Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
reklama

Technologie: Architektura 3Dlabs P10

2.7.2002, Zdeněk Kabát, článek
Technologie: Architektura 3Dlabs P10
Díky vesměs kladným ohlasům na Hyper-Threading jsme se rozhodli pokračovat v rubrice Technologie. Jejím dalším tématem jistě potěšíme všechny příznivce 3D grafiky, protože zde popisujeme architekturu grafického čipu P10. V článku naleznete také informace o 3DLabs Wildcat VP, která je tímto čipem vybavena a která byla vypuštěna minulý týden.

Výkon



Nejdůležitější ale je, jak se grafické karty 3DLabs Wildcat VP chovají v aplikacích a jaký mají výkon. Hry si s VPU P10 zatím sice nezahrajeme, ale zatím si můžeme prohlédnout výsledky testů v aplikacích a benchmarcích pro profesionální grafické aplikace. V grafech máte porovnání jednotlivých verzí Wildcat VP. Nejdříve se podívejme na Viewperf 7.0:


Obr. 12 - Výsledky testů ve Viewperf 7.0

V testu 3ds a pro/e nejsou rozdíly ve výkonu příliš markantní, nejlevnější verze není o tolik horší než nejvýkonnější. V testu ugs už vidíme větší rozdíl mezi VP970 a VP870. Jedním z důvodů tohoto malého rozdílu by mohly být špatně optimalizované ovladače, jež jsou zatím ve fázi vývoje.

Velice zajímavé je porovnání karet Wildcat VP s nVidia Quadro4 a ATi FIRE GL 8800, také v benchmarku Viewperf 7.0:








Obr. 13 - 15 - Srovnání Wildcat VP s konkurencí

Opět s odvoláním na trochu problematické ovladače lze říci, že Wildcat VP není vždy lepší. Na druhou stranu jsou rozdíly opět velice malé a přestože např. u testu pro/E Wildcat VP ztrácí, nemusí to znamenat prohru čipu P10. Jedním problémem je totiž certifikace ovladačů. Protože jsou ale odborníci na profesionální grafiku (rozuměj 3DLabs), tak se trh brzy přizpůsobí a karty budou pracovat stabilně s jakýmkoliv softwarem.

Přestože aplikační testy neodpovídají všem popisům a specifikacím, které byly uvedeny v článku, není proč zoufat. Až se optimalizují ovladače, tak by se měl projevit výkon 200Gflop, 1,2 TeraOp, 60 milionů polygonů za sekundu a 1 Gpixel za sekundu. Těšme se tedy, až se grafické karty Wildcat VP vybavené vizuální jednotkou s více než 200 SIMD programovatelnými procesory objeví na trhu a později vstoupí do konzumní části trhu.


Závěr



3DLabs možná udělali dobře, že souhlasili se svým prodejem. Společnost Creative Labs pomůže 3DLabs ve vstupu do konzumní části trhu, které vyžaduje mnoho prostředků, a tak se 3DLabs "konečně" odpoutají od své pověsti výrobce profesionálních grafických karet. VPU P10 je vybaven plně programovatelnou pipeline. Už samy specifikace jsou ohromující - 76M tranzistorů, 256-bitová paměť a maximální šířkou pásma 20GB/s, přes 200 SIMD skalárových procesorů, 60M polygonů/sek atd. Všech 272 SIMD procesorů je plně programovatelných včetně vertex a pixel shaderu. Velkou devizou tohoto VPU je také použití virtuální paměti, dosud nevídané. Zdá se, že se tento visuální procesor stane ideální volbou pro operační systém další generace, Longhorn.

Druhou věcí je, že P10 nebude kompatibilní s nadcházející verzí DirectX9. Jeho pixel shader totiž není plně programovatelný a podle zástupců společnosti nebude, dokud nepřijde 0,13- nebo 0,10-mikronová výrobní technologie. Jistá je ale podpora Vertex Shaderu 2.0 a OpenGL 2.0. Dalším zajímavým aspektem by mohla být kompatibilita s vysokoúrovňovým 3D grafickým jazykem Cg od nVidie, protože je možné, že se stane standardem pro grafické čipy všech společností. Uvidíme, zda-li se 3DLabs přizpůsobí.

Doporučujeme náš velký přehled desktopových grafických čipů.