Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Tesla se zbavuje NVIDIE, má vlastní hardware pro AI

6.8.2018, Jan Vítek, aktualita
Tesla se zbavuje NVIDIE, má vlastní hardware pro AI
Tesla se rozhodla, že přestane využívat hardware firmy NVIDIA pro své autopiloty ve vozech a namísto toho si vyvine vlastní hardware. Za tímto účelem už dávno započal nábor inženýrů i výkonných pracovníků. 
Nejde o překvapivý krok, neboť Elon Musk už před dvěma lety ohlásil, že Tesla se chystá vyvinout si vlastní čipy pro účely autonomního řízení a právě v tu dobu už firma začala nabírat pracovní sílu. Nyní už je firma připravena k tomu, aby zveřejnila výsledky své práce, a sice křemíkové čipy, které budou namísto produktů NVIDIA sloužit pro software AutoPilot. Aktuálně Tesla tvoří počítač, jenž nové čipy využije a nahradí tak systémy NVIDIA Drive PX2 v automobilech využívajících AutoPilot 2.5. 
 
 
Elon Musk se chlubí, že procesor Tesly je desetkrát rychlejší než cokoliv, co dokáže nabídnout NVIDIA či kdokoliv jiný. Uvádí, že dokáže zpracovat 2000 snímků z videa za sekundu namísto dosavadních 200. 
 
Takovýto výkon by už měl stačit na vyšší úrovně autonomie, a to na čtvrtou až pátou, což už by tedy byla celková autonomie řízení, při níž už výsledné automobily ani nemusí být vybaveny volantem a pedály. Nicméně zdaleka nejde pouze o výkon, ale také o kvalitní software a senzory. 
 
Je také třeba poukázat na to, že NVIDIA už má připraveny vzorky počítače Drive Xavier, který je založený na architektuře Volta a je mnohem rychlejší než starší PX2, a to právě díky dané architektuře využívající jádra Tensor. Takže se nedá říci, že by NVIDIA opravdu neměla nic výkonnějšího, jen ještě není připravena to vypustit na trh. 
 
Co by tedy výkonnější hardware mohl znamenat pro budoucí vozy Tesly? Aktuálně musí být řidič vždy připraven převzít od AutoPilota řízení, což tak k pohodlnému řízení asi moc nepřispěje, pokud třeba nejde o prosté popojíždění v zácpě na dálnici. Čtvrtá úroveň autonomie zajistí, aby auto samo zvládalo všechny běžné situace na silnici, takže řidič musí být stále připraven zasáhnout. V páté úrovni autonomie už auto musí zvládnout naprosto vše, ale zatím nic nenasvědčuje tomu, že se toho brzy dočkáme. 
 
Uvidíme také, zda se hardware Tesly opravdu osvědčí. Však NVIDIA do Xaviera investovala 2 miliardy dolarů a energii 2000 inženýrů, stejně jako svoje bohaté zkušenosti, takže uvidíme, zda Tesla u svého řešení opravdu zůstane. Na druhou stranu si mohla vyvinout čip čistě pro vlastní účely, který bude pracovat efektivněji a především může být celé řešení levnější. 
 
Elon Musk totiž dříve slíbil, že nová auta s AutoPilotem budou časem schopna plné autonomie, ovšem k tomu bude zcela jistě zapotřebí nový hardware a ten by Tesla měla poskytnout levněji než NVIDIA. Ta svůj PX2 dávala k dispozici pro testování v partnerských firmách za 15 tisíc dolarů za kus, a tak lze očekávat, že takové systémy na pár tisíc dolarů v konečném prodeji opravdu přijdou, takže Tesla může použitím vlastního hardwaru velice ušetřit a investovat do vývoje svého know-how. 
 
Nové palubní počítače Tesly se očekávají někdy v příštím roce.