Star Citizen: mnohem více než vesmírný simulátor
2.9.2016, Jan Vítek, preview
Nedávno nás nadchlo video ukazující stále ještě alfaverzi hry Star Citizen, kterou si ve velice omezené podobě můžeme zahrát již dnes. Tato hra však slibuje věci, o nichž se nám dosud mohlo jen zdát, a tak se na ni dnes podíváme více zblízka.
Kapitoly článku:
- Jak to začalo?
- Star Citizen, jeho vývoj a cíle
- Hangar, Arena Commander, Persisent Universe: o co jde?
- Squadron 42, aneb spin-off pro nedočkavé
- Lodě, kapitola sama pro sebe
- Co lze dělat už dnes?
Star Citizen je v podstatě modulárně vyvíjená hra, což slouží i tomu, aby měli její tvůrci svým mecenášům co prezentovat a abychom měli co si vyzkoušet. V létě roku 2013 se nedočkavci dočkali prvního modulu, který je dosud k dispozici jako Hangar Module. Jde o část hry, která obsahuje pouze jeden z dostupných hangárů, do nějž jsme si mohli dříve přes webové stránky (nyní už přímo ve hře) importovat zakoupené lodě a další zařízení či dekorace. Tyto lodě si můžeme prolézt společně s celými hangáry, měnit jejich výbavu, pozvat k tomu přátele, ale nelze s nimi nikam letět. K tomu hangárový modul neslouží.
hangár firmy Revel & York
Area 18, aneb sociální modul na planetě ArcCorp je místo, kde se můžeme veřejně setkávat v ulicích města s ostatními hráči. Najdeme tam Medical Bay pro léčení našeho vesmírného avatara, kde se po případné smrti zase objevíte. Pak tu je také bar či obchody s různým oblečením či zbraněmi, které si můžeme zatím jen vyzkoušet. Zde je také to pravé místo k vyzkoušení herního zařízení pro rozšířenou realitu, které funguje jako jakési Google Glass budoucnosti. Odhalí nám jméno procházejícího hráče nebo detaily o zboží včetně cen. Kolem této zóny se také můžeme projet v buginách, přičemž nám nikdo nebrání si zahrát na Carmageddon. Nikdo se na to za nás nebude moc zlobit, neboť v této fázi nikdo nemá co ztratit. Nefunguje to tak, že by aktivní hráč alfaverze mohl získat nějaký náskok, leda snad ve svých dovednostech, znalostech a díky předem založenému společenství s jinými hráči. Až ale bude hra dokončena, všichni se ocitnou na stejné startovní čáře.
V nejbližší době můžeme očekávat, že různá NPC jako barman už nebudou jen tupě postávat a ožijí. Prozatím je také maximum hráčů v jedné instanci 36 až 40 pro opravdu velké skupiny, jež chtějí hrát pohromadě.
Area 18
Arena Commander je hlavní modul, v němž můžeme sbírat zkušenosti. Vyzkoušíme si v něm své schopnosti v ovládání zvolené lodi, a to buď v režimu volného létání, závodění nebo v bojovém režimu, v němž na nás útočí stále obtížnější protivníci z řad Vanduulů a popřípadě se můžete utkat s jinými hráči (každý s každým, týmy a obdoba Capture the Flag).
Arena Commander, lokace Broken Moon
Zde můžeme mimochodem právě v soubojích získávat REC (Rental Equipment Credits), což je virtuální měna, za niž si můžeme zapůjčit různé vybavení jako lodě či výbavu. Zapůjčení je omezeno časem a platí to pro sedm 24hodinových úseků. Pokud si něco půjčíte a nalogujete se do Arena Commandera, pak jeden z nich automaticky začne běžet, ať danou věc používáte, nebo ne. Pokud byste snad chtěli lepší loď nastálo, neboť vám ta ze základního balíčku nestačí, nezbývá než vybalit opravdové dolary, čímž vývojáře podpoříte o něco více. V hotové hře ale už pochopitelně takové transakce nebudou nutné, v ní si na novou loď už vyděláte svým umem.
Systém Crusader je k dispozici v posledním a zatím asi nejzajímavějším modulu, který už nám dá ochutnat to, co nabídne finální hra. Probudíme se na vesmírné základně, kde si můžeme doběhnout k terminálu, nechat si přistavit loď a ve skafandru si k ní dojít. Už po cestě si můžeme vybrat jednu z misí, které jsou zatím obsahově omezeny. Jde o několik výzkumných misí s ochranou civilistů, pak tu je pár víceméně stejných misí pro opravu anténních soustav a jedna mise na opuštěné stanici. Právě ta odhaluje část potenciálu této hry. Je třeba doletět v lodi k příslušné stanici, bezpečně u ní zaparkovat a pak už můžete vystoupit do vesmírného prostoru ve svém EVA (oblek s reaktivním pohonem, na motivy křesla amerických astronautů), ostatně jako všude jinde, kde se vám zachce. Vlítnete tak do opuštěné stanice bez vzduchu a umělé gravitace, kde se musíte zorientovat a najít schované záznamy, pro něž jste byli posláni.
Port Olisar v systému Crusader
Zatím můžete tyto mise opakovat do zblbnutí a vydělávat si aUEC. Jde o předběžnou verzi hlavní herní měny United Earth Credits, která byla nově implementována do verze alfa 2.4. Můžeme si za ni koupit různé osobní brnění, zbraně a oblečení, a to zatím spíše pro dobrý pocit. Opravdové UEC si ještě ve hře vydělávat nemůžeme.
