Steam: rozšiřování Turingu je oproti Pascalu pomalejší, ale tak špatně to nevypadá
7.2.2019, Jan Vítek, aktualita
Steam možná z hlediska herní nabídky skomírá, ale stále je to největší prodejní plaforma PC her, a tak i dobrý zdroj informací. Třeba o tom, jakým tempem se rozšiřuje nový hardware, čili i jak dobře byl herní komunitou přijat.
NVIDIA už uvedla, že jeden z důvodů pro snížení odhadu očekávaných tržeb je slabší poptávka po kartách Turing. Tato generace měla jednak smůlu, že nastoupila akorát v době kryptokocoviny, která zanechala NVIDII plné sklady karet a čipů generace Pascal, jež byly vyrobeny s vidinou pokračujícího zájmu těžařů, který ale v první polovině předchozího roku prakticky zmizel. Karty Turing jsou ale také nenadchly svými vysokými cenami a řada lidí je prostě neakceptovala i přes podporu RT a DLSS.
Pokud se zaměříme na známý Steam Hardware Survey, je třeba si uvědomit, že jde pouze o údaje z průzkumu o procentuálním zastoupení různého hardwaru v počítačích uživatelů, takže žádná absolutní čísla z toho nezískáme. Nicméně o to ani nejde, všímat si budeme právě toho, jak generace Turing začala prorůstat do výbavy herních sestav reálných lidí.
Můžeme se ale nejdříve podívat na to, jak rostla základna aktivních uživatelů Steamu. Jde o čísla týkající se přihlášených uživatelů v jeden čas a ta se zvedla z cca 12 milionů na 18 milionů. Z toho zhruba vyplývá, že pokud se v roce 2016 dostala třeba GTX 1080 do 5 procent sestav, z hlediska absolutních čísel by dnes oněch 5 procent představovalo o polovinu více karet. A vedle toho všeho je třeba ještě upozornit, že Steam Hardware Survey nelze brát jako etalon přesnosti, jak se už několikrát ukázalo. Z toho důvodu je třeba brát uvedené údaje spíše orientačně a jako zajímavost.
Uvedené grafy ukazují, jak se začaly mezi uživateli Steamu rozšiřovat karty GTX 1080/1070 a RTX 2080/2070 v měsících počínaje tím, v němž oficiálně přišly na trh.
Ve všech případech to kartám Turing trvalo o měsíc déle, než se začaly objevovat v sestavách, ale to není tak důležité jako následná křivka. Pomyslné nůžky se nejvíce rozevírají mezi GTX 1070 a RTX 2070, ale když si vezmeme, že RTX 2070 je cenový a ve většině her i výkonnostní ekvivalent karty GTX 1080, pak je tempo rozšiřování těchto dvou karet velice podobné. A pak tu máme navíc rostoucí základnu aktivních uživatelů Steamu, která hraje do karet právě Turingu.
NVIDIA možná očekávala lepší čísla daná halo efektem technologií RT a DLSS, ale z těchto údajů to nevypadá, že by to bylo kdovíjak špatné a problémy mohl na začátku prodejů vyvolat spíše onen zpožděný nástup. V případě karet RTX 2060, které zaujaly konečně i svým poměrem výkonu a ceny, by to mělo být snad lepší. Ale opět: jde pouze o údaje z hardwarového průzkumu Steamu, které nijak nereflektují celkové prodeje.
Zdroj: Extremetech