Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Svolt Energy má 1. generaci baterií Na-Ion se 100 Wh/kg, brzy má mít o 60 % více

25.12.2022, Milan Šurkala, aktualita
Svolt Energy má 1. generaci baterií Na-Ion se 100 Wh/kg, brzy má mít o 60 % více
Společnost Svolt Energy nevyvíjí jen solid-state akumulátory typu Li-Ion, ale soustředí se také na mnohem levnější typ Na-Ion. Jejich první generace je hotová a prozatím vůbec nepotěší hustotou 100 Wh/kg. To se má ale velmi brzy změnit.
Neexistuje jeden typ akumulátorů, který je vhodný na vše, a proto výrobci vyvíjí mnoho různých typů akumulátorů najednou. Např. společnost Svolt Energy má pro nasazení, kde je nutná extrémně vysoká hustota, ve vývoji solid-state akumulátory, kde už údajně dosáhla hustot 350-400 Wh/kg. Tam je pevný elektrolyt na bázi sulfidů, což je i případ společnosti Solid Power, která měla údajně už loni hustotu 320 Wh/kg a letos měla dosáhnout okolo 340 Wh/kg. Jenže to máme lithiové články a jak dobře víme, lithium začíná být čím dál více nedostatkové, a tedy i dražší. Ceny lithiových článků tak začaly dokonce stoupat. Jedním z řešení mají být sodíkové akumulátory Na-Ion. Ty už vyrábí společnost CATL s poměrně slušnou hustotou 160 Wh/kg, čímž se stávají docela rozumnou alternativou pro lithiové LFP (ty mají okolo 165-175 Wh/kg, LFMP pak cca 190-200 Wh/kg). Sodíkové akumulátory ale vyvíjí i již zmíněná společnost Svolt Energy.
 
Svolt Energy Na-Ion
 
Ty mají mířit na úplně opačný konec nabídky než Li-Ion s vysokou hustotou, tedy tam, kde není až tak důležitá právě ona vysoká hustota, ale důležitá je především nízká cena. Využití tak mohou najít ve stacionárních bateriích nebo low-endových vozidlech s krátkým dojezdem. Svolt nyní představil první generaci těchto baterií, ty ale svými vlastnostmi vůbec nepotěší. Jejich energetická hustota je totiž jen pouhých 100 Wh/kg, což je jen o trochu lepší než první Li-Iony od Sony před 30 lety (ty měly 90 Wh/kg). Nicméně už v prvním čtvrtletí příštího roku se má představit druhá generace s hustotou 135 Wh/kg, nicméně na trh se dostane teprve až 3. generace. Ta se má dle společnosti představit koncem roku 2023 a dosáhnout energetické hustoty 160 Wh/kg, což je pro výše zmíněná nasazení použitelná hodnota. Životnost akumulátorů by měla být na 2000 cyklů, což při alespoň trochu rozumném dojezdu přežije v podstatě každé auto (už při pouhém 200km reálném dojezdu by to bylo okolo 350 tisíc km). Na-Ion by se měly lépe chovat za nižších teplot než LFP, měly by být navíc ještě levnější.