Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
11.12.2007, redakce SHW, článek
Pomalu se blíží konec roku, a proto tu máme náš obvyklý srovnávací test osobních počítačů. Nejdříve si počítače představíme a na závěr si provedeme vyhodnocení. Letošního testu se zúčastnilo celkem 6 počítačů od různých firem, dnes si představíme první z nich.
M.M.X | 14.12.200717:17
1. OMFG sme v diskusii k clanku o HERNYCH PC, je pravda ze vacsina zamestnancov sa len flaka, ale aby im firma kupovala herne PC, o tom som este nepocul :­) Clanok je aik urceny fyzickym osobam a nie firmam, pre tie je imho skor Computerworld a vyber u nich tiez nebude medzi Barbone, LYNX alebo Prestigio ale skor DELL, HP, Lenovo,...
2. K HD2900 Pro mozem poskytnut FPS z Fraps; na testovanie mam k dispozicii Crysis, Stalker, FEAR, COD4, CMR Dirt, NFSPS, AOE3 takze by to malo byt dost objektivne a myslim ze nebude problem najst na tieto hry benchmarky z GF8800 GT. Co sa tyka vykonu tak rozdiel by mal byt viditelny hlavne vo vysokych rozliseniach ­- DDR4 pamat na HD2900 Pro dokaze pracovat na vyssej frekvencii ako DDR3 pamat na GF8800 GT, rovnako medzi 512b a 256b zbernicou je dost velky rozdiel. V dosledku tychto vlastnosti ma HD 2900 Pro dvojnasobnu­(!­) pamatovu priepustnost oproti GF8800 GT. ­(cca 120 GB­/s oproti cca 60 GB­/s­). Posledna hra ktoru som nainstaloval je COD4 ­- hram to v rozliseni 1680*1050 na maximalnych nastaveniach s 4xAA a maximalnym AF, pricom framerate mam 40­-60 fps. A aj ked som testy GF8800 s touto hrou zatial nevidel, dost pochybujem ze by to zvladla.
Odpovědět0  0
cml11 (419) | 17.12.20076:58
1­)Puvodni tvrzeni se tykalo PC, nikoli hernich PC. A HP, Dell, Lenovo jsou taky PC:­)
2­)Pametova propustnost sama o sobe nic nezachrani.Uz mockrat tu byly karty ktere sice mely propustnost, ale nikoli GPU ktere by ji dokazalo vyuzit.Pujcte si nekde 8800GT a udelejte test na jednom PC. Podle toho co na internetu je k mani zdaleka neni jiste co bude rychlejsi, zato je jiste co bude min zrat a topit.
Odpovědět0  0
X-COM (73) | 11.12.200712:12
Druhý rok, kdy jsem se chtěl se zástupcem mých sestav zúčastnit testu. http:­/­/www.x­-computers.eu
Loni mi aspoň bylo odpovězeno, že test je otevřen pouze nejvetším výrobcům počítačů. Letos mi nikdo ani neodpověděl.
Jak to bude příští rok?
Odpovědět0  0
ladajancik (23) | 11.12.200712:31
asi vám nebude umožněno ani poslat email :D, myslim to v žertu :)
Odpovědět0  0
feryone (20) | 11.12.200716:24
Kdyby se měly testovat vššchny kompy kazdýho garážmistra tak kampa by to dospělo...
Odpovědět0  0
X-COM (73) | 11.12.200718:03
Souhlasím, že se nemají testovat všechny sestavy, které se naskytnou.
Ovšem když se bude testovat jen 6 sestav, tak se nikdo nedozví ani o prvotřídních produktech.
Odpovědět0  0
tomra (40) | 11.12.200718:20
ze zvedavosti jsem se cihl na tvuj zmineny link. Jsou to zajmave delany stranky pro lajka. Ale tuhle se hraje o ligu vejs. Tim nemyslim,ze ty sestavy jsou spatny,nebo ceny...
Odpovědět0  0
Peter_cz (30) | 11.12.200720:57
Kolik jste prodal pc za minuly rok? 50? 150? 250? Firmy ucastnici se takovych testu delaji rocne tisice pocitacu. Mozna by Vam ho do testu vzali, ale musel byste jim za to zaplatit...
