohlašuje až 2,5x vyšší výkon než Ti4600 v Quakovi III, 3,5x rychlejší bude Doom III a 3x lepší výsledky v 3DMarku (radši budu věřit přiměřeným 20-22 tisícům).
Velikost čipu GeForce FX by měla činit 205 mm2 a spotřeba vysokých 35 wattů a dalších 10-15 wattů pro frame buffer DDR-II. Nutností je použití flip-chip balení (FCBGA), standardních 128MB paměti bude rozděleno do osmi 4-M x 32 čipů. Do GeForce FX bude integrován duální RAMDAC o frekvenci 400 MHz, nikoli už ale TV-Out a TMDS transmitter, které budou potřebovat externí čipy. Grafická karta bude také pravděpodobně potřebovat přídavné napájení, podobně jako Radeon 9700 Pro.
Špatnou zprávou je, že GeForce FX bude k dispozici až na počátku příštího roku (o čemž jsme se již párkrát zmiňovali). V lednu se pravděpodobně objeví první dvě verze – GeForce FX 5800 a GeForce FX 5800 Ultra, jejichž cena se bude pohybovat v rozmezí $400 - $500.
Zdroj: The Inquirer, Digit-Life
Název GeForce FX je odvozen od architektury CineFX, kterou budou vybaveny všechny čipy NV3x. GeForce FX obsahuje kolem 125 milionů tranzistorů, což je o cca 18 milionů více než Radeon 9700 a je vyráběn 0,13mikronovou technologií. Tento výrobní proces dovoluje čipu běžet na frekvenci až 500 MHz, což je v porovnání s čipem R300 a jeho 325MHz ohromující číslo. Paměti sice poběží pouze na 128bitové sběrnici (čtyři 32bitové kanály), ale bude se jednat o DDR-II s efektivní frekvencí 1 GHz (pravděpodobně od Samsungu). Tato čísla by znamenala datovou propustnost kolem 16 GB/s, ale díky unikátním kompresním algoritmům Lightspeed Memory Architecture III (LMA III) zvládne GeForce FX teoreticky až 48GB/s, což je více než dvojnásobek 256bitové sběrnice Radeonu 9700 Pro.
NV30 obsahuje osm paralelních renderovacích pipeline s jednou TMU na každé a dokáže vykreslit až 16 textur za cykl. Pokročilý Pixel a Vertex Shader verze 2.0 nejen že vyhovují specifikaci DirectX 9.0, ale navíc ji v některých parametrech znatelně převyšují. Bude tak možné dosáhnout opravdu filmové kvality obrazu. Samozřejmě nechybí podpora AGP 3.0 (AGP 8x). GeForce FX podporuje také 128bitovou hloubku barev realizovanou pomocí floating-point kalkulací a 24bitovou interní datovou cestu.
Obr. 1 – Grafická karta GeForce FX
A nyní několik čísel: nový čip od nVidie dokáže za sekundu zobrazit až 375 milionů vrcholů, 4 miliardy pixelů a 16 miliard vyhlazených vzorků. Díky až 8x FSAA (Multisampling) a 128-tap anizotropnímu filtrování bude obraz čistý a vyhlazený i při ostrých úhlech pohledu. Výkon by měl cca o 30% vyšší než u Radeonu 9700 Pro. Znamená to výsledky kolem 20-22 tisíc 3DMarků, což je úctyhodné. NVidia také prohlašuje až 2,5x vyšší výkon než Ti4600 v Quakovi III, 3,5x rychlejší bude Doom III a 3x lepší výsledky v 3DMarku (radši budu věřit přiměřeným 20-22 tisícům).
Velikost čipu GeForce FX by měla činit 205 mm2 a spotřeba vysokých 35 wattů a dalších 10-15 wattů pro frame buffer DDR-II. Nutností je použití flip-chip balení (FCBGA), standardních 128MB paměti bude rozděleno do osmi 4-M x 32 čipů. Do GeForce FX bude integrován duální RAMDAC o frekvenci 400 MHz, nikoli už ale TV-Out a TMDS transmitter, které budou potřebovat externí čipy. Grafická karta bude také pravděpodobně potřebovat přídavné napájení, podobně jako Radeon 9700 Pro.
Špatnou zprávou je, že GeForce FX bude k dispozici až na počátku příštího roku (o čemž jsme se již párkrát zmiňovali). V lednu se pravděpodobně objeví první dvě verze – GeForce FX 5800 a GeForce FX 5800 Ultra, jejichž cena se bude pohybovat v rozmezí $400 - $500.
Zdroj: The Inquirer, Digit-Life