Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
14.1.2010, Petr Štefek, technologie
Dnes se podíváme na technologie a společnosti, které neuspěly v konkurenčním prostředí uplynulého desetiletí s staly se námětem na dnenšní článek. Pokud vašeho favorita na neúspěšnou technologii ve článku nenajdete nezoufejte, další díly budou následovat.
Davestr | 3.2.201016:21
Nesouhlasím s tím, že by PDA přístroje měly zmizet. Spousta specializovaných zařízení je na nich založena ­(průmyslové PDA Psion Teklogic, platební terminály Ingenico...­). Stačí když k vám domů přijede něco PPLkem, nebo přijde chlápek odečítat elektroměr, jedete vlakem a máte místo papírové jízdenky kartu...
Ale jinak to beru ­- běžný ­"konzumní­" uživatel má dnes v kapse iPhone.
Odpovědět0  0
Tomcat2 (645) | 20.1.201020:06
nedavno jsem narazil na tento docela podrobny clanek o historii 3Dfx, docela dobre pocteni:­) http:­/­/www.3dfx.cz­/history1.htm
Odpovědět0  0
czhunter (62) | 17.1.201016:58
Dovolím si vyjádřit svoji myšlenku, že chlapci z Ageiy nic ­"nezpackali­" ani ­"nepodcenili­", jim se naopak povedlo přesně to, co potřebovali.
Přiznejme si to, Ageia nikdy žádný HW vyrábět nechtěla, to je úkol pracný, nevděčný, náročný na čas, finance, odborníky, výrobní kapacity, logistiku a další. Vyrábět sw, prodat ho a kasírovat za licenci ­(jednorázově nebo z každého kusu­) je mnohem pohodlnější a lákavější. Ageia nakonec ten HW vyrobit musela, protože nikdo jiný to neduělal, ale už od začátku bylo jejich zjevným cílem celou technologii někomu prodat a to se jim povedlo, za což si zaslouží poltesk.
Odpovědět0  0
Petr Štefek (1098) | 17.1.201020:26
A proto byla Ageia ve ztrátě a investoři byli nerudní:­) ... strategie firmy, která chce rychle navýšit svou tržní hodnotu a ­"prodat se­" se vypadá úplně jinak. Takže přiznávat si vůbec nic nemusíme .. to co jste shrnul jako náročné, to je prostě podnikání. Ani kdyby se sosutředili na software, tak by jim to nevyšlo ... produkt PhysX ani ziskový ani pro Nvidii ­(investice byla dělána pouze jako přidaná hodnota k existujícímu hardware­). Ageia víceméně sázela na podobnou kartu jako 3Dfx.
Odpovědět0  0
FrantaK | 16.1.201020:09
Nevím o tom, že by HD­-DVD byla technologie minulého desetiletí. To bylo DVD. HD­-DVD přišlo až v tomto desetiletí ­(2001 ­- 2010­). Určitě, ale nepřežije do příštího desetiletí.
Odpovědět0  0
Petr Štefek (1098) | 16.1.201022:11
Jenže teď už začalo nové desetiletí pane:­) ... nevím, kde jste vzal své počítaní, ale nové tisíciletí by tedy začínalo také až 2001. HD­-DVD je mrtvé už ....
Odpovědět0  0
czhunter (62) | 17.1.201017:03
Nové tisíciletí ale začalo 1.1.2001.
Protože letopočet začal rokem 1, ne 0. Druhé desetiletí 21. století začne 1.1.2011.
Odpovědět0  0
Stepan Toth | 22.1.20109:32
To je prave to. Jenze rok NULA, zacina v NULANULANULA....jedna tisicin sekundy a ne v JEDNANULANULA.. roku...
Je to totiz 1. rok
Celkove je to chyba pocitani a kalendaru. Nemel by ted byt rok 2010, ale 2010. ... ta tecka by tam mela proste byt a bylo by to jednou provzdy jasny :­-)
Odpovědět0  0
johny__g (5) | 14.1.201018:23
Hned na první stránce, odstavec pod obrázkem paměti. ­"Situace byla katastrofální, neboť AMD mělo na trhu výkonný procesor Athlon a Sempron...­" má tam být ­"Athlon a Duron­". Semprony přišli až později, v době kdy se celá platforma chystala do důchodu.
Odpovědět0  0
Petr Štefek (1098) | 14.1.201021:26
Jasně máte pravdu, člověk je z těch všech názvů už jelen:)
Odpovědět0  0
Arcichalid (2) | 14.1.201017:16
Ty jo dobre jsem si pocetl .­) Je hezke zavzpominat na dobu kdy jsem nadaval na RDRAM ze josu drahe a koupil radsi AMD nez P4 ktery topilo a celkove to bylo drahe reseni :­)
Nebo kdyz jsem resil koupi Voodoo 2 a zrovna prisla RIVA TNT 32MB ultra :­) ­(nakonec jsem koupil rivu tusim kvuli podpore 32bit hloubky barev­) :­)­)
Pak vzpominam na GeForce 256 64Mb ­(tusim ze me stala tehdy asi 11k­) Hry jako Forsaken a Incoming ­(ma uzasny soundtrack doporucuji­)Jsem dostal tusim zrovna k teto karte a mam je doma do dnes :­)
PDA ­(E­-ten M700­)jeste vlastnim ...ale souhlasim s tim ze dnes je to prezitek ale drive to byla dobra hracka. Vzpominam na HP IPAQ rx3750 na kterem fungovalo vse neuveritelne,filmy i 3d hry a melo jeden z prvnich fotaku jako pda ­(1,3Mpix­) zadny AF fotky nejhorsi jake jsem snad kdy videl :­) a 3,5 jack na sluchatka ale tehdy nepredstavitelna hracka :­) co jsem se na tom nahral C+C ci quaka v autobuse do skoly :­)­)