Odpovědět0  0
X-COM (73) | 11.12.200721:08
Považuji čtenáře těchto stránek za nadprůměrně vzdělané.
Myslím, že takoví lidé chápou, že nezáleží na kvantitě, ale na kvalitě.
Samozřejmě, že se s nimi v množství počítačů nemůžu ani trochu rovnat.
Ale když kupujete počítač, zajímá vás, kolik firma provává ročně počítačů, nebo co je ona firma schopna nabídnout vám?
Odpovědět0  0
mjans (6) | 11.12.200721:43
No právě. Sice bych k Vám pro komp nešel ­- ne že byste tam měl špatné kusy, ale mám jiného dodavatele :­), ale až budu upgradovat domací počítač, tak ho určitě budeme sestavovat ­(do práce kupuju samozřejmě hotová kancelářská PC­), ani náhodou to nebude nic, co by připomínalo tzv. herní či jiné počítače od velkých firem.
Odpovědět0  0
Miko (230) | 11.12.200722:34
hmm, no když nic jiného, tak úroveň stránek se o kousek zvedla. Právě minulej rok jste za to byl hodně kritizován a právem.
Chcete­-li do testu, zkuste věnovat nějakou komponentu do soutěže třebas, aby to redaktorům stálo za tu námahu... otestovat garážní PC není dnes obvyklá věc.
Odpovědět0  0
X-COM (73) | 11.12.200723:22
Ano, úroveň stránek se zvedla zásadně. Funkčnost je sice podobná, ale design a zpracování je na vyšší úrovni. Na stánkách se bude průběžně pracovat. Kdo ví, možná za rok budu mít opravdu prvotřídní stránky.
"Garážní­", to je tedy výraz...
Odpovědět0  0
M.M.X | 12.12.20071:19
no uprimne, pozrel som si niektore zostavy a povedal by som ze su poskladane dost, ehm, divne

ale myslim ze to aj tak nie je podstatne, ak niekto chce PC na hry tak si ho s najvyssou pravdepodobnostou bude aj tak skladat sam
Odpovědět0  0
X-COM (73) | 12.12.200710:34
Můžu se zeptat, které sestavy konkrétně jsou poskládané ­"divně­"?
Rozhodně nesouhlasím, že si PC na hry staví lidi s nějvětší pravděpodobností sami. To možná lidi, kteří se pohybujou tady, ale jinak přibližně 99% si koupí hotový počítač.
Odpovědět0  0
M.M.X | 12.12.200716:14
1. 99 % je vymyslene cislo imho dost vzdialene od reality, teda ak nemate nejaku statistiku ktora by to dokazovala
2. 400W zdroj je na vykonny herny pc malo ­(myslim na typ pocitaca, nie na konkretnu zostavu­), dal by som aspon 600W aby bol mozny dalsi upgrade bez nutnosti vymeny zdroja
3. 1TB disk je nezmysel, cenovo vyhodnejsie su 2×500GB, navyse pri zapojeni do RAID sa zvysi rychlost prace
4. Na profesionalnu pracu s grafikou by som pouzil ATI FireGL alebo nvidia Quadro ktore su na to urcene
5. Maximum dat ­- neviem si predstavit vyuzitie, navyse zapojit 12 diskov na 500W zdroj je dooost odvazny napad
6. nechapem 3×GF8800 Ultra, bolo cielom spravit najvykonnejsiu zostavu alebo najdrahsiu? dal by som tam 4 ATI HD2900 Pro s 1GB DDR4 pamate, cena by bola asi polovicna a vykon aspon po pretaktovani imho vyssi
7. Rovnako 8800GTX, za nizsiu cenu sa da dosiahnut vyssi vykon s 2×8800GT alebo niecim od ATI
8. Napisat o niecom ­"zvladne vse­" a dat tam ATI HD2600... navyse 350W zdroj absolutne nema buducnost
Odpovědět0  0
X-COM (73) | 12.12.200716:39
Koukám, že jsem narazil na pravého profesionála... ­(­-:
Na tohle už nemá cenu reagovat, protože bychom se dostali do situace, že bychom si každý myslel, že máme pravdu a jen bychom se hádali.
