Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Technologie: nVidia GeForce 7800 GTX

22.6.2005, Zdeněk Kabát, článek
Technologie: nVidia GeForce 7800 GTX
Další evoluce v grafickém je světě je na pořadu dne. Nová rodina GeForce 7 je uvedena představením hi-endového čipu GeForce 7800GTX, který kromě masivního paralelismu vyniká i pokročilou architekturou.

Specifikace GeForce 7800 GTX



Dříve mi vždy zůstával nad novými specifikacemi GPU rozum stát, ale v posledních letech se již nejedná ani v grafickém trhu o žádné revoluce. Přeci jen vybudovat novou architekturu stojí miliony dolarů, takže když máte k dispozici starší, komplexní, tak sice nepřijdete s ničím extra, ale máte možnost optimalizovat již dobře fungující čip. Toho se držela i nVidia, ovšem změny v pipeline se samozřejmě také konají.


GeForce 7800GTX v celé své kráse

Zajímavou věcí je změna názvosloví. Mnozí po zaslechnutí tajemného označení G70 tušili, že by se mohlo jednat o zbrusu nový čip, jehož architektura ještě výrazně předčí stávající rodinu NV40. Ovšem není všechno zlato, co se třpytí. Naopak GeForce 7 je logickým pokračování používané obchodní značky a znamená mimo jiné sedmou generaci grafických karet nVidia.

Zde jsou specifikace novinky:

Ikona Odkaz na databázi
ATi Radeon X800XL
ATi Radeon X850XT PE
nVidia GeForce 7800 GTX
nVidia GeForce 6800 Ultra
Grafické jádro
R430
R480
G70
NV40
Výrobní proces
110nm
130nm
110nm
130nm
Počet tranzistorů
160 milionů
160 milionů
302 milionů
222 milionů
Frekvence jádra
400MHz
540MHz
430MHz
400MHz
Frekvence paměti
500MHz (1GHz DDR)
590MHz (1,18GHz DDR)
600MHz (1,2GHz DDR)
550MHz (1,1GHz DDR)
Velikost paměti
256MB/512MB
256MB
256MB
256MB/512MB
Paměťová sběrnice
256-bit GDDR3
256-bit GDDR3
256-bit GDDR3
256-bit GDDR3
Propustnost pamětí
32,0 GB/s
37,8 GB/s
38,4 GB/s
35,2 GB/s
Pixel fillrate
6,4 Gpixel/s
8,6 Gpixel/s
6,9 Gpixel/s
6,4 Gpixel/s
Texel fillrate
6,4 Gpixel/s
8,6 Gpixel/s
10,3 Gpixel/s
6,4 Gpixel/s
Pixel pipeline
16x1
16x1
24x1
16x1/32x0*
Textur za průběh
16
16
16
16
Vertex shadery
6
6
8
6
Podpora DirectX
9.0b SM2
9.0c SM3
9.0c SM3
Způsob FSAA
2x/4x/6x sparse sample AA, Temporal AA
2x/4x RGMS, 8x (4xRGMS+2xSS)
2x/4x RGMS, 8x (4xRGMS+2xSS)
Úspora šířky pásma
HyperZ HD
LMA III
LMA III
Barevná komprese
6:1
?
?
Z-komprese
8:1 (až 48:1 při 6xFSAA)
?
?
Optimalizace obrazu
SmoothVision HD
IntelliSample 4.0
IntelliSample 3.0
Možnost Multi-GPU
CrossFire
SLI
SLI
Rozhraní
AGP/PCIe x16
AGP/PCIe x16
PCIe x16
AGP/PCIe x16

* - možnost zapsat 32 pixelů za takt je daná duální ROP jednotkou - v případě absence barevné hodnoty se použije C ROP jednotka, která se za normálních okolností stará o Z-hodnotu i barvu, jen na zapsání pixelu do Z-bufferu nebo stencil bufferu. Protože Z ROP zapíše další pixel, je to u 16 jednotek celkem 32.

nVidia samozřejmě zveřejňuje ještě dlouhý seznam vlastností čipu a použitých technologií, kde se můžete ve stručnosti dozvědět základní fakta. Ovšem vzhledem k tomu, že ho lze najít na stránkách nVidie, mi přišlo zbytečné ho přepisovat. Všechny důležité informace jsou v článku rozebrány.

