Tesla Full Self Driving má 160 tisíc betatesterů, letos vyjde pro všechny zájemce
4.10.2022, Milan Šurkala, aktualita
Tesla slibuje autonomní řízení Full Self Driving už dlouho, jenže pořád neopustilo stádium betaverze. Tu testuje už 160 tisíc uživatelů. Automobilka se na nedávném Tesla AI Day 2022 podělila o to, jak probíhá vývoj nového softwaru.
Myslíte si, že Tesla letos skutečně vydá finální verzi FSD?
V anketě šlo hlasovat od 4.10.2022 do 3.11.2022. Počet hlasujících: 18
Ano17 %
Ne83 %
Elon Musk je docela dost znám tím, že mu spousta termínů nevychází a (částečně) autonomní řízení Full Self Driving je toho velmi dobrým příkladem. To je slibováno už roky a poslední termín, který byl znovu zmíněn na Tesla AI Day 2022, je nadále ještě před koncem tohoto roku. To, že je konec roku za dveřmi a Tesla si stále stojí za termínem, by mohlo naznačovat, že se přechodu z omezeného betatestu do vypuštění betaverze mezi všechny zákazníky možná přece jen nakonec asi už dočkáme (otázkou je, zde opravdu letos). Automobilka zmiňuje, že technologie by měla být do několika týdnů "hotova", ale problémem je teď i legislativa. FSD totiž musí být v mnoha zemích schváleno, než se bude moci používat a být vypuštěno mezi veřejnost. Tím pochopitelně vývoj FSD neskončí, jen betaverze bude volně dostupná všem, kdo o ní projeví zájem.
Tesla při prezentaci zmínila, že zatímco v minulém roce bylo v programu betatestu jen 2000 uživatelů, letos v něm bylo 160 tisíc lidí. Za celou dobu bylo vydáno celkem 35 verzí softwaru. O trénování se stará systém se 14 tisíci GPU (4 tisíce pro automatické označování dat, 10 tisíc pro trénování), datová množina pro trénování čítá 4,8 milionů klipů a celkově mají 1,44 miliardy snímků. Celkově má ale Tesla k dispozici 30 PB video dat s celkem 160 miliardami snímků, ze kterých pak může při trénování čerpat. Při vývoji se využívá i simulátor, který využívá známý Unreal Engine.
Jednou z novinek nové verze, která by se měla brzy představit, je např. i více "lidské chování", jaké vidíte na obrázku, kdy si auto může upravit jízdní dráhu při odbočování. Místo toho, aby tvrdošíjně trvalo na původní trajektorii křižující se s přecházejícím člověkem, může zvolit jiný způsob, který neohrozí člověk nebo jiné auto. Připomeňme ještě, že cena FSD se v průběhu času zvyšovala a z původní částky 10 tisíc USD je dnes už 15 tisíc USD.
Zdroj: digitaltrends.com, theverge.com