Square Enix: jsme oddáni hrám pro jednoho hráče
6.2.2018, Jan Vítek, aktualita
Japonská společnost Square Enix se nechala slyšet, že v moderním světě přiklánějícím se k multiplayeru zůstává věrná vývoji her pro jednoho hráče. Není to záruka finančního úspěchu, spíše naopak, dnes letí multiplayer a model "hra jako služba".
Je to jednoduchá věc. Dnes se nejvíce vydělává na titulech, které jsou orientovány na masivní multiplayer a nejde ani tak o pořízení samotné hry, jako o mikrotransakce a vůbec následnou monetizaci her. Je to i logické, neboť co by mělo motivovat hráče singleplayerové hry k tomu, aby po jejím zakoupení pravidelně utrácel za další doplňky? Mezi to samozřejmě nepočítáme datadisky, které rozšiřují samotnou hru a prodlužují zážitek z ní. To je ostatně téma samo pro sebe. Naopak hráči multiplayerových her jsou motivováni k tomu, aby si kupovali třeba kosmetické doplňky a s jejich pomocí byli vidět v davu nebo v horším případě aby si kupovali věci, díky nimž budou mít ve hře podstatnou výhodu.
Není divu, že se nás některá herní studia a nakladatelství snaží přesvědčit, že singleplayer je mrtvý a ten pořádný herní zážitek si odneseme ze souboje proti lidským hráčům. Yosuke Matsuda, CEO a preziden firmy Square Enix, však říká, že jeho firma je oddána singleplayeru. Jistě ví, o čem mluví, však výčet her od Square Enix je skutečně úctyhodný.
Matsuda se také vyjádřil k tématu "hry jako služba" (games as a service), které máme obvykle spojeno s mikrotransakcemi udržujícími naživu servery a vůbec celou hru. Dle něj to ale může znamenat spoustu věcí, jakož i tvorbu DLC a vůbec to, že hráči se ke svému oblíbenému titulu neustále vrací, neboť vývojáři jej vylepšují.
Co se týče loot boxů, dle Matsudy existuje způsob, jak je do hry zakomponovat v neobtěžující podobě. Není tak příznivcem toho, když loot boxy přímo ovlivňují zážitek ze hry nebo nás z herního světa neustále vytrhují. Konkrétnější ale Matsuda nebyl.
Nakonec se opět dotkneme tématu singleplayerových her, k němuž Matsuda řekl: "Určitě budeme tvořit více singleplayerových her, zcela určite. Myslím, že dnes máme k dispozici prostředí s mnoha platformami, které představují více příležitostí dostat takové hry k lidem. Takže, například, hry pro mobilní telefony, to nejsou jen free-to-play tituly, ale řádné singleplayerové hry, vylepšené staré tituly a také řada nových. Mobilní telefony se tak nemusí točit jen kolem jedné věci. Další skvělou platformou pro singleplayerové hry je Switch, takže opravdu máme nyní více příležitostí a opravdu chceme pokračovat v tvorbě her pro jednoho hráče". To je důležité vědět hlavně ve světle toho, že Deus Ex: Mankind Divided nepředstavoval pro Square Enix zrovna velký úspěch (tato řada tak byla údajně zatím odložena k ledu).
Je třeba dodat, že je i řada jiných studií, které to vidí stejně. Hned na ráně máme CD Projekt Red a jeho sérii Zaklínač. Ta už byla (možná dočasně) opuštěna a my se nyní těšíme na nové informace o Cyberpunk 2077. Renesanci také zažívají klasická RPG inspirující se v tvorbě studia Black Isle, což je třeba sérii Divinity: Original Sin od Larian Studios a zmínit můžeme také Pillars of Eternity II, další RPG, které už brzy uvidíme na trhu.
Singleplayerové hry tak nemizí, jen už nejde o alfu a omegu typických AAA herních společností.
Zdroj: techPowerUp