Odpovědět0  0
cml11 (419) | 13.12.20076:50
Dovolil bych se tady v některých věcech trochu zastat uživatele X­-COM.
1­) Těch co si samí PC sami je opravdu drtivá menšina.Z praxe můžu říct, že třeba v mém okolí si na to troufnou kromě mě tak dva tři další a dvacet ostatních si koupí PC hotové.
2­) Nevím proč posuzujete možnosti zdroje podle něčeho jiného než konkrétní sestavy.Je zbytečné platit za výkon který nebude využit. To, že jsou silné zdroje trend ještě neznamená, že jsou potřeba.Argument s upgradem bych moc nebral.Pokud má člověk rozum, tak si prostě nic zbytečně žravého do PC nedá už jen kvůli produkovanému teplu. Z toho důvodu jsem považoval karty jako ATI 2900, nV 8800GTS­/GTX za nepovedené a s upgradem své 7900GT jsem si v klidu počkal. 8800GT už je v tomhle směru výrazně lepší a také nové karty od ATI nejsou k zahožení.A na všechny tyhle varianty mi můj 400W zdroj bude v pohodě stačit.Jediné, kde souhlasím s poddimenzováním je sestava s 12ti disky.Pokud nakouknu do datasheetu např. Seagatu Barracuda 7200.11 je peak spotřeba dvanácti takových disků těsně nad 400W. I když zbytek sestavy patří k těm méně žravým, opravdu bych u zdroje tak 200W pro jistotu přidal.
3­)Extrémní sestavy jsou prostě extrémní a proto jim lze tolerovat neekonomické složení.U extrémů přeci nechcete honit poměr výkon­/cena, chcete to nej.Otázka jestli je rychlejší 4xHD2900 nebo 3x8800U asi není pro nás řešitelná a obojí je prostě extrém který si pořídí jen ­"šílenec­":­)
4­) profesionální grafiku si každý představuje jinak. Třeba v DTP studiu by měla padnout volba na Matrox, kvůli 10bit zpracování, na CAD pracovišti vámi zmíněné FireGL­/Quadro, na monitorovacím pracovišti se zase uplatní maximum monitorů a nic iného není potřeba.Uvedená sestava prostě vychází z jednoho z těchto požadavků.Všechny z nich zároveň splnit ani nelze.
5­) je pravda, že popis zvládne vše u počítače za 16tis. prostě není dobře zvolený. Neznám počítač který zvládne vše ať stojí co stojí:­)Ale ty hvězdičkové ukazatele tam jsou nastaveny docela rozumně.
Odpovědět0  0
X-COM (73) | 13.12.200712:03
Děkuji za zastání.
Ještě bych si chtěl obhájit 500W zdroj ve spojení s dvanácti disky.
Můj počítač ­(Gigabyte P965­-DS4, E6300, 4x1GB 800MHz A­-DATA, Radeon X300 a Radeon 2600XT a 6 disků­) napájí 400W Enermax a nemá problémy. A to je sestava přetaktovaná na 200% http:­/­/valid.x86­-secret.com­/show_oc?id=168836 je při tom samozřejmě stabilní.
U sestavy s 12 disky předpokládám použití téměř výhradně jako fileserver, žádné taktování se konat nejspíš nebude ­(poběží stále, tak proč mít vyšší spotřebu­), grafárna bude jen jedna. To 500W kvalitní zdroj utáhne s prstem v nose.
Ohledně zdrojů panují skutečně fámy, až to nejde. Koupil jsem si jednoduchý měřák příkonu a už mám přehled.
Sestava s integrovanou grafárnou má spotřebu cca 75­/140W ­(vždy uvádím PŘETAKTOVANÉ idle­/load­)
Sestava s dvoujádrem a průměrnou grafárnou ­(X1950Pro­) cca 100­/200W
Hi­-Endová sestava Q6600 + 8800GTX, dva Raptory + 1 disk cca 250­/400W
Takže nemluvím teoreticky, ale velmi prakticky.
