Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

StoreDot: prototypy akumulátorů 4680 přichází s křemíkem a 10min. nabíjením

14.9.2021, Milan Šurkala, aktualita
StoreDot: prototypy akumulátorů 4680 přichází s křemíkem a 10min. nabíjením
Izraelská společnost StoreDot chce být jedním z výrobců akumulátorů pro elektromobily. Chystá verze formátu 4680, který připravuje i Tesla. Výhodou má být podpora velmi rychlého nabíjení za 10 minut.
Výrobců akumulátorů je hodně a jedním z nich je i společnost StoreDot. Ta sídlí v Izraeli, založena byla v roce 2012 a nyní se chystá prorazit na trh se svými novými lithiovými články formátu 4680. Ty mají průměr 46 mm a výšku 80 mm. Stejnou velikost chce používat i Tesla, přičemž její články ještě nejsou na trhu. StoreDot se chce soustředit především na rychlé nabíjení. Prototypy těchto baterií XFC (Extreme Fast Charging) 2. generace už existují a nyní se pracuje na zajištění výroby a partnerů, kteří je použijí, přičemž firma má být údajně už v pokročilých fázích jednání s některými automobilkami. Už dnes StoreDot spolupracuje např. s BP, Daimlerem, Samsungem nebo TDK, výrobu článků první generace má pak na starosti EVE Energy od ledna letošního roku.
 
StoreDot akumulátor
 
Připravované baterie XFC slibují nabití za 10 minut a využívají nanočástic křemíku, který tvoří většinu anody. Dnešní verze první generace s kovovými nanočásticemi v anodě slibují nabití 17 mil (27 km) za minutu, Gen2 pak má dosáhnout alespoň na 20 mil (32 km) při předpokladu spotřeby 320 Wh/míle (200 Wh/km). Najdeme zde také organická aditiva do elektrod i elektrolytu. Přestože ale už existují prototypy, dokončení celého projektu a rozjetí komerční výroby si vyžádá ještě nějaký čas a počítá se s velkosériovou výrobou od roku 2024.
 
Firma také připravuje 3. generaci nazvanou XED (Extreme Energy Density), které už mají být solid-state články. Prototypy se očekávají už v roce 2023, vzorky pro testování u partnerů v roce 2024, ale výroba pak až v roce 2028. Počítá se s nabíjením 25 mil (40 km) za minutu. Přesto tento projekt vypadá velmi abstraktně, výrobce totiž ještě pracuje s mnoha vývojovými verzemi jako hybridní nebo bezanodový design, zkouší se anoda křemíková nebo z kovového lithia, pevný elektrolyt může být na bázi keramické, skleněné, polymerové nebo gelové, takže jen těžko odhadovat, zda se společnosti opravdu povede dostát svých cílů. V případě XFC tu už máme alespoň první prototypy.