Spojení Microsoftu a LinkedIn: co nás čeká?
13.6.2016, Milan Šurkala, článek
Třináctý červen je pro profesionální sociální síť LinkedIn velký den. Byla odkoupena za 26,2 miliardy dolarů a Microsoft ji hodlá více integrovat do svých produktů. Co to ale bude znamenat pro nezávislost LinkedInu a jak se tato sociální síť změní?
Profesionální sociální síť LinkedIn vznikla před více než 13 lety, založena byla 14. prosince 2002 a oficiální spuštění nastalo 5. května 2003. Od té doby nasbírala 433 milionů uživatelů, což je v průměru 19% meziroční nárůst. Nově ale tato sociální síť spadá pod křídla společnosti Microsoft, která nakoupila akcie společnosti za 196 USD za kus, tedy v celkové výši 26,2 miliardy dolarů. To vystřelilo cenu akcií LinkedIn z necelých 131 USD na již zmíněných 196 dolarů (připomeňme ale, že 4. února 2016 spadla cena ze 192 dolarů na 108 USD a následně se během pár dní dostala až těsně pod 100 USD). Nyní se cena akcií pohybuje okolo 192 dolarů, ale i tak jde o nárůst o 47 % oproti předchozí uzavírací ceně. Transakce by měla být dokončena ještě v letošním roce. Co ale od tohoto nákupu můžeme čekat?
CEO Microsoftu, Satya Nadella, chce LinkedIn ponechat nezávislost v rámci společnosti a ve struktuře LinkedIn se takřka nic nezmění. Ve vedení zůstane i CEO Jeff Weiner, který se bude zodpovídat přímo Nadellovi, s prodejem souhlasí i ředitel a zakladatel sítě Reid Hoffman. Velkou otázkou je, co si od tohoto nákupu vlastně Microsoft slibuje.
I když veškeré cíle nebyly zveřejněny, něco bylo přeci jen prozrazeno a něco si můžeme i domyslet. Dle vyjádření Nadelly jde především o integraci funkcí LinkedIn do produktů Microsoftu a naopak. Cena 26,2 miliardy dolarů za nákup totiž opravdu není malá a jako investice může za tuto částku vypadat na první pohled dost diskutabilně, přestože LinkedIn hodně roste. Síť LinkedIn měla za poslední rok 2015 příjem velmi těsně pod 3 miliardami dolarů. Co se týče zisku nebo ztráty, dle měřítek GAAP byla za poslední čtvrtletí (Q1/16) ztráta 46 milionů dolarů, dle non-GAAP pak vykázala zisk 99 milionů dolarů. Za celý rok 2015 (Q1-Q4/15) pak byla GAAP ztráta 166 milionů, resp. non-GAAP zisk 373 milionů dolarů.
Microsoft nehodlá provozovat LinkedIn odděleně, ale chce s ní propojit vlastní aplikace jako je Outlook, Calendar, Active Directory, Office 365, Windows, Skype, Dynamics, Cortana i Bing. Naprosto zásadní bude ale propojení s Office 365 a Dynamics. Pokud si nebudete vědět s něčím rady, systém může pomoci najít vhodného experta. Novinky v LinkedIn mohou odkazovat na články, které byste mohli potřebovat k dokončení projektu, v kalendáři si např. budete moci vyjet informace o tom, s kým se máte sejít, a to zdaleka není vše.
V neposlední řadě se plánuje i hlubší integrace kurzů na serveru Lynda.com, který LinkedIn koupil v dubnu 2015 za 1,5 miliardy dolarů. Už jsme naznačili, že se sociální síti LinkedIn v posledním roce hodně dařilo a nyní se podíváme na některá čísla. Meziročně vzrostl počet aktivních lidí o 9 % na 105 milionů lidí každý měsíc, o téměř polovinu vzrost počet mobilních uživatelů na nynějších 60 %, zvýšil se také počet zobrazených stran o 34 % na 45 miliard a zdvojnásobil se počet nabízených pracovních pozic na 7 milionů.
