Zvláště po půllitru vína.
Před zahájením jízdy si FSD musí dýchnout do balónku.
Odpovědět2 0
"...špatně vyhodnocují data ze senzorů (nebo jde o špatné senzory?) a vidí překážky tam, kde nejsou...."
To říkám pořád, že byla chyby sázet vše pouze na kamery a zbavovat se lidaru/radaru
Odpovědět0 1
Lidé maji jenom 2 kamery (oči), tak proč by to nešlo bez lidaru?
Odpovědět1 1
Protože člověk dokáže vyhodnocovat lépe než AI ????
Co až jedoucí Tesle v noci zase skočí do silnice nějaký černoch??
Bude se Elon vymlouvat na to že byla tma a kamara ho neviděla
....nebo byla oslepena policejními majáky??? Radar pozná kde je a není překážka i když bude kamera oslepena.
Teslou jsem nikdy nejel a ani nevím jak přesně to auto vlastně funguje, ale očividně špatně když si nedokáže poskládat 3D obraz, podle mě ta jejich AI nedokáže správně odvodit hloubku a mapuje sve okolí jen díky změnám prostředí vlivem svého pohybu, takže kdyby Tesla jela tunelem který by byl polepen platný s velkoformátového tisku, na kterém bude nějaká krajina, tak Tesla prostě nepozná že je to tunel,
A když bude mít na předku třeba 2 kamery, dokáží ty kamery ten obraz spojit do prostorového o obrazu??
Těžko.
Pořád to bude 2D a AI bude jen vyhodnocovat co vidi
Pak stačí aby od auta před vámi odlet najely bordel že silice, třeba listí a AI to vyhodnotí jako nepropustnou překážku protože vidí jen 2D
Zajímalo by mě jak by Tesla reagovala při jízdě v naprosto čistém prostředí, na nějakém umělém litém povrchu v nějakém tunelu, nebo mezi 2 hladkými stěnami
Na asfaltu může přeci jen pořád ještě vyhodnocovat že se hýbe když vidí strukturu povrchu.
Radar si s tím poradí protože ví že je xx cm od stěny, ale kamera která nepozná hloubku??
Toto kdysi krásné prezentovala Nvidia na nějaké GTC tuším v úvodním videu, jak pomáhá autům mapovat svět v milimetrovém rozlišení
Můj názor je že kamery v takových autech mají být pouze a výhradně ke čtení dopravních značek, vše ostatní by se mělo řídit 3D snímáním
Auta sice budou dražší o další HW ale pro změnu budou levnější o to že se nebude muset trénovat AI na tento styl řízení a dávat do aut tak výkonný HW pro AI
Odpovědět2 1
"Protože člověk dokáže vyhodnocovat lépe než AI ?" - To je problém nedokonalé AI.
"Byla tma a kamara ho neviděla" - Ani člověk nevidí ve tmě.
"A když bude mít na předku třeba 2 kamery, dokáží ty kamery ten obraz spojit do prostorového o obrazu?? " -
Ano je potřeba více než 2 kamery, alespoň 360° + pár dalších, ale určitě ne Lidar/Radar.
"Dávat do aut tak výkonný HW pro AI" - Není potřeba tak výkonný HW na řízení, pouze na učení AI modelu.
Všechno co si napsal, se dá vyřešít pomocí AI.
Hele kdyby si dal člověku VR brýle, připojil je k autu + ovládání atd. tak by tento člověk dokázal auto řídit na dálku.
Odpovědět1 1
hlavně se nejedná o AI ;)
člověk predikuje/domýšlí si i z naprostého minima informací a autopilot má problém s redudancí, >> člověk je sice "pomalejší", ale má ohromný paralelní výkon a hlavně "zkušenosti"...
- pohybovat jste se schopen i na základě "dat" z jednoho oka a nebo dokonce i poslepu...
Odpovědět2 1
Vacsina aut v ktorych som sedel vedela o svojom pohybe vdaka tomu, ze sa mu tocili kolesa, a tocenie kolies s urcitym obvodom za urcity cas sa prevadzalo na rychlost.