Čtyři základní body, na kterých staví architektura GeForce 7 jsou:
  • Nový optimalizovaný engine pro Shader Model 3.0
  • High Dynamic Range (HDR) osvětlení
  • Transparentní antialiasing
  • Technologie SLI pro Multi-GPU zapojení

Klíčových technologií, které se vytahují svými marketingovými názvy, je několik. nVidia používá pro architekturu nové rodiny název CineFX 4.0 a navazuje tak na své grafické čipy počínaje GeForce FX. CineFX zahrnuje veškeré operace se shadery (podpora Shader Modelu 3.0) a s texturami. Oproti GeForce 6 má mít nový GPU až dvakrát vyšší výkon, nVidia udává dokonce neuvěřitelných 200 GFLOPs (miliard operací v plovoucí desetinné čárce).

Dalším bodem architektury GeForce 7800 GTX je IntelliSample 4.0. Ten zajišťuje správu antialiasingu a anizotropního filtrování. GeForce 7 podporuje klasické metody vyhlazování z předchozích grafických čipů (2x/4x Rotated Grid MultiSampling, 8x RGMS + RGSS), ale navíc přidává i metodu transparentního MultiSamplingu (viz dále). Anti-aliasing zvládá i hardwarovou gamma korekci. Anizotropní filtrování zůstává na maximální hodnotě 16x 128-Tap. Podporovány jsou také komprese barev, Z-Bufferu, textur a normálových map.


Ilustrační screenshot z Unreal Engine 3

GeForce 7 dále obsahuje optimalizovanou technologii UltraShadow II, která má za úkol optimalizaci stínů. Programátor si tak může vybrat "hloubku scény" (okrajové Z-souřadnice), ve které budou stíny vykreslovány. Toto je velmi intenzivně využito např. v Doomu 3, kde je stínování velmi důležité.

Nechybí ani podpora technologie PureVideo. Jedná se o speciální engine pro hardwarovou akceleraci multimedií, a to konkrétně MPEG-2 a WMV9 (High Definition WMV). Dále umí PureVideo provádět různé post-processing efekty jako je de-interlacing, inverse 2:2 a 3:2 pull-down apod., nechybí ani nativní podpora HDTV výstupu.

SLI - souhra dvou GeForce 7800 GTX



Samozřejmě i u nových GeForce 7 naváže nVidia na svou technologii SLI (Scalable Interface Link), která jí přinesla již mnoho úspěchů. Díky speciálnímu konektoru na "hřbetě" karty je možné uvnitř systému s dvěma PCIe sloty propojit dvě stejné grafické karty GeForce 7800 GTX a dosáhnout tak vyššího renderovacího výkonu. Obě karty se ve vykreslování buď střídají, nebo je scéna dynamicky rozdělována na dvě části, které jsou následně podle náročnosti přiděleny oběma kartám.


Dvojice GeForce 6800GT v SLI

SLI má výhodu, že v některých hrách výrazně zvyšuje výkon (pro nVidii je klíčový hlavně 3DMark :-), což ji řadilo se dvěma GeForce 6800 Ultra k suverénně nejvýkonnějšímu řešení na trhu. Nevýhoda je ale v tom, že některé hry nejsou podporovány a nárůst výkonu je pak nulový. Navíc jsou kvůli SLI omezeny jisté efekty, jako je např. bloom ("rozpíjení" silně osvětlené oblasti) nebo blur ("rozmazání" zapříčiněné rychlým pohybem).
Doporučujeme náš velký přehled desktopových grafických čipů.