Finančně můžeme zmínit ještě jednotlivé divize pro celý rok 2015 (Q1-Q4/15). Talent Solutions meziročně vzrostla o 41 % na 1,877 miliardy USD, Marketing Solutions o 28 % na 581 milionů a LinkedIn např. nemalou část svých zisků dostává také z předplatného jeho prémiového členství (Premium Subscriptions), které zahrnuje užitečné funkce navíc společnostem i lovcům hlav. V roce 2015 to pro tuto divizi znamenalo nárůst o 22 % na 532 milionů dolarů. Je vidět, že během posledního roku všechny divize hodně rostly a jak již bylo řečeno, příjmy dosáhly výše téměř 3 miliardy dolarů (2,991 miliardy, což je 35% nárůst). Připomeňme ještě několik milníků této sociální sítě:
Microsoftu nákup pomůže také ještě více se odpoutat od operačního systému Windows a mělo by to zlepšit jeho příjmy ze služeb, které jsou dnes velmi efektivní (ostatně i Adobe přešel od jednorázového prodeje aplikací k předplatnému, což zajišťuje stálý příjem). Vidět je to i na tom, jak Microsoft nevybíravě tlačí Windows 10 a je ochoten tento upgrade nabízet zdarma (v podstatě jej uživatelům dokonce nutí). Není to z jeho dobrotivosti k zákazníkům, ale zejména proto, aby dokázal lépe cílit reklamu a propagovat placené služby. Tedy zajištění stálého příjmu. To je právě cesta, kterou se Microsoft poslední dobou začal ubírat např. svým Office 365 a LinkedIn tuto novou strategii dále podporuje. Přesto Nadella vidí cestu i v cílených reklamách. Podívejme se ale nyní, na čem vlastně vydělává Microsoft.
Jak je vidět, Windows už dnes zdaleka nejsou stěžejním produktem Microsoftu a je to zejména Office, který se také přesunul z kategorie software do kategorie služeb (je za předplatné, navíc obsahuje třeba cloudové služby). Je tedy jasné, že služby přináší Microsoftu obrovské peníze a rozšíření působnosti v této oblasti mu může výrazně pomoci. Přesto si můžete všimnout, že např. reklamy jsou na tom dost bídně a propojení se službami by je mohlo vystřelit o něco výše. Celý reklamní model Microsoftu by to tak mohlo trochu nakopnout, neboť na konkurenční Google s jeho reklamním systémem to zdaleka nemá.
Zdroje: businessinsider.com, linkedin.com, cnet.com
CEO Microsoftu, Satya Nadella, chce LinkedIn ponechat nezávislost v rámci společnosti a ve struktuře LinkedIn se takřka nic nezmění. Ve vedení zůstane i CEO Jeff Weiner, který se bude zodpovídat přímo Nadellovi, s prodejem souhlasí i ředitel a zakladatel sítě Reid Hoffman. Velkou otázkou je, co si od tohoto nákupu vlastně Microsoft slibuje.
I když veškeré cíle nebyly zveřejněny, něco bylo přeci jen prozrazeno a něco si můžeme i domyslet. Dle vyjádření Nadelly jde především o integraci funkcí LinkedIn do produktů Microsoftu a naopak. Cena 26,2 miliardy dolarů za nákup totiž opravdu není malá a jako investice může za tuto částku vypadat na první pohled dost diskutabilně, přestože LinkedIn hodně roste. Síť LinkedIn měla za poslední rok 2015 příjem velmi těsně pod 3 miliardami dolarů. Co se týče zisku nebo ztráty, dle měřítek GAAP byla za poslední čtvrtletí (Q1/16) ztráta 46 milionů dolarů, dle non-GAAP pak vykázala zisk 99 milionů dolarů. Za celý rok 2015 (Q1-Q4/15) pak byla GAAP ztráta 166 milionů, resp. non-GAAP zisk 373 milionů dolarů.
Microsoft nehodlá provozovat LinkedIn odděleně, ale chce s ní propojit vlastní aplikace jako je Outlook, Calendar, Active Directory, Office 365, Windows, Skype, Dynamics, Cortana i Bing. Naprosto zásadní bude ale propojení s Office 365 a Dynamics. Pokud si nebudete vědět s něčím rady, systém může pomoci najít vhodného experta. Novinky v LinkedIn mohou odkazovat na články, které byste mohli potřebovat k dokončení projektu, v kalendáři si např. budete moci vyjet informace o tom, s kým se máte sejít, a to zdaleka není vše.
