Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Stellantis investuje do Lytenu, startupu s Li-S akumulátory s vysokou hustotou

29.5.2023, Milan Šurkala, aktualita
Stellantis investuje do Lytenu, startupu s Li-S akumulátory s vysokou hustotou
Automobilový koncern Stellantis investoval do startupu Lyten, který vyvíjí lithium-sírové akumulátory. Ty by měly dosahovat extrémně vysoké energetické hustoty a udělat elektromobily mnohem lehčími.
Řešení akumulátorů budoucnosti je mnoho a rozhodně nezůstane u jednoho jediného řešení. Každá chemická varianta má jiné vlastnosti, výhody a nevýhody. Např. dnešní Li-Ion NCM sice mají docela vysokou energetickou hustotu, stále to ale není dost, pořád je potřeba vylepšovat bezpečnost, snižovat cenu a problémem jsou i kontroverzní materiály jako kobalt. Zatímco low-end si berou na starosti Li-Ion LFP, LMFP nebo nově sodíkové akumulátory (Na-Ion), do tříd, kde je potřeba velmi vysokých energetických hustot, by mohly být řešením lithium-sírové akumulátory (Li-S). Ty mohou mít teoreticky výrazně lepší hustotu (a tedy můžeme mít lehčí baterie, a/nebo případně větší dojezd), většina z nich ale trpěla na nízkou životnost. Velký automobilový koncern Stellantis jim ale věří, stejně jako společnost Lyten, do které automobilka investovala.
 
Lithium-sírové akumulátory Lyten
 
Lyten plánuje uvést akumulátor LytCell Lithium-Sulfur využívající technologii Lyten 3D Graphene. Výhodou je, že tyto akumulátory nepoužívají nikl, kobalt nebo mangan a jejich uhlíková stopa má být o 60 % nižší než u nejlepších článků Li-Ion. Tím odpadají např. tradiční výtky na dětskou práci v Kongu. Odpadá i další výtka s ohledem na to, že materiály pro výrobu akumulátorů si drží především Čína a že ta může tak blokovat okolní svět. Materiály pro Li-S akumulátory lze snadno získávat i na území Severní Ameriky nebo Evropy. Tím by měla být zajištěna materiálová soběstačnost.
 
Výrobce hovoří o nižší ceně materiálů, minimálním nákladům na přechod z Li-Ion na Li-S (mnoho výrobních procesů je kompatibilních), mají být bezpečné (např. proti přebití nebo tepelným únikům) a mluví také o 2násobné energetické hustotě. Pokud by tak dosáhly 500-600 Wh/kg, bylo by to už velmi pěkné číslo a takový 100kWh akumulátor by měl články vážící cca 170-200 kg (celý akumulátor by tak mohl mířit někam k 230-300 kg). Sám výrobce hovoří o akumulátorech lehčích o 60 %.
 
Připomeňme však, že Lyten před dvěma lety hovořil o cíli dokonce 900 Wh/kg, které chtěl uvést na trh v roce 2025/26. Zdá se, že tak došlo k vystřízlivění, nicméně cíle jsou stále dost vysoké. Lyten např. vyvinul technologii Lyten Sulfur Caging, která zabraňuje efektu, při kterém v akumuátorech Li-S dochází k nevratné ztrátě schopnosti síry se dále účastnit reakcí. Prototyp článku tak dokázal dosáhnout životnosti na 1400 cyklů, což je už velmi slušné číslo (např. čínsko-japonské články z roku 2021 byly jen někde okolo 500-600 cyklů). Při 400km dojezdu by to znamenalo životnost zhruba na půl milionu km. Při vysokých cílových hustotách není divu, že Lyten cílí i na elektrická letadla.
 


Doporučujeme náš obsáhlý článek o rozdílech v technologiích baterií.