Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Tegra 3 alias KAL-EL: Superman mezi SoC?

1.3.2011, Petr Štefek, technologie
Tegra 3 alias KAL-EL: Superman mezi SoC?
Nvidia dělá velký rozruch se svou připravovanou platformou KAL-EL alias Tegra 3, která se honosí 4 jádry a výkonem násobně vyšším než současná Tegra 2, která se na trhu stačila jen zabydlet a už se mluví o jejím nástupci.
Nvidia svůj SoC (System on Chip) svázala s operačním systémem Android pro mobilní zařízení. Na výběr moc neměla, neboť Windows 7 jsou licencovaným softwarem Microsoftu a iOS Apple nepustí nikde jinde než do Apple (bez svého software jsou produkty této společnosti spíše předraženými kousky hardware – tedy alespoň u nás). Zůstala tedy jako jediná a nikoli nejhorší volba Android, který se vyvíjí opravdu bleskovým tempem a jeho připravovaná verze 3.0 bude pravděpodobně ideální volbou pro různé tablety nebo mobilní telefony. V současné době nejnovější Android 2.3 Gingerbread je spíše koncipován tak, aby vyhověl telefonům než tabletům.

Výhodou platformy Tegra 2 má být především možnost zobrazování na externích zařízeních, kde využijeme akceleraci VC-1/H.264 a také kodér do HD rozlišení, na jehož praktickým využitím poněkud tápu, zvlášť pokud uvážíme, že zatím není v možnostech mobilních zařízení pořizovat dostatečně kvalitní záznamy videa. Ale budiž za pár let zde třeba budeme mít dost kvalitní optiky i u mobilních zařízení. Prozatím je tato možnost spíše hračkou a bude nás zajímat především kvalita přehrávání HD videa na větších zobrazovačích. Nedělejme si ale iluze o kvalitě, protože není Full HD přehrávání jako Full HD přehrávání a podobně malé mobilní zařízení nikdy nebudou disponovat tak prokresleným s stabilním obrazem jako samostatné přehrávače.





Tegra 2 využívá architektury procesorů ARM (Advanced RISC Machine), které nejsou ničím jiným než procesory s architekturou RISC. Tegra 2 pro nejvýkonnější mobilní zařízení využívá dvojice procesorů ARM Cortex A9. Tegra 2 tedy jako dvoujádrový systém disponuje párem procesorů ARM Cortex A9 na frekvenci 1 GHz. Zajímavostí je, že v případě obou jader je možné dynamicky řídit jejich frekvenci v závislosti na potřebě výkonu, což přijde k duhu zejména spotřebě zařízení. Spotřeba zařízení na SoC Tegra 2 je podle testů na velmi podobné úrovni jako u současným smartphonů s jednojádrovými procesory.

Trh s mobilními zařízeními potažmo SoC se bude ubírat cestou velmi podobnou, jako tomu bylo u desktopových počítačů. Předpoklady hlásají, že v následujícím desetiletí dojde k přerodu desktopových počítačů běžného typu v malá mobilní zařízení typu PDA, tabletu nebo SmartPhone. Ten jednoduše po příchodu do práce zastrčíte do speciální dokovací stanice s připojenou klávesnicí, myší a monitorem. Pak si již můžete spustit kancelářský balík a hurá do práce. Pro kancelářskou práci nebo doma pro přehrávání filmů a streamovaného videa mohou být již brzy taková zařízení velmi použitelná. Nikdo ovšem zásadním způsobem nevysvětlil, jak efektivně pracovat a přijímat hovory s jediným zařízením (bluetooth hands free?).





Podobná zařízení jsou již na trhu a Motorola již ohlásila konkrétní model po označením ATRIX 4G s dokovací stanicí. Telefon je vybaven SoC Tegra 2 a 1GB operační paměti s kapacitou uložiště až 48 GB. Vše umocňuje 4“ displej s rozlišením 960x540, HDMI výstup a možnosti přehrávání Full HD videa. Podobné multifunkční PDA se budeme snažit dostat na test, abychom si na vlastní kůži vyzkoušeli praktičnost a použitelnost v klasickém pracovním provozu.

Je zřejmé, že stálá nutnost zvyšování výkonu v oblasti mobilních zařízení budou mít stejně jako u desktopů a notebooků na svědomí především hry a také přehrávání záznamů s vysokým bitrate, který často kromě jiného vyžaduje i jakýsi základní postprocessing, aby byl „koukatelný“. Hry patří mezi aplikace, které vyžadují neustálé zvyšování výkonu bez ohledu na to, na jakém zařízení běží. Pro Nvidii a její Tegru 2 bude stěžejní, jak se k celé věci postaví hlavní výrobci mobilní zařízení, kam řadíme LG, Toshibu, Samsung nebo Motorolu či HTC. Někteří z těchto jmenovaných výrobců již s Nvidií naplno spolupracují.