Tesim se na dalsi dil :­)
Enjoy
Odpovědět0  0
Arcichalid (2) | 14.1.201019:02
Quake :­) pro rejpaly :­)
Jeste mi tak napada klidne bych do ­"mrtvol­" zaradil i VR herni ­( virtual reality­) myslim tim helmy, obleky atd. sam jsem mel jednu z prvnich helem na VR uz si nepamatuji jmeno ale rozliseni 320x200 na oko, vaha kolem 1,2Kg a dalsi krabice vetsi nez pc k obsluze toho vseho :­)­) ale stejne me to tehdy tak uchvatilo a zaslepilo ze jsem byl prekvapen. Descent 1 byl asi nejlepsi ... :­)3D pocit a pohyb uzasny ...nicmene tezke a vse absolutne neergonomicky vyreseno po hodine hrani neuveritelne bolesti krku atd. Zajimave ze kdyz nad tim tak premyslim to je to co mi na tom vadilo nejvice... ani oci z toho nijak extra neboleli coz mi ted z odstupem prijde zajimave .­)

Pak jsem se VR zbavil a vratil se do realu ...nepodarilo se mi sehnat rukavici ani dalsi prislusenstvi... dostupnost tehdy absolutne nulova...o cene nemluvim :­) podpora nula :­)

A pak po letech se mi prece jen zastesklo po pom pocitu virtuality...sledoval jsem deni v prubehu ale nic me neuchvatilo tak aby me to presvecilo k tomu znovu do toho investovat... az prichod VUZIX iWear VR920 Head Mounted Display ... ktery jsem tedy zakoupil a podarilo se sehnat na e­-bay i dva pary usb rukavic ­(tusim za 40 dolcu za jednu coz me prekvapilo­) nicmene po zapojeni vseho a loadnuti se do VR jsem byl zklaman ... ergonomie byla o mnoho lepsi nez drive,lehci i se sluchatky a mikrakem zadny bedny jen USB kabel a vga a zvuk. instalace snazsi nez drive ale stale dost slozita pro spoustu lidi.3D obraz se mi nelibil ­(takove rozpite a necitelne. Jako koukat na rozliseni 1920x1200 na 17­" monirotu a stat od toho metr a pul, je jasne ze kdyz mi pak nekdo pise na wowku zpravu nemam sanci ji precist...stejny problem jakekoli male predmety mala pismena v menu atd. atd. Dalsi problem nejsem desetiprstej psac takze pokazde kdyz komunikuju sundat helmu a psat vlastne i cist pac to bylo necitelny ... sux :­)dalsi problem ... proc doprcic kdyz mam 2 VR rukavice nemuzu pouzivat nejakou ­"virtualni­" klavesnici....protoze nic takoveho neni ... pokud je nefunguje to ve hre ..atd.atd. Co se tyce rozchazeni her na VR o tom by se dalo psat moc :­) ovladace a vseobecna neochota v veci fungovat spolu ­"normalne­" je v tomhle segmentu dovedena k dokonalosti :­)ovladace nejsou pokud ano nemakaji vam na vasem OS nebo jou stare...aktualizace ci novinky jak sw tak hw se pocitaji na mesice az roky ...takze pokud vam neco nejede:­) mate problem a zacina laborovani hrozneho kalibru :­)­) a treba zde si vzpominam na silene bolesti oci jinak ergonomie dobra spis perfektni.Co se herniho prozitku tyce ten me jiz nezasahl jako drive. ­"ten­" pocit byl pryc :­) nevim proc ..asi tim ze to pro me nebylo tak nove a celkove mi to tolik neohromilo. Dalsi herni zkusenosti bych shrnul jednoduse ... nepouzitelne ...asi krom leteckych simulatoru ­(ty bohuzel zase nejsou kompatibilni se mnou... to mate porad neco.­)fps hry dobry pocit ale podpora je taktez nedobra ­(napriklad to ze se v CSS nedalo nastavit to abych ovladal zamerovac mysi a jen se rozhlizel me tehdy jako cskare zklamalo­) Wowko zase nemelo plne rozhlizeni jen doleva a doprava atd. v podstate kazda hra mela nejakou tu drobnost ktera branila tomu prijemnemu hrani. Jak jsem psal vyse mys a klavesnice vas z toho virtualniho prozitku taky odtrhava a je to rusive. Proste celkove tenhle prozitek nebyl nic moc spis nic nez moc :­)...zase jsem to po letech zkusil a jsem vic zklaman nez predtim, nejvice asi tim ze se v tomto smeru neudal zadny vyraznejsi pokrok­(nemluvim o profi technice za statisice mluvim o vecech pro normalni lidi­/hrace­/nadsence­). Takze uvidim zase za par let to zkusim a doufam ze to bude lepsi ... ikdyz myslim ze virtualita pujde jinudy.Takze tohle bych taky hodil do mrtvol a dinosauru :­)herniho prumyslu protoze helmu,par rukavic, vestu z tlakovou odezvou to cele bezdratove a umistene v 3m kouli abych se mohl volne pohybovat v behu atd. asi doma nikdy mit nebudu ... bohuzel :­( neco jako tohle:­) ­( http:­/­/www.metacafe.com­/watch­/3060951­/motherboard_the_virtusphere­/ ­) Budto to nebude cenove dostupne nebo to nebude podporovano hernim prumyslem ­(normalni clovek si to neobslouzi­) a nebo coz je pravdepodobne se toho nedoziju :­)­)

