Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
29.2.2024, Milan Šurkala, aktualita
Elektromobilita chce pro bezproblémové fungování chytřejší energetické řízení než doposud. Tesla nyní řeší domácí nabíjení s Powerwallem a solárními panely pomocí možnosti nabíjet primárně z přebytků solárů.
haunter (212) | 2.3.202421:37
Wtf? Vždyť tohle normální měniče a WB dávno mají... třeba Solax... a pro všechny EV :­-D
Odpovědět0  0
Jirka-77 (1145) | 1.3.202412:44
To je dobrá funkce, ale ještě tam chybí možnost aby barák mohl brát spotřebu z autobaterie místo ze sítě když by to v nějakých případech dávalo smysl, aspoň při poruše sítě, což ve městech je málo, ale na vesnicích dost. Ve městě při odstávce části města ČEZ připojí jako náhradní zdroj auto s generátorem, na vesnici to neudělá ani když jde o víc plánovaných odstávek za sebou trvající většinu dne. Ve městě je asi víc firem který by si mohli stěžovat.
Odpovědět0  0
jiri777 (82) | 1.3.202416:35
A jak si takové posílání elektřiny z baterky do sítě předstvavujete? Tesla ani wallbox nic takového neumí.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4981) | 1.3.202416:51
Tesla už to umět bude. Alespoň Cybertruck už by to měl zvládat, takže je možné, že další vozy budou následovat.
Odpovědět0  0
jiri777 (82) | 2.3.202412:11
Možná, ale ještě potřebujete wallbox. Současné wallboxy to neumí, aby bylo možné posílat elektřinu do sítě, tak musíte mít měnič jako je u fotovoltaiky a ten stojí 50 tisíc Kč.
Odpovědět0  0
maraou (482) | 2.3.202420:50
A co ten co jee jiz v aute? 200kW 3f 400V?
Odpovědět0  0
Jirka-77 (1145) | 2.3.202412:51
Že to neumí je podobná informace jako jsem psal já, že ta funkce chybí, tak teď už tady čteme že to umět budou. Jinak mě by dávala smysl i možnost využít auto jako zdroj při odpojené síti, kde bych při delší odstávce ČEZu síť vypnul a auto zapnul aby se náhodou nespojili, nebo využití auta jako zdroje pro chatku bez sítě, kde by byla elektroinstalace, ale přípojka ze sítě ne.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4981) | 3.3.20248:27
Tyhle funkce V2G ­(Vehicle­-to­-Grid­), V2L ­(Vehicle­-to­-Load­), V2H ­(Vehicle­-to­-Home­) dnes umí už spousta elektromobilů. Pokud je elektroinstalace chaty uzpůsobena tak, že je tam možné připojit klasickou spalovací elektrocentrálu, tak by mělo být možné místo elektrocentrály tam napojit elektromobil. Jednotlivá elektrická zařízení napíchnete na elektromobily už docela běžně. Tesla je v tomto spíše pozadu ­(Musk v minulosti říkal, že je to blbost, ale musel reagovat na to, že to všichni ostatní zavádí­) a např. Cybertruck takto zvládne až 11,5 kW. Ford F­-150 Lightning dokáže napájet dům s 9,6 kW.
Odpovědět0  0
Jirka-77 (1145) | 3.3.202410:34
Tak to je super. Nevěděl jsem jaký má elektromobil možnosti výstupu proudu, většinou se všude píše jen o nabíjení.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4981) | 3.3.202410:52
Tak ono některé to měly už dávno ­(Nissan Leaf uměl prodávat elektřinu do sítě snad už 6­-7 let zpátky­), některé to dostávají až teď ­(třeba Tesla­). V2L umí i Dacia Spring po faceliftu, který byl představen před pár dny ­(tam je trochu problém s tím, že to má dost malou baterku­).

Obecně tyhle funkce V2G, V2H, V2L začínají být častější a osobně si myslím, že do 2­-4 let to bude u EV standardem ­(myslím, že u nových generací EV to bude umět většina z nich­). Ne každé auto dnes nativně podporuje všechny, ale aspoň jednu z nich najdete např. u některých vozů MG, BYD, Hyundai­/Kia, některých Nissanů, Fordů, Volkswagenů nebo Mitsubishi.
Odpovědět1  0
Jardadoma (1547) | 29.2.202415:37
Nejsem odborník, ale jak hodně dělá bateriím dobře nabíjení a vybíjení? Není to nějak omezené, nesnižuje se tímhle jejich životnost?
Odpovědět1  0
Milan Šurkala (4981) | 29.2.202415:53
Každé baterii klesá nabíjením a vybíjením její kapacita. Jak to ale souvisí s tímto?
Odpovědět0  0
Jardadoma (1547) | 1.3.202413:03
Aha. Pochopil jsem to tak, jak píše jirka 77, že si barák bere i z baterky auta. Pokud je to to celé jen o tom, že se auto dobíjí ze solárů, tak mi nějak uniká smysl této vychytávky.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4981) | 1.3.202416:02
Ten smysl je přece vysvětlen v aktualitě. Auto se nenabíjí, když není přebytek ze solárů, tzn. pozdrží své nabíjení ­(nenabíjí se zbytečně ze sítě, tedy za takové nabíjení zbytečně neplatíte­) a počká si s nabíjením až na přebytek slunce s výjimkou toho, že by to bylo pod tím minimálním limitem. Jinak řečeno, nevybíjí Vám to Powerwall ani se to nenabíjí placeně ze sítě, pokud to není nezbytně nutné. Každopádně tam je několik možných konfigurací ­(kdy se co za jakých podmínek nabíjí­) dle přání uživatele.
Odpovědět0  0
Jardadoma (1547) | 1.3.202420:39
Ok. Já se v tom moc nevyznám. Mně i připadalo, že se elektřina ze solárů vykupuje za víc, než se kupuje elektřina ze sítě.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4981) | 1.3.202421:05
Ať už se vykupuje nebo ne a za kolik, zásadní problém je v tom, že situaci v ČR nemůžete aplikovat automaticky na jiné země.
Odpovědět0  0
maraou (482) | 2.3.202420:53
To je historie. U nove instalovanych FVE neni vykup elektriny dotovan uz davno.
Odpovědět0  0
vilcoo (91) | 3.3.20247:06
Na Slovensku to nikdy neplatilo na malé zdroje elektriny a vzhľadom k výške distribučných poplatkov to ani nedáva zmysel, vždy je najlepšie čo najviac z vyrobenej elektriny minút lokalne
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.