Odpovědět0 0
"podle mě ta jejich AI nedokáže správně odvodit hloubku a mapuje sve okolí jen díky změnám prostředí vlivem svého pohybu"
Tvorba 3D obrazu na bázi dvou (a více) obrazů funguje na bázi korespondence 2 bodů. Zjednodušeně, podíváte se, na jaké pozici je pixel v jednom obraze, na jaké pozici je tentýž v druhém obraze (třeba roh čáry na silnici) a na základě ohniskové vzdálenosti objektivu, vzdálenosti kamer, perspektivních korekcí zkreslení objektivů pak vypočítáte, jak je to daleko. Tohle je matematika, která při správném nastavení kamer (jejich vzájemné kalibrace) a výpočtu kalibračních matic pro korekce funguje krásně. Když jsme něco podobného vyvíjeli pro jednu automobilku (větší než Tesla), tak se dvěma jednoduchými VGA kamerami jsme byli s hloubkou mimo max. v řádu malých jednotek procent (na půl metru třeba necelý centimetr). Uděláte to i ze dvou fotek, nepotřebujete video. Video umožní pomáhat si znalostí z předchozích obrázků, ale pro detekci hloubky stačí dva statické obrázky a znalosti o kamerách a jejich vzájemné poloze.
Z toho se nabízí, že takový systém se nemůže chytat tam, kde nejsou rohy (nebo nějak detekovatelný objekt, který lze rozpoznat v obou obrazech). Také nerozpoznáte to, co vidí jen jedna z kamera (něco, co je schované za překážkou, co už ale druhá kamera díky své jiné poloze vidí). Problémem může být šum, který může způsobit, že to, co vidíte v jednom obraze, kvůli jinak poskládanému šumu (a třeba jinak degradovaným hranám) nenadetekujete ve druhém. Tohle mohou být i ty problémy s návěsy, do kterých se bourá (přestože tam byly i radary). Kamera dobře uvidí rohy, tam problém není, ale těžko se vypočítává hloubka v jednobarevné ploše. Na druhou stranu, pokud budete mít hladkou plochu bez čehokoli (budete mezi hladkými stěnami), tak i člověk bude mít problémy s orientací.
I s 2D kamerami se dají dělat velká kouzla, asi větší, než byste čekal, ale i osobně jsem vůči výhradně kamerovému řešení i díky vlastním zkušenostem spíše skeptický (pochopitelně věřím, že Musk tam má výrazně lepší odborníky, než jsme byli my).
"Auta sice budou dražší o další HW ale pro změnu budou levnější o to že se nebude muset trénovat AI na tento styl řízení a dávat do aut tak výkonný HW pro AI"
Tady pozor. AI má dva procesy. Jedno je trénování, na to využijete nějaký superpočítač s tisíci, desetitisíci jádry a necháte to běžet hodiny, dny... Druhé je vlastní použití. To výsledek prvního dáte do standardního počítače a funguje to v real-time. To, zda hloubku dostanete z 3D kamery nebo to zpracuje nějaký relativně málo náročný program z dvou (nebo více) 2D kamer a vyplivne plus minus totéž, nehraje pro samotnou AI až takovou roli.
Odpovědět2 0
To neocakvane brzdenie len tak neodstrania(to neplati len pre Teslu). Tak ako ludia, to budu robit aj auta same. Sa vymenila jedna nedokonala vec za druhu. Neviem, ci sa niekde dopracujeme k tomu aby sa to uplne eliminovalo. Kde to je este uplnej autonomnej jazde. To hudba pekne vzdialenej buducnosti.
K tej stopke. Ako hovori porekaldo. Este nikdy nikto nesposobil havariu tym, ze nezastavil na stopke ale sposobil ju tym, ze nedal prednost :)
Odpovědět1 0
A až to všechno vyladí, tak zjistí, že to nemají z čeho nabíjet, protože je nedostatek elektřiny už teď.
Odpovědět2 0
A co teprve až němci vypnout všechny jaderky a uhelky. Frantíci maj teďka neplánovanou odstávku docela dost jaderných bloků, kvůli kontrolám kvality nějakej svárů či čeho, tak to bude ještě legrace.
Odpovědět0 0