V neposlední řadě se plánuje i hlubší integrace kurzů na serveru Lynda.com, který LinkedIn koupil v dubnu 2015 za 1,5 miliardy dolarů. Už jsme naznačili, že se sociální síti LinkedIn v posledním roce hodně dařilo a nyní se podíváme na některá čísla. Meziročně vzrostl počet aktivních lidí o 9 % na 105 milionů lidí každý měsíc, o téměř polovinu vzrost počet mobilních uživatelů na nynějších 60 %, zvýšil se také počet zobrazených stran o 34 % na 45 miliard a zdvojnásobil se počet nabízených pracovních pozic na 7 milionů.
Finančně můžeme zmínit ještě jednotlivé divize pro celý rok 2015 (Q1-Q4/15). Talent Solutions meziročně vzrostla o 41 % na 1,877 miliardy USD, Marketing Solutions o 28 % na 581 milionů a LinkedIn např. nemalou část svých zisků dostává také z předplatného jeho prémiového členství (Premium Subscriptions), které zahrnuje užitečné funkce navíc společnostem i lovcům hlav. V roce 2015 to pro tuto divizi znamenalo nárůst o 22 % na 532 milionů dolarů. Je vidět, že během posledního roku všechny divize hodně rostly a jak již bylo řečeno, příjmy dosáhly výše téměř 3 miliardy dolarů (2,991 miliardy, což je 35% nárůst). Připomeňme ještě několik milníků této sociální sítě:
- 2004 – první milion uživatelů
- 2006 – zavedení veřejných profilů a návrhů lidí, které byste mohli znát, poprvé ziskovost
- 2007 – 10 milionů uživatelů
- 2008 – globální rozmach, nové pobočky po světě a nové jazykové mutace
- 2009 – Jeff Weiner se stal prezidentem, posléze CEO a je jím dodnes
- 2011 – LinkedIn se stal akciovou společností (New York Stock Exchange)
- 2013 – 10 let existence sítě, 225 milionů uživatelů a každou sekundu přibudou dva noví
- 2015 – akvizice serveru Lynda.com zaměřeného na vzdělávací online kurzy
Microsoftu nákup pomůže také ještě více se odpoutat od operačního systému Windows a mělo by to zlepšit jeho příjmy ze služeb, které jsou dnes velmi efektivní (ostatně i Adobe přešel od jednorázového prodeje aplikací k předplatnému, což zajišťuje stálý příjem). Vidět je to i na tom, jak Microsoft nevybíravě tlačí Windows 10 a je ochoten tento upgrade nabízet zdarma (v podstatě jej uživatelům dokonce nutí). Není to z jeho dobrotivosti k zákazníkům, ale zejména proto, aby dokázal lépe cílit reklamu a propagovat placené služby. Tedy zajištění stálého příjmu. To je právě cesta, kterou se Microsoft poslední dobou začal ubírat např. svým Office 365 a LinkedIn tuto novou strategii dále podporuje. Přesto Nadella vidí cestu i v cílených reklamách. Podívejme se ale nyní, na čem vlastně vydělává Microsoft.
- Office a služby s ním spojené (25 %)
- Serverové produkty a nástroje (20 %)
- Operační systém Windows (16 %)
- Xbox (10 %)
- Telefony (8 %)
- Konzultace, podpora produktů (5 %)
- Reklamy (5 %)
- Surface (4 %)
- další
Jak je vidět, Windows už dnes zdaleka nejsou stěžejním produktem Microsoftu a je to zejména Office, který se také přesunul z kategorie software do kategorie služeb (je za předplatné, navíc obsahuje třeba cloudové služby). Je tedy jasné, že služby přináší Microsoftu obrovské peníze a rozšíření působnosti v této oblasti mu může výrazně pomoci. Přesto si můžete všimnout, že např. reklamy jsou na tom dost bídně a propojení se službami by je mohlo vystřelit o něco výše. Celý reklamní model Microsoftu by to tak mohlo trochu nakopnout, neboť na konkurenční Google s jeho reklamním systémem to zdaleka nemá.
Zdroje: businessinsider.com, linkedin.com, cnet.com