Když víte tohle, víte, že říkat, že 350W je do herní sestavy málo, je nesmysl. Pochopitelně 350 Low­-Endových je něco jiného než 350 Mainstreamových nebo Hi­-Endových. Proto dávám do všech sestav aspoň 350W Fortron ­(mainstream­). Pak můžete směle upgradovat. Nepředpokládám, že člověk, který si koupí počítač za 10.000Kč, bude jednojádrový procesor a integrovanou grafárnu nahrazovat Q6600 a 8800GTX. Ale slušný upgrade na dvoujádro a 8800GT rozhodně snese.
Odpovědět0  0
cml11a | 13.12.200712:54
Zkoumal jsem to ještě jednou a musím Vám dát za pravdu.Tady záleží hlavně na tom, jaké jsou maximální odběry na jednotlivých větvích. Seagate u svých disků v datasheetu uvádí peak 2,8A na 12V větvi, jen pro disky by mělo být k dispozici špičkově 33,6A na 12V. Enermax Liberty 500W má uvedeno 2x22W, pokud se tedy vše ostatní vejde do 10A, pak je to v pořádku. Přesto bych pro klid vybral něco drobet víc dimenzovaného na 12V. Průměrná spotřeba disku při provozu je uváděna na 12W, takže při průměrném běhu bude potřeba pro všech 12 disků ani ne 150W, ale dimenzování by určitě mělo být na úrovni maxima možného odběru sestavy. Osobně se mi do takové sestavy zamlouvá např. bohatě dimenzovaný Seasonic M12­-700, který by sestavu prodražil o cca 1700, což je v její ceně zanedbatelné, a jako bonus by byla modulární kabeláž.
Odpovědět0  0
M.M.X | 13.12.200713:33
1. Lenze to je 83 %, nie 99 :­) navyse este je moznost vybrat si komponenty a dat to niekomu poskladat, aj internetove obchody casto pocukaju tuto sluzbu
2. Zdroj zozerie tolko kolko budu zrat komponenty, ak mam 600W reproduktor a nastavim ho na 10% hlasitost tak tiez nebude zrat 600 W.
3. Sam som v lete 2006 kupil 410W zdroj s tym ze mi bude stacit na dlho. Po tohtorocnom upgrade PC ­(AMD Athlon X2 6000+, 2×1GB 800MHz DDR2 RAM, ATI HD2900 Pro 1GB DDR4 RAM­) mi to pri hre uz asi 3­-4krat spadlo ­(vypadol obraz a musel som resetnut­). A vzhladom na to ze este planujem samostatnu zvukovu kartu, vymenit 3,5­" externy disk so samostatnym napajanim za 2,5­" s napajanim cez USB a namiesto jedneho 200GB disku 2×500GB RAID predpokladam ze to uz zdroj neutiahne ­(ale planujem kupit samostatny pre grafiku kedze ta zerie najviac­)
4. Je pravda ze najsilnejsie zostavy nemaju dobry pomer cena­/vykon a nikdy ho mat nebudu, ale to este nie je dovod za to zbytocne vyhodit dvojnasobok toho co by to pri rovnakom vykone mohlo stat
5. Pre monitoring a maximum monitorov je ATI FireMV
Odpovědět0  0
cml11 (419) | 13.12.200714:00
1­) 83 i 99 je pořád podstatná většina. Důvodem proč si lidé nechávají počítač sestavit není že by neuměli nastrkat konektory do sebe a svázat kabely, ale to, že si netroufnou vybrat komponenty té skládačky.Služba složení předvybraných komponent internetovým obchodem je dobrá hlavně pro ty co si stejně chtěli PC poskládat sami a takto si aspoň částečně ověří kompatibilitu.
2­)Ano, záleží na jeho účinnosti, ne na výkonu.
3­)Nemáte si kupovat do PC radiátor.S 3870 nebo 8800GT byste nový zdroj nepotřeboval a výkon by nebyl o nic horší.Disk na USB vám spotřebu zvýší minimálně.
4­)V takovém případě už vůbec nejde o peníze, vlastně ani ne o výkon, protože výkonu je na rozdávání v obou případech, ale spíš o přesvědčení a exkluzivitu. Pokud chce někdo ATI, dostane ATI, pokud chce nVidia, dostane nVidia. Jaguár si taky kupujete s vědomím, že Mercedes by uměl totéž za míň, jenže Mercedesů je na silnicích prostě vidět moc. Je pravda, že aktualizace extrémní setavy by se už asi hodila, ale ani takto v ní nevidím zásadní problém. Jak jsem už napsal výše, je to sestava pro ­"šílence­" kterým na ceně nesejde.