V otevřené části hry už také funguje systém vypisování odměn na hlavu, svou loď můžeme osadit více členy posádky (pokud na to má prostor), piráti dostali svou vlastní stanici GrimHEX (hodňáci využívají Port Olisar) a celkově aktuální systém Crusader obsahuje jednu stejnojmennou planetu, tři měsíce, pás asteroidů, čtyři vesmírné stanice a pak různé menší objekty včetně cílů misí. Právě tato část se v poslední době nejrychleji vyvíjí a jak je zřejmé z videa umístěného na úvodní stránce, vývojáři už toho mají v rukou daleko více, k čemu my ještě nemáme přístup. Nezbývá než trpělivě čekat na to, až se také budeme moci podívat na povrch nějaké planety nebo si dokonce skočit do jiného systému.
hangár firmy Revel & York
Area 18, aneb sociální modul na planetě ArcCorp je místo, kde se můžeme veřejně setkávat v ulicích města s ostatními hráči. Najdeme tam Medical Bay pro léčení našeho vesmírného avatara, kde se po případné smrti zase objevíte. Pak tu je také bar či obchody s různým oblečením či zbraněmi, které si můžeme zatím jen vyzkoušet. Zde je také to pravé místo k vyzkoušení herního zařízení pro rozšířenou realitu, které funguje jako jakési Google Glass budoucnosti. Odhalí nám jméno procházejícího hráče nebo detaily o zboží včetně cen. Kolem této zóny se také můžeme projet v buginách, přičemž nám nikdo nebrání si zahrát na Carmageddon. Nikdo se na to za nás nebude moc zlobit, neboť v této fázi nikdo nemá co ztratit. Nefunguje to tak, že by aktivní hráč alfaverze mohl získat nějaký náskok, leda snad ve svých dovednostech, znalostech a díky předem založenému společenství s jinými hráči. Až ale bude hra dokončena, všichni se ocitnou na stejné startovní čáře.
V nejbližší době můžeme očekávat, že různá NPC jako barman už nebudou jen tupě postávat a ožijí. Prozatím je také maximum hráčů v jedné instanci 36 až 40 pro opravdu velké skupiny, jež chtějí hrát pohromadě.
Area 18
Arena Commander je hlavní modul, v němž můžeme sbírat zkušenosti. Vyzkoušíme si v něm své schopnosti v ovládání zvolené lodi, a to buď v režimu volného létání, závodění nebo v bojovém režimu, v němž na nás útočí stále obtížnější protivníci z řad Vanduulů a popřípadě se můžete utkat s jinými hráči (každý s každým, týmy a obdoba Capture the Flag).
Arena Commander, lokace Broken Moon
Zde můžeme mimochodem právě v soubojích získávat REC (Rental Equipment Credits), což je virtuální měna, za niž si můžeme zapůjčit různé vybavení jako lodě či výbavu. Zapůjčení je omezeno časem a platí to pro sedm 24hodinových úseků. Pokud si něco půjčíte a nalogujete se do Arena Commandera, pak jeden z nich automaticky začne běžet, ať danou věc používáte, nebo ne. Pokud byste snad chtěli lepší loď nastálo, neboť vám ta ze základního balíčku nestačí, nezbývá než vybalit opravdové dolary, čímž vývojáře podpoříte o něco více. V hotové hře ale už pochopitelně takové transakce nebudou nutné, v ní si na novou loď už vyděláte svým umem.
Systém Crusader je k dispozici v posledním a zatím asi nejzajímavějším modulu, který už nám dá ochutnat to, co nabídne finální hra. Probudíme se na vesmírné základně, kde si můžeme doběhnout k terminálu, nechat si přistavit loď a ve skafandru si k ní dojít. Už po cestě si můžeme vybrat jednu z misí, které jsou zatím obsahově omezeny. Jde o několik výzkumných misí s ochranou civilistů, pak tu je pár víceméně stejných misí pro opravu anténních soustav a jedna mise na opuštěné stanici. Právě ta odhaluje část potenciálu této hry. Je třeba doletět v lodi k příslušné stanici, bezpečně u ní zaparkovat a pak už můžete vystoupit do vesmírného prostoru ve svém EVA (oblek s reaktivním pohonem, na motivy křesla amerických astronautů), ostatně jako všude jinde, kde se vám zachce. Vlítnete tak do opuštěné stanice bez vzduchu a umělé gravitace, kde se musíte zorientovat a najít schované záznamy, pro něž jste byli posláni.
Port Olisar v systému Crusader
Zatím můžete tyto mise opakovat do zblbnutí a vydělávat si aUEC. Jde o předběžnou verzi hlavní herní měny United Earth Credits, která byla nově implementována do verze alfa 2.4. Můžeme si za ni koupit různé osobní brnění, zbraně a oblečení, a to zatím spíše pro dobrý pocit. Opravdové UEC si ještě ve hře vydělávat nemůžeme.
V otevřené části hry už také funguje systém vypisování odměn na hlavu, svou loď můžeme osadit více členy posádky (pokud na to má prostor), piráti dostali svou vlastní stanici GrimHEX (hodňáci využívají Port Olisar) a celkově aktuální systém Crusader obsahuje jednu stejnojmennou planetu, tři měsíce, pás asteroidů, čtyři vesmírné stanice a pak různé menší objekty včetně cílů misí. Právě tato část se v poslední době nejrychleji vyvíjí a jak je zřejmé z videa umístěného na úvodní stránce, vývojáři už toho mají v rukou daleko více, k čemu my ještě nemáme přístup. Nezbývá než trpělivě čekat na to, až se také budeme moci podívat na povrch nějaké planety nebo si dokonce skočit do jiného systému.