Mezi tim se zabavim dalsi hrackou :­) ted mam doma OCZ NIA coz mi ted prinasi vice zabavy nez vr ikdyz bych to nikdy nerekl :­) je hezke dat si kavu posadit se do sedacky pustit si muziku a jen tak nehybne sedet a ovladat hru mozkem :­) Popravde kdyz me takhle prvne videl kamarad rekl mi ze uz jsem magor :­) ale ja proste tyhle veci mam rad :­)
Jeden dobry poznatek :­) tohle je taky relax jen do urcite doby ... tak 30min. Zkousel jsem i nekolik hodin a velice me prekvapilo jak je mozkova cinnost energeticky narocna :­) Doslova jsem se po asi 6h odplazil od kompu a spal jako drevo :­)


Hah jsem se nejak rozepsal ...nebudu to cist chyby omluvte ...preruseni v textu taky ..telefonaty me odvadely od tematu :­) a uzijte si vecer ja jdu ven :­)

Enjoy!

Odpovědět0  0
Pavel Bortel | 14.1.201016:11
jj presne vzpominky na tehdejsi 3dFX Voodo2 sou zajimave, na hru Forsaken snad nikdy nezapomenu, kdysi jsem to mnel v pc a jsem si neuvedomoval ze mi tam sidli kus poradne historie :­-)
Odpovědět0  0
r34ktor (14) | 14.1.201014:12
Když už se ­"inspirujete­" jinde, bylo by přinejmenším slušné dát odkaz na zdroj: http:­/­/www.xbitlabs.com­/articles­/other­/display­/not­-survived­-2009.html
Odpovědět0  0
Petr Štefek (1098) | 14.1.201014:25
ano, zdroju je vice ... zapomel jsem na ne ... musim podekovat jednoznacne i Jirkovi Souckovi a jeho 3dfx.cz
Odpovědět0  0
Pizko (4) | 14.1.201011:36
V casti o 3dfx mi este chybalo to podstatne. Ze nvidia odkupila 3dfx aj s pracovnikmi a potom vyvoj rampage pretransformovala na GeForce FX...
Odpovědět0  0
Petr Štefek (1098) | 14.1.201011:38
Tam se jedná o 2D jádro, což úplně nepovažuju za nutné zmiňovat, ale máte pravdu.
Odpovědět0  0
jir789 | 14.1.201011:04
hezké, mimochodem kam zmizel Přehled dění v oblasti hardware ? To byly takový hezký měsíční přehledné články, které se na jiných webech nevyskytovaly.
Odpovědět0  0
Karel Polívka (1098) | 14.1.201011:30
Vzhledem k tomu, že přehledy dění měly dlouhodobě velmi nízkou čtenost, v nich už nebudeme pokračovat.
Odpovědět0  0
zdenek.vales (4) | 14.1.20108:58
Taky mi ukápla slza při vzpomínání na Voodoo3. Líbí se mi, že kromě článků o novinkách se sem tam objeví i něco takového. Ke svému zděšení zjišťuji, že ty zpětné přehledy a články o tom, co BYLO, čtu s větším zaujetím než ty o novinkách. :­-)
Odpovědět0  0
fik_25 (2) | 14.1.20107:57
Moc pěkně napsané. Článek mě donutil zavzpomínat si. Hlavně na 3Dfx a jeho voodoo. :­-)
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.