Tesla brzy rozšíří nabídku, jaké budou její tahače?
17.4.2017, Jan Vítek, aktualita
Společnost Tesla chce už v září představit nový produkt, což nebude žádný drobeček. Půjde o tahač, který budou později následovat další nové produkty, a to včetně příspěvku mezi američany velice oblíbené velké pickupy.
Představení nového tahače Tesla ohlásil sám Elon Musk, který na sebe takovéto povinnosti bere velice rád a slíbil, že se elektrovozy tímto dostanou na novou úroveň. To bezpochyby musí, pokud chtějí v konkurenci uspět a my můžeme být zvědaví především na to, jaký výkon a dojezd tahačům Tesla dodá uložená elektrická energie. Už z minulého roku také díky zveřejněnému "Master Plan" víme, že se Tesla chystá nabídnout i klasický americký pickup a vedle něj také připravuje nový roadster, čímž se vrátí ke svým kořenům. Všechny tyto novinky mají využít čistě elektrickou energii, takže nepůjde o žádné hybridy.
ilustrační obrázek
Co se týče pickupů, ty chce Tesla představit do 18 měsíců až dvou let a dříve či později přijde také roadster v podobě kabrioletu, což byl i první elektromobil této firmy z let 2008 až 2012. Otázka je, jestli se Tesla nechystá také vstoupit na trh s crossovery či SUV, které jsou v dnešní době velice oblíbené a takové Honda CR-V či Toyota RAV4 se ve Spojených státech prodávají velice dobře.
Tesla Semi truck unveil set for September. Team has done an amazing job. Seriously next level.
— Elon Musk (@elonmusk) 13. dubna 2017
Nicméně vraťme se k tahačům. Ty obvykle vyžadují veliký výkon motoru a také dlouhý dojezd, což není kombinace, která by elektrovozům s bateriemi zrovna seděla. Po amerických silnicích jedí i soupravy s hmotností přes 36 tun, z nichž polovinu činí náklad. Ovšem v elektřinu pohánějící tahače mají důvěru i jiné firmy, jako Nikola, Via, BYD či Bollinger Motors.
Tesla bude mít konkurenci i v Nicola One
Nikdo ale neříká, že Tesla chce vytvořit model, který bude konkurovat velkým tahačům jako Mack Titan, které brázdí i Austrálii jako tzv. roadtrain. Může se zaměřit na tahače jezdící kratší vzdálenosti mezi blízkými městy nebo mezi přístavem a skladištěm. To by bylo dosažitelné s využitím prostých Li-ion baterií s kapacitou cca 600 kWh (dnes má Tesla v automobilech baterie s kapacitou do 100 kWh). Taková kapacita by měla nabídnout dojezd mezi 300 až 500 kilometry. Je také zřejmé, že tyto baterie budou něco vážit, ovšem na druhou stranu se nebude muset vozit palivo. Toho tahače obvykle vezou dost pro dojezd 500 až 1000 mil a jeden galon spotřebují na 5 až 7 mil. V průměru to tak dle těchto údajů je kolem 500 litrů paliva, jehož hmotnost se ušetří, což je ale jen přibližná hmotnost baterie v Tesla S, která má kapacitu 85 kWh. Ale to je dobře známá věc, že benzin či nafta je při poměru hmotnost/výkon stále daleko vhodnější než baterie.
Přesto i pro tahače jezdící dlouhé trasy by mohly být baterie vhodné, a to za předpokladu, že by byla dostupná síť výkonných nabíjecích stanic, kde by tahače mohly přes noc či při povinných přestávkách čerpat energii. Nicméně tyto stanice by potřebovaly opravdu dobré zásobení energií.
A pak je tu ještě jedna věc, a sice možnost vytvořit autonomní tahače, které by už s dnešními technologiemi Tesly mohly vzít na sebe řízení po většinu času přepravy. Řidič pochopitelně zatím stále bude potřeba, ale systém mu může velice usnadnit práci tím, že na dálnicích se bude sám držet v pruhu a hlídat si odstup. Autopilot Tesly je už dnes celkem vyspělý, zvláště po své modernizaci z minulého roku, a není důvod se domnívat, že by neměl být součástí tahačů, které budou samy o sobě mnohem dražší než automobily a autopilot v nich bude i mnohem užitečnější.
Zdroj: Extremetech