5­) určitě dobré řešení
Odpovědět0  0
M.M.X | 13.12.200717:15
1. To je mozne, ale rovnako podstatny je rozdiel ci to zo 100 ludi robi jeden alebo 17, s tym ze si vlastny PC sklada priblizne 1­/5 ludi uz mozem bez problemov suhlasit.
2. Obidve spominane karty maju podstatne horsiu pamat a teda aj nizsiu prepustnost, frekvencie sa daju dohnat pretaktovanim. A vzhladom na to ze pouzivam rozlisenie 1680*1050 aj v hrach tuto priepustnost aj velkost pamate vyuzijem
3. Nemyslim ze Jaguar je nejako vyrazne drahsi ako Mercedes :)
Odpovědět0  0
cml11 (419) | 14.12.20076:35
1­) OK, ale stejně mi 17 procent přijde už moc.Převážná většina prodaných PC jde do podnikové oblasti ­(+státní správa­) a tam si nikdo PC neskládá sám. Domácí kutilové podle mě nemají šanci tenhle poměr nějak výrazně měnit.
2­) Srovnávacích testů 8800GT vs. 2900Pro je k nalezení minimum, ale podle toho co k nalezení vám nemohu dát za pravdu.2900Pro vychází v nějakém průměru vyšších rozlišení přinejlepším stejně výkonná, určitě ne nějak citelně výkonnějí.Přitom její spotřeba je úplně jinde. A to by pro mě bylo jasné vodítko kterou zvolit. Jestli máte tu možnost obě karty porovnat v přinejmenších několika aktuálních hrách a různých nastaveních při vámi používaném rozlišení, zkuste udělat test.
3­) Dobře, dobře, zvolil jsem blbý příklad. Zapomněl jsem že Jaguar v posledních letech poněkud degradoval. Snad mě neukamenujete. I tak by ale mělo být k pochopení co tím chtěl básník říct:)
Odpovědět0  0
cml11 (419) | 13.12.200714:07
PS: Jako důkaz bodu 1­) mohu sloužit takovou aktualitou z praxe. Zrovna připravuji PC pro člověka co zaškoluje pracovníky na montážní lince PC v pardubickém Foxconnu ­(divize HP­). Typický příklad člověka co svede složit PC levou zadní, ale netroufne si vybrat sám díly.
Odpovědět0  0
cml11 (419) | 11.12.20076:30
Nechci sýčkovat, ale pokud je to myšleno jako tip pod vánoční stromeček, je už trochu pozdě. Výsledek testu bude znám v termínu, kdy už je pozdě nějaký z testovaných počítačů pod stromeček objednat. Chtělo to test uzavřít nejmíň 14 dní, spíš ale tak měsíc před vánoci. A to se už ani při maximální snaze nepodaří, desátého bylo včera. Takže test jistě zajímavý, ale tak trochu s křížkem po funuse:)
Odpovědět0  0
loup | 16.12.200710:56
Nezbývá než souhlasit. Jakýkoli test podobného charakteru a zaměření prostě MUSÍ být dokončen alespoň měsíc před Vánocemi. Jestliže vyjde každý den test na jedno PC, pak budou výsledky známy 18.12., tedy 3 pracovní dny před Vánocemi, a to je opravdu velmi pozdě. Opravdu by mě zajímalo, který z výrobců je schopen dodat PC ­(s možnou změnou konfigurace­) pod stromeček ­(jsem zaměstnancem jedné z uvedených firem, takže vím, o čem mluvím­). Tím se hodnota takového testu snižuje, dost možná je to i zbytečné mrhání časem. Jestli to myslíte seriózně a neděláte ten test test jen proto, že ho dělají i ostatní a že se to tak nějak ­"sluší­", příští rok se zkuste probudit na konci října, vyžádat si PC k testu a vydat podobný článek alespoň měsíc předem. Jinak přeji celé redakci SWH hezké Vánoce atd. atd. atd...
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.